اقتصاد24 - زنگ بیمه در مدارس کشور چند سالی است که به منظور آشنایی نسل دانش آموز با صنعت بیمه و ارتقای فرهنگ بیمه در کشور نواخته می شود. غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در مراسم نواخته شدن زنگ بیمه در یکی از مدارس تهران گفت: ما به دنبال این هستیم که بیمه همگانی را در همه خانوادهها، سازمانها و شرکتها داشته باشیم و در این راستا باید برای افزایش ضریب نفوذ بیمه فرهنگ سازی را از سنین نوجوانی و جوانی آغاز کنیم.
اگرچه نفس درگیر کردن دانش آموزان با صنعت بیمه و آشنا کردن آنها با این صنعت، خوب است اما آیا میتوان به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور در اثر این فرهنگ سازی ظرف یک تا دو دهه آینده امیدوار بود؟
بسیاری از کارشناسان پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران را ریشه در مسائل اقتصادی میدانند و برخی دیگر نیز آن را به عملکرد ضعیف شرکتهای بیمه ربط میدهند که نمیتوانند محصولات جدید بیمهای را متناسب با نیازهای جامعه ارائه کنند.
در همین رابطه علیرضا رنجبر عضو شورای فنی بیمه دانا و کارشناس رسمی دادگستری در رشته بیمه در خصوص ضریب نفوذ بیمه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: مطمئنا یکی از علل مهم پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران علاوه بر مشکلات اقتصادی خانواده ها، عدم فرهنگ سازی مناسب بیمه از سوی خانواده ها و نهادهای آموزشی از سنین کودکی تا بلوغ در جامعه است.
وی در ادامه با اشاره به نواخته شدن زنگ بیمه در مدارس بیان کرد: چناچه نسل امروز با فرهنگ بیمه و اهمیت دریافت پوشش های بیمه ای آشنا شوند، در آینده دسترسی به آرامش و آسایش برای خود و خانواده از طریق تحصیل بیمه قبل از وقوع خطرات گوناگون ممکن خواهد شد.
عضو شورای فنی بیمه دانا اظهار کرد: مسئله فرهنگ سازی بیمه توسط نهادهای آموزشی به عنوان یکی از مهمترین متولیان آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان با همکاری بیمه مرکزی ایران بصورت جدی مورد توجه قرار گرفته است و باید کتاب های درسی به صورت داستان های زیبا در دوران ابتدایی و در دوران راهنمایی و دبیرستان تخصصی تر تدریس شود که اثرات آن در آینده نه چندان دور ظاهر می شود.
نواخته شدن زنگ بیمه در مدارس امری مثبت است
مجید تقیلو دیگر کارشناس صنعت بیمه هم در این رابطه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: نواخته شدن زنگ بیمه در مدارس امری مثبت است زیرا مزایای استفاده از بیمه و خیری که به جامعه می رساند را اگر دانش آموزان از کودکی آموزش ببینند بسیار موثر است و ذهن آنها نهادینه می شود مانند بیمه زندگی و همین امر باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران می شود.
وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که امروز جامعه با آن مواجه است به سال های گذشته برمی گردد و مردم را دچار مشکلات بسیاری کرده است. اگر مردم از قدیم به فکر بیمه خود بودند هم ضریب نفوذ بیمه در ایران افزایش پیدا می کرد و هم مشکلات امروزی را نداشتند.
این کارشناس صنعت بیمه بیان کرد: مردم می دانند که با کمترین هزینه می توانند بهترین محصولات بیمه ای را خریداری کنند که این موضوع باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه می شود و برای جامعه هم امنیت و آسایشی را فراهم می کند و کار درست و به جایی است.
تقی لو اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در صنعت بیمه آشنا بودن با مفاهیم بیمه ای است که کودکان در همان سنین کودکی با این مفاهیم آشنا شوند و در آینده هم از آن استفاده کنند.
وی افزود: در راستای تدوین کتاب های بیمه در مدارس گام هایی برداشته شده است و مطالب بیمه ای اندک در کتاب هاگنجانده شده است اما کتاب جداگانه ای فعلا به این نام به دروس اضافه نشده است و اگر کتابی جداگانه به نام بیمه به دروس اضافه شود بسیار بهتر است.