تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

پشت پرده بازنگشتن دوسوم پول صادرات غیرنفتی به کشور/ برخی به بهانه صادرات کالا، در خارج خانه می‌خرند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: یکی از اتفاقات ناخوشایندی که در حال انجام است و باعث ارزبری از کشور شده، این است که عده‌ای به بهانه صادرات آن هم صادرات غیرضروری و حتی قیمت پایین، سرمایه خود را به کشورهایی منتقل می‌کنند که قصد خرید ملک یا زمین در آن کشور را دارند.

اقتصاد24 - هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه هشتاد و نهمین نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد: پول صادرات غیرنفتی کشور در ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار بود که حدود ۲۷ میلیارد دلار (معادل ۴۵ درصد) آن به کشور بازگشت.

در همین خصوص، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصاد24 گفت: یکی از کارهایی که در بحث رونق اقتصاد باید انجام داد توجه ویژه به صادرات غیرنفتی است و لازمه برگشت هزینه، این است که عملکردمان به نحوی باشد که وقتی کالایی از کشور خارج شد بتوانیم پول آن را برگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه سیستم انرژی ارزان برای تولید کالا در اختیار سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، افزود: کالای داخلی به این دلیل می‌تواند با مشابه خارجی خود رقابت کند که آب، برق و گاز ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و از این‌رو و در بسیاری از مواقع، قیمت تمام‌شده کالا پایین‌تر از مشابه خارجی آن است.

نماینده رشت اظهار داشت: یکی از اتفاقات ناخوشایندی که در حال انجام است و باعث ارزبری از کشور شده، این است که عده‌ای به بهانه صادرات آن هم صادرات غیرضروری و حتی قیمت پایین، سرمایه خود را به کشورهایی منتقل می‌کنند که قصد خرید ملک یا زمین در آن کشور را دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همان‌طور که طبق قانون، خروج بیش از ۱۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها از کشور قاچاق محسوب می‌شود، وزارت اقتصاد و دارایی بایستی تدابیری بیندیشد تا شاهد خروج کالا با مبالغ بالا و عدم برگشت آن به کشور نباشیم.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با اشاره به اینکه پول حدود دوسوم صادرات غیرنفتی به کشور بازنگشته است، تصریح کرد: وزارت اقتصاد باید با تدبیر راهی برای برگرداندن این مبالغ پیدا کند و در غیراین صورت مجلس با جدیت به موضوع ورود و تصمیمات لازم را در این خصوص لحاظ خواهد کرد، زیرا شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای نیست که دست روی دست گذاشت و اتلاف وقت کرد.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: اخذ تضامین باید در اولویت کار قرار گیرد و چنانچه افرادی که مبالغ حاصل از صادرات را برنگرداندند تنبیه و کسانی که به موقع ارز را وارد کشور کردند، تشویق شوند.
ارسال نظر