تاریخ انتشار: ۰۶:۳۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می دهد؛

حمل‌ونقل هوایی، موتور محرك توسعه منطقه آزاد چابهار / نبود فرودگاه مناسب باعث کندی آهنگ رشد منطقه شده است

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار مطالعات دقيقي را در خصوص توسعه زیرساخت‌ها انجام داده و پیگیری‌های لازم در خصوص توسعه جاده‌ای، ريلی و بندری را از طريق وزرت راه و شهرسازی به عمل‌آورده و اقدامات خوبی در حال شکل‌گیری است.

اقتصاد24 - چابهار دروازه ترانزيت شرق ايران و منطقه‌ای استراتژيك براي توسعه صنعت ترانزيت محسوب مي شود و از آنجایی که بندر چابهار ، محل تلاقي دو كريدور ترانزيتي مهم جهان به نام‌هاي شمال – جنوب و شرق – غرب است و یکی از مهمترين مزيت هاي محور شرق كشور محسوب می شود؛ این مزیت در کنار دیگر پتانسیل های چابهار بر اهمیت این منطقه می افزاید.

بکی از مهمترین نیازها برای مناطق استراتژیکی همچون چابهار وجود زیرساخت های مناسب برای حمل و نقل و توسعه راه های ارتباطی آن چه آبی، چه زمینی و چه هوایی است، چرا که منطقه با داشتن پتانسیل هایی اینچنینی که توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده، بدون داشتن حمل و نقل مناسب هرگز موفق نخواهد بود. در سال های اخیر یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان منطقه آزاد چابهار توسعه حمل و نقل هوایی و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار به عنوان یک ضرورت بوده است اما هنوز هم موقعیت حمل و نقل هوایی این منطقه نیاز به بررسی و توجه بیشتر دارد.

به همین منظور و برای اطلاع بیشتر خبرنگار اقتصاد24 به سراغ سعید چلندری، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار رفته و آخرین وضعیت حمل و نقل چابهار به منظور توسعه منطقه آزاد چابهار را در گفت و گو با وی بررسی کرده است.

* وضعيت زیرساخت‌ها و امكانات ارتباطي منطقه آزاد چابهار اعم از ارتباطات جاده اي، دريایي، هوایي و ريلي چابهار به چه صورت است و چه برنامه‌های براي توسعه در اين بخش‌ دارید؟

- منطقه آزاد چابهار يكي از چهار كريدور ترانزيتي جهان بوده و از پتانسیل‌های خاصي براي سرمایه‌گذاری برخوردار است. اين منطقه اكنون به‌عنوان اقتصادی‌ترین مركز بین‌المللی مبادلات كالا از اروپا به شبه‌قاره هند بسيار مورد توجه است. نزدیک‌ترین راه‌ آبی به اقيانوس هند و داراي کوتاه‌ترین فاصله ترانزيتي براي ترانزيت كالا در كشورهاي آسيايي ميانه و افغانستان است. همچنين به لحاظ موقعيت ويژه زیست‌محیطی، تنوع حياط وحش، پوشش گياهي خاص، مناطق كشاورزي، سواحل منحصربه‌فرد اقيانوسي، آب‌وهوای ملايم و قابلیت‌های خاص گردشگري بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

در حقیقت بهره‌برداری هر چه‌بهتر و بيشتر از اين امكانات مستلزم وجود راه‌های مواصلاتي، جاده‌ای، ارتباطات ريلي، تجهيزات بندري و اسكله و فرودگاه مناسب است كه در بخش‌های زميني و دريايي بسيار ضعيف و بخش هوایي فاقد يك فرودگاه مستقل بوده است، لذا در همين راستا منطقه آزاد چابهار مطالعات دقيقي را در خصوص توسعه زیرساخت‌ها انجام داده و بر همين اساس پیگیری‌های لازم در خصوص توسعه جاده‌ای، ريلي و بندري را از طريق وزرت راه و شهرسازي به عمل‌آورده و اقدامات خوبي در حال شکل‌گیری است.

