اقتصاد 24 - محمدعلی امامی رئیس اداره زیرساختهای تجاری وزارت صنعت درخصوص بازار لاستیک بیان کرد: این بازار شامل لاستیکهای سنگین، نیمه سنگین و سبک است و هریک از این حوزهها تقاضا و تامین کنندگان خاص خود را دارند.
وی ادامه داد: برای اتوبوسها و ماشینهای سنگین برآورد مصرف، بین ۳.۵ تا ۴ حلقه لاستیک در سال است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.
امامی تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد لاستیکهای سنگین از طریق واردات و مابقی از بازار داخلی تامین میشود و مقوله لاستیکهای سواری برعکس است به گونهای که حجم بالایی از نیاز در داخل تولید و تامین میشود.
رئیس اداره زیرساختهای تجاری وزارت صنعت ادامه داد: در بحث لاستیکهای سنگین به حالت ثبات رسید ه ایم و کمبود بیشتر در زمینه لاستیکهای نیسان است که برای جبران آن هم تمهیداتی اندیشیده ایم.
او همچنین پیشنهادهایی برای کاهش رسوب لاستیک در شهرها و استانهای کشور ارائه کرد و گفت: به دلیل اینکه لاستیکهایی که در سامانه به رانندگان داده میشود با ارز ۴۲۰۰ تومانی است و براساس تکلیفی که به وزارت صمت محول شده ملزم به شفاف سازی هستیم، این سامانه بر اساس دستور سران قوا راه اندازی شده است.
اشکالات سامانه توزیع لاستیک
در ادامه محمدرضا آلسارا عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لاستیک در این خصوص گفت: در مقاطعی بازار لاستیک دچار مشکلاتی بود که با ورود به موقع وزارت صمت، خوشبختانه مرتفع شد و بحرانها را پشت سر گذاشتیم.
او گفت: در آن زمان راهکارها پاسخگو بود، اما در این وضع نیاز به تغییر در شیوه توزیع است تا به انباشت کالا منجر نشود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لاستیک افزود: در حال حاضر کار توزیع لاستیک به یک سامانه محول شده که بر اساس یکسری پیمایشها لاستیک به رانندگان تعلق میگیرد که البته این سامانه خود برای رانندگان مشکلاتی ایجاد کرده است.
آل سارا ادامه داد: نوع شیوهای که این سامانه به کار گرفته است به انباشت کالا انجامیده، در حالی که اگر توزیع به واحدهای صنفی واگذار شود و فاصله میان رانندگان و و احدهای صنفی رفع شود به تبع این مشکل هم حل میشود.
منبع :باشگاه خبرنگاران جوان