اقتصاد24- حسین صادقی در توضیح مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تمدید اجرای نظام قدیم آموزشی (۱+۳) تا پایان سال تحصیلی جاری اظهار کرد: ماده واحده تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم (۱+۳)، تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در بیست و سومین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و در دوازدهم آبان، جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد.
وی افزود: بر این اساس، دانشآموزان شاغل به تحصیل در ساختار نظام آموزشی قدیم (۱+۳) فقط تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸، فرصت دارند مطابق ساختار و مقررات نظام قدیم ادامه تحصیل دهند.
به گفته معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری از سال تحصیلی١٤٠٠ - ١٣٩٩، ادامه تحصیل دانشآموزانی که در سال جاری موفق به اتمام تحصیلات خود در نظام قدیم نمیشوند، ادامه تحصیل آنها صرفاً از طریق تطبیق دروس آنان با نظام جدید آموزشی(٣-٣-٣-٣) امکانپذیر خواهد بود.
وی افزود: شیوه نامه تطبیق کارنامه های تحصیلی نظامهای آموزش متوسطه قدیم با ساختار جدید که در ۱۱ خرداد ۹۸ با امضای وزیر وقت به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ارسال شده بود، برابر ماده واحده مذکور شورای عالی آموزش و پرورش، اجرای آن تا اول مهر ماه ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.
صادقی درباره تأثیر تمدید اجرای نظام آموزشی قدیم برای شرکت دانش آموزان در کنکور سراسری اظهار کرد: تمدید نظام آموزش متوسطه قدیم برای یک سال دیگر موجب خواهد شد تا دانش آموزانی که در نظام آموزشی گذشته تحصیل کردهاند با آسودگی خاطر بیشتری، باقی مانده دروس خود را انتخاب و به پایان برسانند و در کنکور سراسری به سؤالات آزمون دروسی که در نظام آموزشی آن تحصیل کردهاند، پاسخ دهند و ناچار نباشند تا استرس عدم اشراف به محتوای نظام آموزشی جدید را برای شرکت در کنکور سراسری تحمل کنند.
معاون آموزشی، برنامه ریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت این تصمیم گفت: این تصمیم به منظور ایجاد فرصتی برای اتمام دروس باقی مانده سنوات گذشته دانش آموزان شاغل به تحصیل در نظام آموزشی قدیم(١+٣)گرفته شده است تا بار مضاعف مطالعه کتب دروس نظام جدید آموزشی را به دوش نکشند.
وی با اشاره به اینکه همچنین، تمدید استمرار نظام گذشته موجب تسهیل فراغت از تحصیل دانش آموزان شاخه فنی و حرفهای و کار دانش می شود گفت: زیرا در صورت عدم تمدید نظام آموزشی گذشته، دانش آموزانی که در این شاخهها موفق به فراغت از تحصیل نمی شدند به دلیل تغییر نظام آموزشی مبتنی بر ارزشیابی دانش محور (نمرهای)، به نظام ارزشیابی مبتنی بر عملکرد و شایستگی محور، در ادامه تحصیل با مشکلات جدی روبرو می شدند که برای گریز از آن یا باید به رشتههای شاخه نظری تغییر رشته می دادند.
وی ادامه داد: این امر علاوه بر تحمیل هزینههای مالی، دانش آموزان را با مشکلات روحی و روانی روبرو می کرد و یا باید به جهت واهمه از تطبیق و تحمیل تعداد واحد اضافه به دروس آنها در ادامه تحصیل به شیوه نظام جدید آموزشی، مجبور به انصراف از ادامه تحصیل می شدند لذا تصمیم گرفته شد تا طی فرصت یکسالهای که به این گونه دانش آموزان داده می شود، علاوه بر تسهیل فرآیند فراغت از تحصیل آنان، مشکل دانش آموزان رشته هنری که موفق به فراغت از تحصیل در نظام آموزشی گذشته نشده بودند نیز حل شود.
صادقی ادامه داد: چرا که کارنامههای نظام های گذشته دانش آموزان رشته هنر قابل تطبیق با نظام جدید آموزشی نبود و تصویب ماده واحده تمدید یکساله اجرای نظام آموزشی قدیم (۱+۳)، با فرصتی که در اختیار دانش آموزان این رشته قرار می دهد، به مشکل این دانش آموزان نیز خاتمه میدهد.
معاون آموزشی، برنامهریزی و مقررات دفتر آموزش متوسطه نظری به برخی معایب این مصوبه نیز اشاره و اظهار کرد: البته تصویب ماده واحده مذکور معایبی هم داشت که از جمله اینکه ثبت نام و ادامه تحصیل برای دریافت دیپلم ۱۲ ساله بدون نیاز به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی برخی از دانش آموزان نظامهای شش ساله و چهارساله که هنوز فارغ التحصیل نشدهاند، به تعویق افتاد.
وی ادامه داد: با اجرای شیوه نامه تطبیق، دانش آموزان متقاضی دریافت دیپلم ۱۲ ساله نظام جدید، دیگر نیازی به اخذ و گذراندن ۲۴ واحد دروس دوره پیش دانشگاهی ندارند. همچنین با اجرای شیوه نامه تطبیق برای اولین بار در نظام آموزشی کشور امکان اخذ دیپلم در رشته متناظر برای فارغ التحصیلان دوره متوسطه، فراهم میشد که آن نیز به مدت یک سال به تعویق افتاد.
منبع: ایسنا