اقتصاد 24 - صادرات مولفه مغفول مانده در زنجیره صنعت خودرو است. بازار خودرو همواره با تلاطمهای خاصی مواجه است. برخی اوقات بهای خودرو افزایش یافته و در گاهی موارد، تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است؛ اما اکنون گستردگی بحران بر این صنعت راه را برای ادامه مسیر سخت تر کرده است. کمبود نقدینگی و تحریم ها عاملی است که این صنعت را با سخت ترین شرایط تولید روبرو کرده است .
صادرات در صنعت خودرو
به تازگی و به منظور توسعه صنعت خودرو کشور از صادرات محصولات ایران خودرو به کشورهای همسایه در قالب اعتبار خریدار از طریق بانک توسعه صادرات و ضمانت صندوق تا میزان ۱۵ میلیون دلار حمایت می شود.
این در حالی است که به گفته رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، این صندوق آمادگی دارد تا ریسک های سیاسی صادرات خودرو به کشورهای همسایه به خصوص سوریه و عراق را بپذیرد.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتي ایران خودرو نیز با اشاره به اینکه برای بازار سوریه و عراق زحمات زیادی کشیده شده، معتقد است، در این مقطع باید همه تلاش کنند تا آن را حفظ کنند چرا که بازار سوریه و عراق باب جدیدی در توسعه صنعت خودرو کشور است.
حرکت صادارت بدون پرداخت هزینه!
در حالی که داخلیسازی و صادرات در فضای رقابتی، نیازمند سرمایه گذاری است حالا نمایندگان مجلس به دنبال مصوباتی برای پیاده سازی آن هستند اما در عمل هنوز طعم سرمایهگذاری جهت توسعه را به این صنعت نچشانده است .
زمانی که نمایندگان مجلس برای افتتاح پروژههای تولیدی – صنعتی حضور دارند بر این موضوع تاکید دارند که تنها راه برون رفت از چالش بحران و رکود تولید، داخلی سازی و بومی سازی محصولات است اما خود نیز میدانند که برای حرکت دراین مسیر باید هزینه پرداخت شود نه بادست خالی.!
همین مصوبات و قوانین تا کنون زیانهای زیادی به بخش صنعت خودرو وارد کرده است اما کم توجهی، بروز چنین مشکلاتی را دو چندان کرده است .
داخلی سازی و صادرات راهکاری است که می تواند تبعات سنگین وارد شده به این بخش کم کند اما برای قرار گرفتن در این مسیر نیاز به همراهی است که در مرحله نخست همه بر آن تاکید دارند اما در زمان اجرا رویکردهای حمایتی تغییر می کند .
صادرات رقابت پذیر را فراموش نکنید
یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ کسی پاسخگوی نیاز تولید در زنجیره خودرو سازی کشور نیست و علی رغم نبود نقدینگی و فشارهای تحریم انتظار معجزه در این بخش را دارند، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: صنعت خودرو هر روز در حال زیاندهی است و در تحریم به سر می برد و قوانین مصوب نیز فضای کار و توسعه این صنعت را قفل کرده است اما عدهای راه نجات این صنعت را داخلی سازی می دانند آن هم به معنای کاهش هزینهها بدون صرف پول!
«نباید صادرات محصولات تولیدی در زنجیره صنعت خودرو را فراموش کرد». امیرحسین کاکایی ادامه داد: برای جلوگیری از توقف چرخه تولید در زنجیره تولید نیاز به صادرات است. صادرات صرفا خودرو نیست بلکه با توجه به پتانسل های زیادی که در زنجیره صنعت خودرو به ویژه در بخش تولید قطعات وجود دارد می توانیم زمینه صادرات را فراهم سازیم تا این صنعت بخشی از ارز لازم را کسب کند .
به گفته کاکایی، صنعت خودرو هر روز در حال زیاندهی است. تحریم و قوانین فضای تولید در این صنعت را قفل کرده است، اما برای کسب درآمد و جبران کسری نقدینگی در زنجیره صنعت خودرو، راهی به جزء صادرات رقابتی نیست.
صادرات به منظور ارزآوری به صنعت
هرچند با سرمایهگذاری در زنجیره تولید صنعت خودرو و قطعهسازی، علاوه بر ایجاد اشتغال برای حدود یک میلیون نفر از خروج حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می شود اما باید در نظر گرفت که صنعت خودرو و قطعهسازی در ایران با کاستیهایی روبهروست. عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: صنعت از لحاظ نقدینگی و سرمایه در مضیقه است؛ فراموش نکنیم که هنوز مشکل نقدینگی صنعت خودرو حل نشده و اگر تولید با این وضعیت افزایش یابد، فقط به زیان صنعت خودروسازی افزوده می شود.
این کارشناس خودرو تصریح داشت: صادرات در محیط رقابتی می تواند بخشی از ارز مورد نیاز این صنعت را تامین کند.
کاکایی گفت: با توجه به برنامه ریزی های صادراتی برای زنجیره صنعت خودرو می توان خوشبین بود که سال آینده حدود 300 میلیون دلار از طریق صادرات و 300 میلیون دلار نیز از طریق داخلی سازی جبران کسری درآمدهای ارزی این صنعت می شود.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه انتظارات متناقضی از صنایع ما وجود دارد و همین ناسازگاری باعث آشفتگی آنها شده، خاطرنشان کرد: در حالی که بهای تمام نهادههای تولید افزایش پیدا کرده است؛ این کار تنها باعث زیان خودروسازان و سود دلالان میشود اما متاسفانه هیچ برنامه ای برای کاهش این مشکل از سوی قانون گذاران مطرح نشده است و تنها به دنبال افزایش تولید، آن هم با زیانهای بالا در این صنعت هستند.