تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

با گران شدن قیمت بنزین ، تولیدگران را دریابیم/ تولید دیگر تاب گرانی را ندارد

به اعتقاد کارشناسان، تولید تحت تاثیر سناریوی گرانی هاست. افزایش ناگهانی قیمت بنزین مانند سایر گرانی ها شوک کوتاه مدتی را به مردم وارد خواهد کرد. اما آیا طی چند ماه آینده باید منتظر نمایش آثار بلند مدت و مخرب این گرانی بر روی تولید و صنایع کشور هم باشیم؟

اقتصاد 24 - صنعت و تولید کشور طی دو سال گذشته دستخوش ناآرامی قیمتی و کمبود مواد اولیه به واسطه گرانی قیمت دلار بود و اکنون پس از شوک بزرگ افزایش قیمت، نوبت به گرانی بنزین شده است، اما به گفته وزیر صنعت هرگونه افزایش قیمت ممنوع است.

سال هاست که تولید در تلاطم تصمیمات اشتباه، رکود را هر روز بیشتر از گذشته تجربه کرده و قرار است بومی سازی ارتقاء و در نهایت از تولیدات داخل حمایت شود.

گرانی قیمت دلار، نبود مواد اولیه جهت تولید، مسدود شدن مبادلات تجاری با سایر کشورها و کاهش قدرت خرید مردم و ده ها مورد دیگر، شرایط تولید را به مخاطره انداخته است؛ حالا به بهانه اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور دولت گرانی بنزین را کلید زد.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که کشور در یک سال گذشته تورم بسیار بالایی را تجربه کرده و کاهش ارزش پول ملی منجر شده بسیاری از مردم در دخل و خرج خود با مشکلاتی مواجه شوند.

زمزمه های این گرانی از سال گذشته تاکنون شنیده می شد اما هر بار مقامات دولتی به استناد کذب بودن این خبرها، آن را تکذیب می کردند و این شائبه را بر گردن مخالفان توسعه و آرامش فضای اقتصاد کشور می انداختند.

هرچند مردم هنوز نمی دانند چه سیاستی از سوی دولت دنبال می شود که طبق روال گذشته در شرایطی که درصد نارضایتی ها در جامعه بالاست موضوع افزایش قیمت بنزین دوباره اجرایی شده است، اما به طور قطع اثرات منفی این گرانی های جدید بر افکار عمومی خواهد ماند و دولت باید پاسخگوی آن باشد.

این درحالی است که مجلس و مقامات دولتی بارها تاکید داشتند با هرگونه افزایش قیمت بنزین مخالفند و از دولت درخواست مدیریت مصرف را داشتند که در این راستا احیاء کارت سوخت، ارائه برنامه‌ای دقیق و کاربردی را برای مدیریت مصرف سوخت ضروری می دانستند. بنابراین به نظر می رسد سیاست های دیگری پشت این تصمیم گیری ها وجود دارد که مردم از آن مطلع نیستند.

بی تاثیری گران شدن قیمت بنزین بر کالاهای تولیدی


در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار کشور گفت: خوشبختانه ذخایر کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور در بهترین حالت ممکن طی چند سال اخیر است و هیچ گونه نگرانی برای تامین اقلام مورد نیاز مردم وجود ندارد. در تعداد کثیری از کالاهای صنعتی مورد نیاز کشور، برای بیش از دو سال و در بسیاری از کالاهای اساسی و ضروری نیز بین ۶ ماه تا یک سال ذخایر قابل قبول در کشور وجود دارد. اکثر کالاهای تولیدی کشور در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش تولید مواجه بوده اند و آمارها موید این نکته هستند که برای تامین نیاز کشور با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد.

