اقتصاد24- علاوه بر پخش انیمیشنها و کارتونهای خارجی متناقض با فرهنگ ایرانی و اسلامی، آگهیهای بازرگانی و آثار سوء آن برای کودکان مضرّ است؛ سؤال ما همیشه از مسئولان مربوطه، مدیر شبکه کودک و دغدغه کارشناسان و هنرمندانی چون گیتیخامنه و بسیاری دیگر این بوده که چرا باید در شبکه کودک آگهی بازرگانی داشته باشیم؟ محمد سرشار مدیر شبکه کودک پیش از این پاسخ ما را اینطور داده بود: "در آگهیهای بازرگانی انتخاب و تعیین زمان پخش برعهده ادارهکل بازرگانی صداوسیماست. اینها در قالب بستههایی به شبکهها ارسال میشود در این تعداد دقیقه و این ساعتها پخش شوند و شبکه اجازه دخل و تصرف در این آگهیها را ندارد. اگر تخلفی هم در پخش انجام شود با آنها برخورد میشود. در بخشهای خبری هم شبکهها ورودی ندارند و فقط اعلام میکنند از این ساعت تا آن ساعت باید خبر روی آنتن برود."
او در بخش دیگری از این پاسخ خود تبلیغات تلویزیونی را برای خردسالان خطرناک دانست و گفت: "در آگهیهای بازرگانی چند مشکل وجود دارد خصوصاً در رده خردسال چون خردسالان قدرت تمایز میان برنامههای تلویزیونی و آگهی بازرگانی را ندارند و به همه اینها یک میزان اعتبار میدهند، متوجه نمیشوند علامت زرد رنگ آگهی و حذف لوگوی شبکه چه معنی دارد که به آن اعتماد نکنند و پشتوانه کارشناسی وجود ندارد. بنابراین خردسالان نسبت به آگهیهای بازرگانی بیشترین آسیبپذیری را دارند."
وقتی سؤال دیگری مطرح کردیم که چرا باید تلویزیون خرج خودش را از آگهیها دربیاورد؟ پاسخ داد: "در برخی از کشورهای دنیا پخش آگهیهای بازرگانی برای این سنین را ممنوع اعلام میکنند چون ممکن است بچه فریب بخورد و تصمیمی را بگیرد که تبعات منفی را به دنبال داشته باشد. اما در رده کودک فرق میکند چون این تمایز را متوجه میشوند و بحث این است که چه آگهیهایی پخش بشود و چه آگهیهایی روی آنتن نرود. البته کاش آنقدر بودجه صداوسیما توسط مجلس ارتقاء پیدا میکرد که هیچگاه ملزم نمیشد با جذب آگهیهای بازرگانی بودجهاش را اداره کند. اتفاقی که در ترکیه افتاده 90 درصد بودجه رادیو و تلوزیون تیآرتی توسط عوارض برق به علاوه بودجه دولت تأمین میشود و فقط 10 درصد آن از محل آگهیهای بازرگانی است. در ایران میزان بودجه صداوسیما حدود 60 درصد است اما به هر حال اینکه ما تصویب کنیم مجموعه رسانهای از محل آگهیهای بازرگانی، بودجهاش را تأمین کند از سرچشمه باید حل شود. ما اگر بد میدانیم پخش آگهی، از آن طرف نگوییم همه پولتان را از محل آگهیها تأمین کنید."
حالا مطالبات جواب داده و تلویزیون به تصمیم مهمی رسیده و پای تبلیغات از شبکه کودک بریده شد؛ چرا که بنابر اعلام مدیر شبکه کودک از فردا یکم آبانماه 1398 شبکه کودک دیگر تبلیغات بازرگانی پخش نمیکند.
او در صفحه اینستاگرامی خودش نوشت «از فردا آرزویی که شبکه کودک، خانوادهها و کارشناسان، دست در دست هم به دنبال آن بودند محقق میشود و بنا به مصوبه شورای معاونان سازمان صداوسیما و دستور معاون سیما، پخش آگهیهای بازرگانی از شبکه کودک متوقف خواهد شد.
دیشب به دفتر دکتر میرباقری (معاون سیما) رفتم و از ایشان بابت صدور این دستور مهم تشکر کردم. در اینجا هم، در گرماگرم این شادی بزرگ از تکتک عزیزانی که در فضای حقیقی و مجازی پیگیر حذف آگهیهای بازرگانی از شبکه کودک بودند تشکر میکنم. مخصوصاً قدردان زحمات مادران دغدغهمندیام که با هشتگ #پویا_بدون_تبلیغات به میدان آمدند، هر روز با سامانه 162 روابط عمومی صداوسیما تماس گرفتند و در هر فرصتی، صدای مطالبه بهحق خود را به گوش مسئولان رساندند.
شبکه کودک تلاش میکند مهمترین دستیار رسانهای خانواده در تربیت آیندهسازان تمدن نوین اسلامی باشد؛ ما برای بهتر شدن برنامه داریم و انشاءالله با حمایت ها و دعاهای خیر خانوادهها، روز به روز، این پیشرفت را مشاهده خواهید کرد.
منبع: تسنیم