تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸
گزارش اقتصاد۲۴ از نرخ تورم شهریور 98؛

تورم خانوارهای روستایی باز هم بیشتر از تورم شهری شد +نمودار

روز گذشته مرکز آمار ایران نرخ تورم شهریور ماه را اعلام کرد که نشان از کاهش تورم نقطه به نقطه و افزایش تورم سالانه دارد.

اقتصاد24- بنا به اعلام مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت مصرف‌کننده در شهریور ماه امسال به ۱۸۱٫۷ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل کمتر از 0.5 واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه امسال با کاهش 6.6 درصدی نسبت به مرداد ماه به 35 درصد و نرخ تورم سالانه منتهی به شهریور ماه با رشد نامحسوس 0.5 واحد درصدی به 42.7 درصد رسیده است.

نکته مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که همچنان تورم خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری است.

آمارها نشان می‌دهد تورم خانوارهای روستایی به طور نسبی کمتر از خانوارهای شهری بوده، اما طی یکسال اخیر (از شهریور ماه سال 97 تا شهریور ماه سال 98) تورم خانوارهای روستایی در سطح بالاتری از تورم خانوارهای شهری قرار گرفته است.

از مرداد ماه سال گذشته به بعد شکاف بین تورم خانوارهای روستای و شهری بیشتر شد، به طوری که در فروردین ماه امسال به بیشترین میزان خود رسید و تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی 9.4 درصد بیشتر از تورم خانوارهای شهری شد.

از فرودرین ماه سال جاری به بعد از شکاف تورم بین خانوارهای روستایی و شهری کاسته شد و میزان آن در شهریور ماه امسال به 3.6 درصد رسید.


تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی در شهریور ماه امسال 3.6 درصد بیشتر از تورم خانوارهای شهری بوده، به طوری که در دوره مذکور تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی 38.1 درصد و خانوارهای شهری 34.5 درصد بوده است.

همچنین در شهریور ماه امسال، تورم سالانه خانوارهای روستایی نیز بیشتر از خانوارهای شهری بوده است.
ارسال نظر