تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

قطع یارانه آرد نانوایی ها نگران کننده است/ برخی بخشنامه‌ها باعث گسترش قاچاق آرد شده است

جعفرزاده ایمن‌آبادی معتقد است اجبار به نصب نرخنامه در نانوایی‌ها هرچند تصمیم خوبی برای کنترل و جلوگیری از گران‌فروشی است، اما باید توجه داشت که این نوع تصمیم‌ها خیلی کار مهم و جدیدی نیست، زیرا پس از انقلاب هم این بحث مطرح شده بود.

محمد آیتی، اقتصاد24- نان به‌عنوان یک کالای استراتژیک در ایران شناخته می‌شود و از این‌رو دقت‌نظر در افزایش قیمت این کالا بسیار بالاست. از طرفی، یارانه آرد نانوایی‌ها موضوع مهمی است که اگر سهل‌انگاری در آن اتفاق بیفتد، منجر بی‌نظمی در این بازار خواهد شد.

هرچند از روز شنبه همه نانوایان سطح کشور مجبور شدند نرخ فروش نان یارانه‌ای و نیمه‌رایانه‌ای و وزن چانه نان را به‌صورت استاندارد که در نرخنامه‌ها درج شده را در مغازه‌های خود نصب کنند و شاید این موضوع یک اتفاق مبارک در جلوگیری از گران‌فروشی و کم‌فروشی باشد، اما نماینده رشت می‌گوید موضوع نگران‌کننده، کم و حتی قطع کردن سهمیه آرد برخی نانوایی‌ها است.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با اقتصاد24 گفت: در اینکه دولت باید در تمام سطوح روی به اصلاح ساختار اقتصادی بیاورد و نظارت‌های خود را بیش از پیش کند، جای هیچ شکی نیست، اما من معتقدم اصلاح ساختارها و نظارت‌ها باید بر اساس اولویت‌ها باشد.

وی افزود: دولت باید به یکسری کالاها آن هم به‌خاطر مسائل اقتصادی، فعلاً یارانه بدهد. اینکه دولت در موضوع اصلاح ساختار اقتصادی، نان را در اولویت‌های اول خود قرار دهد، استراتژی درستی نیست. کم و حتی قطع کردن یارانه آرد نانوایی ها و یا رفتن به سمت ارائه نان با نرخ آزاد، کار منطقی نیست و حتی جای نگرانی دارد، زیرا بسیاری از مردم سوءتغذیه دارند و نان هم یک کالای استراتژیک است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اکنون در هر شهرستانی پا بگذارید و وضعیت نانوایی‌ها را ببینید، متوجه می‌شوید که خیلی از آن‌ها یا تعطیل کردند یا در حال تعطیل کردن هستند و یا کمتر نان می‌پزند. از طرفی و به‌واسطه کم و قطع کردن یارانه آرد برخی نانوایی‌ها، بعضی دیگر از نانوایی‌ها یارانه خودشان را به نانوایی‌های آزاد می‌فروشند، زیرا این کار برای آن‌ها به‌صرفه‌تر است و چون دولت توان نظارت در این بخش را ندارد این کار خیلی راحت صورت می‌گیرد.

نماینده رشت در مجلس اظهار داشت: در اصلاح ساختار اقتصادی ، ما مسائل زیادی داریم که بهتر است در ابتدای امر، دولت برای آن‌ها تصمیم‌گیری کند، مثل نرخ‌گذاری واقعی برای حامل‌های انرژی.

جعفرزاده در ادامه عنوان کرد: اجبار به نصب نرخنامه در نانوایی‌ها هرچند تصمیم خوبی برای کنترل و جلوگیری از گران‌فروشی است، اما باید توجه داشت که این نوع تصمیم‌ها خیلی کار مهم و جدیدی نیست، زیرا پس از انقلاب هم این بحث مطرح شده بود.

نایب رییس فراکسیون مستقلین در مجلس افزود: طبق بخشنامه‌ای گفته شده که آرد استان گلستان نباید از این استان خارج شود، حال همین بخشنامه مسیر را برای قاچاق این کالا باز کرده است. بعضی از استان‌های ما آرد باکیفیت دارند و بسیاری از استان‌ها از آردهای بی‌کیفیت برخوردارند، چرا نباید آرد باکیفیت استانی مثل استان گلستان به شهر دیگری برود که مردم آن منطقه هم از نان باکیفیت استفاده کنند؟

وی در پایان یادآور شد: یکی از مشکلات کشور، مراکز متعدد تصمیم‌گیری است و همین رویکرد باعث شده که متولی حوزه آرد نانوایی‌ها خیلی مشخص نباشد. تا زمانی که این پراکندگی در تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته باشد خیلی نمی‌توان به سر و سامان دادن این حوزه امیدوار بود.
ارسال نظر