اقتصاد24 - پس از رفع تحریمهای خودروسازی در چند سال گذشته، بسیاری امیدوار بودند تا نسل جدید این خودرو به خط مونتاژ بهمن موتور بیاید و شاهد عرضه نسخه بروز این ژاپنی دوست داشتنی باشیم، اما وضع مجدد تحریمها، به همراه خروج خودروسازان بین المللی از ایران و بسته شدن دربهای واردات، تمامی امیدها برای دیدن نسل جدید مزدا 3 در ایران را به باد داد و علاوه برآن، موجب شد که تولید خودرو فعلی نیز متوقف شود. تمامی این رویدادها، منجر به جهش چندبرابری قیمت مزدا 3 شدند و خودرویی که روزی یکی از اهداف خرید قشر متوسط به شمار میرفت، تبدیل به محصولی لوکس و دور از دسترس شد.
نسخهای از مزدا 3 که اخیرا در کشورمان مونتاژ میشد، از زبان طراحی قدیمی مزدا بهره میبرد که شکلی لبخندگونه دارد و با وجود گذشت یک دهه از معرفی این محصول، هنوز هم برای بیننده جذاب است، هرچند حضور طولانی مدت آن، موجب شده که در چشم بسیاری رنگ تکرار بگیرد. طراحی کابین مزدا 3 نیز همانند ظاهر خارجی، کاملا آینده نگرانه صورت گرفته و با وجود عرضه رقبای جدیدتر، همچنان حرفهایی برای گفتن دارد. نمونههای قدیمی تر از مزدا 3، در مقابل رقبا ضعف آپشن دارند که این مورد در مدلهای تولیدی جدیدتر، با افزودن چند مورد تجهیزات رفاهی از قبیل نمایشگر، برطرف شده است.
مزدا 3 خودرویی ایمن است و با مجهز بودن به سیستمهایی همچون ABSو EBD ، ترمز کمکی BA و سیستمهای کنترل کشش و پایداری الکترونیکی و ایربگهای جلو، جانبی و پردهای، یک خودرو کاملا ایمن به نظر میرسد. کسب پنج ستاره ایمنی از یوروانکپ نیز به شما کمک میکند تا با اطمینان خاطر سوار بر این سدان ژاپنی شوید. هرچند حفظ و نگهداری این سیستمها برای اطمینان یافتن از عملکرد درست آنها، نیازمند دقت و هزینه است. یکی از نقاط قوت مزدا 3 در مقابل رقیبانش، قوی فنی این خودروست که از موتور دولیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعته اتوماتیک تشکیل شده است. این موتور و گیربکس، هارمونی مناسبی با یکدیگر دارند و به خوبی انتظارات شما از یک محصول ژاپنی را برآورده میسازند. در هنگام رانندگی با مزدا 3، تلفیقی از ارگونومی، تسلط و حس اعتماد را احساس خواهید کرد و مزدا همانند یک ماشین اسپرت واقعی، به زمین میچسبد. البته بخش بزرگی از این تعادل، به دلیل سیستم تعلیق خشک و کم ارتفاع این خودرو حاصل شده که در جادهها و خیابانهای نه چندان صاف ایران، شما را دچار دردسرهای فراوانی خواهد کرد. با این حال، شتاب اولیه مزدا 3 بسیار بیشتر از رقیبان خود است و به خصوص اگر با تویوتا کرولا یا میتسوبیشی لنسر مقایسه شود، قطعا برتر خواهد بود.
در مقایسه با رقبای وارداتی، مزدا 3 از مزیتهایی همچون گستردگی بازار و فراوانی شبکه خدمات پس از فروش بهره برده و از طراحی قدیمی و کمبود آپشنها رنج میبرد. اما رقیب دیگر تولید داخلی این خودرو، یعنی کیا سراتو سایپا با وجود امکانات ایمنی کمتر، قیمت پایینتری دارد و در تیپهای متفاوتی به تولید رسیده است، و از این نظر میتواند مزدا 3 را به چالش بکشد. قیمت برخی قطعات ظاهری مزدا 3 ، همانند چراغهای جلو بسیار گران است و اگر قصد خرید این خودرو را دارید، بهتر است خود را آماده هزینه تعمیرات و نگهداری سنگین این خودرو کنید. در جدول زیر، نگاهی به قیمت مزدا 3 در بازار آزاد داشتهایم:
سال تولید | رنگ | وضعیت بدنه | کارکرد | قیمت |
1389 | مشکی | دو لکه رنگ | 115,000 کیلومتر | 216 میلیون تومان |
1395 | سفید | بدون رنگ | 66,000 کیلومتر | 295 میلیون تومان |
1396 | سفید | بدون رنگ | 9,000 کیلومتر | 325 میلیون تومان |
1397 | سفید | بدون رنگ | 10,000 کیلومتر | 350 میلیون تومان |
1398 | سفید | بدون رنگ | صفر کیلومتر | 378 میلیون تومان |
منبع: خودرو بانک