اقتصاد۲۴- آنتونوفای ان-۷۰ (An-۷۰)، یک هواپیمای ترابری نظامی بزرگ است که توسط شرکت هواپیماسازی آنتونوف طراحی و ساخته شده است. این یک هواپیما یک هواپیمای ترابری پهنپیکر با اندازه متوسط و قابلیت برخاست و فرود کوتاه (STOL) است که جایگزین هواپیمای قدیمیای ان-۱۲ کاب شده است.
پروژه ساخت آنتونوفای ان-۷۰ در اوکراین و در سال ۱۹۷۵ آغاز شد. اولین نمونه این هواپیما در ۲۰ ژانویه ۱۹۹۴ رونمایی شد، اما این برنامه در ۱۰ فوریه ۱۹۹ زمانی که هواپیمای نمونه اولیه پس از یک برخورد در هوا از بین رفت با شکستی بزرگ روبه رو مواجه شد.
بیشتر بخوانید: موشک کروز جدید DF-۱۰۰ چین
هواپیمای همراه An-۷۲ که در این حادثه دخیل بود، توانست به سلامت بازگردد، اما An-۷۰ سقوط کرد و کاملاً نابود شد و هر هفت خدمه آن کشته شدند. در شرایط عادی، این حادثه قطعاً باعث کنارگذاشتن این پروژه میشد با این حال، افراد پشت این پروژه میدانستند که در آیندهای نزدیک با کمی تغییرات یک هواپیمای فوقالعاده خواهند ساخت.
با وجود پیچیدگیهای فراوان ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نمونه اولیه دوم ساخته شد و در ۲۴ دسامبر ۱۹۹۶ با حضور لئونید کوچما، رئیس جمهور اوکراین، به پرواز درآمد. اولین پرواز در ۲۴ آوریل ۱۹۹۷ با خلبانان آزمایشی الکساندر گالوننکو و آناتولی آندرونو از نیروی هوایی روسیه انجام شد. این هواپیما در نمایشگاه هوایی مسکو در اوت ۱۹۹۷ به نمایش عمومی گذاشته شد.
در پروژه An-۷۰، تعدادی از پیشرفتهای تکنولوژیکی به عملکردهای چشمگیر این هواپیما کمک کردند. از برجستهترین ویژگی ها، چهار پروانه طراحیشده آن توسط روسیه است که شامل پروانههای استوپینو (Stupino) با چرخش معکوس (با ۶ و ۸ پره) و توربوپراپهای پُراگرِس دی-۲۷ (Progress D-۲۷) میشود. این پروانهها در کنار هم برای ارائه عملکرد با سرعت بسیار بالا همراه با مصرف سوخت پایین طراحی شده بودند. پروانههای تمام کامپوزیتی SV-۲۷ که توسط روسیه توسعه داده شدهاند، دارای قابلیت جابجایی بالایی بودند و ادعا میشد که در سرعتهای نزدیک به جت، دارای راندمان ۹۰ ٪ در حالت کروز هستند. همچنین، یک سیستم ارابه فرود تخصصی در آن گنجانده شده بود که به An-۷۰ اجازه میداد از فرودگاههای بسیار کوتاه و ناهموار نیز پرواز کند.
در سراسر بدنه هواپیما، از جمله بخشهای دم افقی و عمودی تمام کامپوزیتی، از مواد کامپوزیتی استفاده شده بود. An-۷۰ همچنین دارای سیستم پرواز با سیم (fly-by-wire) و یک عرشه پرواز پیشرفته با شش نمایشگر دیجیتال تمام رنگی و یک نمایشگر سربالا (head-up display) بود که برای فرود در فرودگاههای کوتاه استفاده میشد.
برای افزایش کارایی، An-۷۰ به سیستمهای ناوبری و کنترل پرواز کامپیوتری مجهز شد که امکان تشخیص و سرویس سریع را فراهم میکرد. با این پیشرفتها، ایستگاههای ناوبری، مهندس پرواز و اپراتور رادیویی حذف شدند.
مدلهای An-۷۰ شامل مدل پایه باربری نظامی An-۷۰، یک An-۷۰-۱۰۰ با دو خدمه، یک نسخه صادراتی An-۷۷ و یک نسخه تجاری An-۷۰T میشود. An-۷۰TK پیشنهادی یک هواپیمای مسافربری/باربری تبدیلپذیر با دو موتور پروانهای است. در حال حاضر دو نوع از این هواپیما وجود دارد که یکی برای حمل بار و مدل دیگر برای پروازهای مسافربری استفاده میشود. هواپیمای An-۷۰ میتواند تا هفتاد تن بار یا ۲۲۰ مسافر را حمل کند.
نام رسمی: آنتونوف An-۷۰
نقش اصلی: ترابری هوایی تاکتیکی با قابلیت برخاست و فرود کوتاه (STOL)
همتای آمریکایی: لاکهید C-۱۳۰J هرکولس (۱۹۹۶)
کشور طراح: اوکراین
سازنده: دفتر طراحی آنتونوف
تاریخ استقرار ۱۹۹۷
طول بالها: ۴۴ متر (۱۴۴ فوت و ۶ اینچ)
طول: ۴۰.۲ متر (۱۳۲ فوت)
ارتفاع از دم: ۱۶.۱ متر (۵۲ فوت)
طول محفظه بار: ۱۹ متر (۶۲ فوت و ۵ اینچ)
عرض از کف: ۴ متر (۱۳ فوت) ارتفاع: ۱۳ فوت (۴ متر)
تسلیحات: ندارد
موتورها: چهار موتور پروانهای ZKMB Progress D-۲۷ با چرخش معکوس
قدرت هر کدام ۵۵۲۰۰ اسب بخار (۴۱۱۶۰ کیلووات)
سرعت کروز: ۷۵۰ کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت: ۸۰۰ کیلومتر در ساعت
برد: ۷۴۰۰ کیلومتر
سقف پروازی: ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ متر
وزن عملیاتی:۷۳۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر بار مفید: ۴۷۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۱۳۰۰۰۰ کیلوگرم
خدمه پایه: سه نفر