رحمانی معتقد است، تغییر نرخ بنزین کمترین اثر ممکن را روی قیمت تمام شده کالاهای تولیدی دارد و در بخش حمل و نقل کالا نیز با توجه به عدم تغییر نرخ گازوئیل در این بخش نیز مشکلی نخواهیم داشت، در حوزه حمل و نقل مسافر سهمیه لازم، تعریف و تمهیدات مربوطه اتخاذ شده است. علاوه بر این موارد، دولت نیز از محل درآمدهای حاصل از این افزایش قیمت توجه ویژه‌ای به اقشار مختلف آسیب ‌پذیر و همچنین برخی دهک های پایین درآمدی کشور خواهد داشت که از همین امروز وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: هرگونه افزایش قیمت از سوی دستگاه‌های دولتی و مصوبات موجود برای تغییر قیمت کالا از جمله همین مصوبات تنظیم بازار، در شرایط حاضر کاملا ممنوع بوده و اگر حتی موردی مصوبه روزهای اخیر بوده، فعلا و در حال حاضر مجوز آن باطل است و در شرایط موجود قابلیت اجرایی ندارد. هرگونه افزایش قیمت سوء‌استفاده از شرایط بازار تلقی می شود و حتماً با متخلفین برخورد قانونی سختی خواهد شد. سازمان حمایت، بازرسین اصناف و همچنین تعزیرات حکومتی طی روزهای آینده بازرسی خود را تشدید و با اطلاع رسانی لازم به مردم، با هرگونه تخلف در سطح بازار برخورد خواهند کرد.

شوک گرانی به زنجیره تولید 


اما آیا افزایش قیمت بنزین می تواند هزینه های تولید محصولات را افزایش دهد؟ یک کارشناس صنعتی در این رابطه به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: هنوز از شوک گرانی دلار رها نشده ایم و تبعات این صعود قیمت با تعطیلی واحدهای تولیدی در حال پرداخت است که نوبت به گرانی بنزین رسید. شاید در ظاهر گرانی سوخت با صنعت در ارتباط نباشد اما در کشور ما طوری مسائل به هم متصل شده اند که تمام این موارد با یکدیگر در ارتباط هست و زنجیره بزرگی را در بر می گیرد.

جواهری افزود: امروز تثبیت در موقعیت تولید یکی از ارکان اصلی حفظ و توسعه اقتصاد است که متاسفانه هیچ سیاستی در این راستا دیده نمی شود. تولید دیگر تاب و توان گرانی را ندارد و بعید می دانم بتواند به این زودی از این بحران به خوبی عبور کند.

وی با بیان اینکه تولید هر روز با مشکل جدیدی روبروست و این شرایط فرصت را برای احیا و حرکت توسعه ای از صنایع کشور می گیرد، تصریح کرد: هنوز سیاست دولت با توسعه تولید مشخص نیست و نمی گذارد مردم با آرامش خاطر به سراغ فعالیت های اقتصادی خود بروند چرا که هر روز دغدغه فعالان صنعتی افزایش می یابد.

این فعال در شهرک صنعتی زنجان با طرح این سوال که با افزایش قیمت بنزین تکلیف افزایش هزینه بار چیست و چه کسی پاسخگوی این صعود قیمتی خواهد بود؟ گفت: هرچند در ابتدا مسئولان از عدم افزایش قیمت حمل و نقل سخن می گویند اما همه می دانند که این به هیچ عنوان اجرایی نمی شود. صاحبان خودروهای باری نیز برای سوخت گران باید مبلغ گران تر از گذشته پرداخت کنند و این گرانی به زنجیره توزیع حمل بار نیز خواهد رسید. در این صورت همانطور که در قبل هم گفته شد تمام تبعات گرانی بنزین به طور زنجیره بهم متصل هستند.

این فعال صنعتی گفت: برای رسیدن به تولید ایده آل و قابل رقابت باید تثبیت در سیاست های اجرایی - حمایتی به وجود بیاید در غیر این صورت نمی توان امیدی به تولید  داشت. افزایش ناگهانی قیمت بنزین مانند سایر گرانی ها شوک کوتاه مدتی را به مردم وارد خواهد کرد، اما طی چند ماه آینده باید منتظر نمایش آثار بلندمدت و مخرب  این گرانی بر روی تولید و صنایع کشور باشیم.
ارسال نظر