بر اساس توافق انجام‌شده میان دبير شوراي عالي مناطق آزاد با وزير راه و شهرسازي، استاندار سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان هواپیمایی كشوري و مديرعامل منطقه آزاد چابهار مسئوليت مطالعه و احداث فرودگاه جديد چابهار به منطقه آزاد تجاري و صنعتي چابهار واگذار شده در این زمینه اقدامات بسيار خوبي در حال انجام است.


برنامه های توسعه منطقه آزاد چابهار


* برنامه شما در معاونت حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار براي صنعت هوانوردي و فرودگاه چابهار به خصوص ارزان‌سازی سفر براي مسافران شامل چه اقداماتی است؟

- امروزه يكي از معيارهاي سنجش توسعه‌یافتگی هر سرزمين سيستم حمل‌ونقل آن سرزمين است كه حمل‌ونقل هوایي به لحاظ سرعت‌ بالا و حريم جداگانه حركت و فن‌آوری نسبتاً پيچيده از جايگاه خاصي برخوردار است و در واقع موتور محرك توسعه هر منطقه بشمار می‌رود.

اگرچه پتانسیل‌های عديده طبيعي گردشگري و تجاري و همچنين قرار گرفتن ايران در ساختار طبيعي كره زمين و وجود كشورهاي مختلف در شرق و غرب و استفاده هواپيماها از فضاي ايران باعث شده سالانه از محل پروازهاي عبوري، (سوخت‌گیری و ارائه خدمات زميني در چابهار) درآمدی نصيب كشور شود اما متأسفانه به دلیل نداشتن يك فرودگاه مناسب نه‌تنها اکثر این پول ها به كشورهاي ديگر نظير امارات و پاكستان منتقل‌شده بلكه باعث شده منطقه آزاد چابهار نیز از آهنگ رشد مناسب برخوردار نشود و از طرفي به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب پروازها و قيمت ناعادلانه بلیت هواپيما خسران و زیان‌های عدیده‌ای به مردم شريف منطقه وارد شود.

ازاین‌رو يكي از دغدغه‌ها و سیاست‌های دولت و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار احداث فرودگاه با تجهيزات مناسب در محل منطقه آزاد چابهار بوده كه بحمدالله پس از بررسی‌های عديده با نظر مساعد تمامي مسئولان، مجوز احداث فرودگاه چابهار صادر و انتخاب پيمانكار در كمترين زمان ممكن صورت پذيرفت و به لحاظ تسريع در تأمين مالي، مراحل فايناس پروژه هم در دست اقدام است و ان‌شاءالله در آينده نزديك عمليات اجرایي آن شروع خواهد شد.

از آنجایی که احداث فاز اول فرودگاه چابهار حداقل دو سال زمان نياز دارد به لحاظ بهره‌مندی بيشتر مردم منطقه، سرمایه‌گذاران و تجار از اوايل سال جاري حسب دستور مدیرعامل منطقه آزاد، بهسازي پایانه مسافري فرودگاه كنارك در دستور كار منطقه آزاد چابهار قرار گرفته و با هماهنگي انجام‌شده با فرماندهي پايگاه نيرو هوایي كنارك اين پایانه با بهترين مصالح روز بازسازي كامل و تجهيز شده و هم‌زمان به لحاظ جلوگيري از رقابت مضرِ و كاهش قيمت بلیت هواپيما و هزینه‌های متعدد پروازی توافقاتي با شرکت‌های هواپیمایی صورت پذيرفته تا ضمن برقراري حداقل چهار پرواز در مسير تهران-چابهار-تهران در صبح و عصر و همچنين انجام پرواز به شهرستان‌های پرتردد از جمله (مشهد مقدس، شيراز، اصفهان، يزد، گرگان) و پروازهاي خارجي (مسقط و هرات) تا حد امكان، درخواست‌های مردم منطقه برآورده شود.
ارسال نظر