اقتصاد24- در حوزه صنایعی مثل سیمان، موتورسیکلت و... شاهد ایجاد کارخانجات متعددی با پراکندگی نامتوازن هستیم که با توجه به شرایط فعلی بسیاری از آنها کمتر از 40 درصد ظرفیتشان خالی است. عوامل متعددی در راهاندازی این کارخانهها موثر بوده ولی اینکه برای حمایت از تولید و استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود چه اقداماتی باید صورت بگیرد، حائز اهمیت است.
سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با اقتصاد24 با بیان اینکه در بسیاری از صنایع کشور با این مشکل مواجه هستیم، افزود: به طور مثال تعداد موتورسیکلتسازان ما در کشور برابر با تعداد کل موتورسیکلتسازان از ترکیه تا ژاپن است که کل موتورسیکلتسازان ایران به اندازه یک موتورسیکلتساز در چین تولید ندارند.
ظرفیت تولید بسیاری از صنایع بسیار پایین است
وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از صنایع مثل لوازم خانگی تعداد کارخانجات زیاد ولی تولیداتشان کم است، افزود: در دیگر صنایع مثل فولادسازی نیز شرایط به همین روال است. به طور مثال ظرفیت تولید یک کارخانه فولادسازی در شانگهای چین 20 میلیون تن است، ولی در کشور ما شرکتهای کوچک با پراکندگی زیاد فعالیت میکنند که ظرفیت تولیدشان نیز پایین است. کارخانجات سیمان نیز از این شرایط مستثنی نیست.
باستانی گفت: صرفاً اشاره به مشکلات حوزه صنعت دردی را دوا نمیکند باید راهکاری برای برونرفت از این شرایط بیندیشیم که در وهله اول نقدی که بر آن وارد میشود این است که چرا این کارخانجات راهاندازی شدند! که علیرغم نبود زیرساختهای لازم، عواملی مثل تلاش نمایندگان آن منطقه برای جلب رضایت مردم حوزه انتخابیه و فشارهای سیاسی نیز دخیل بود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: اکنون با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس در حال آمادهسازی پیشنهاد طرح حمایت صنایع پیشرو در کشور هستیم تا بتوانیم ظرفیتهای قانونی تجمیع در فروش صنایعی مثل موتورسیکلتسازی را انجام دهیم و یا از ظرفیتهای این صنایع برای افزایش صادرات استفاده کنیم.
کارخانهها زیاد، اما ظرفیت تولید پایین است
وی اظهار کرد: در خراسان رضوی و جنوبی تعداد کارخانههای سیمان به قدری است که با هم در حال رقابت هستند و زیر ظرفیت موجودشان فعالیت میکنند. این صنایع به عنوان صنایع پیشرو باید در قالب کنسرسیوم شروع به فعالیت کنند و دولت نیز باید برای تشکیل کنسرسیوم توسط این کارخانهها حمایتهای تشویقی در نظر بگیرد.
باستانی بیان کرد: با تعطیلی این کارخانهها نمیتوان کار را پیش برد. ما باید صنایع را به درستی و عقلانی تقویت کنیم. به طور مثال ژاپن دو برند نیسان و تویوتا و کره جنوبی برند هیوندای را دارند، ولی در کشور ما در حوزه خودروسازی 38 خودروساز با برندهای مختلف در حال فعالیت هستند که آفتی برای صنعت کشور محسوب میشود.
وی ادامه داد: در صنایع پیشرو باید کار به شیوهای پیش رود که هر کدام، بخشی از کار را انجام دهند و متناسب با صنایع به سمتی حرکت کنند که با استفاده از ظرفیت یکدیگر رویکردشان صادراتی باشد. به نظر من، با تشکیل کنسرسیوم میتوان اهداف صادراتی را به بهترین شکل پیش برد.