اقتصاد24- افزایش قیمت بنزین به طور قطع در گردشگری داخلی تاثیر مستقیم خواهد داشت. حجم انبوهی از سفرهای داخلی با خودروهای شخصی انجام میگیرد و اغلب مسافران نیز با اتمام سهمیه بنزین 1500 تومانی خود، باید از بنزین سه هزار تومانی کنند، بنابراین اگر یک خانواده تا پیش از این برای سفر خود 100 هزار تومان هزینه بنزین می پرداختند حالا باید مبلغ 300 هزار تومان بابت آن پرداخت کنند.
طرح احمدی نژادی سهمیه بنزین سفر احیا میشود؟
همچنین با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز حجم مسافرت ها افزایش پیدا می کند که در این میان با توجه به محدودیت در حمل و نقل ناوگان های بین شهری احتمال کاهش سفرهای نوروزی وجود خواهد داشت. پیش از این و در دولت محمود احمدی نژاد که طرح سهمیه بندی بنزین اجرا شد و قیمت بنزین تا چند برابر افزایش پیدا کرد، در سال اول اجرای این طرح حدود 60 لیتر بنزین مازاد تحت عنوان بنزین سفر به کارت های سوخت واریز شد، موضوعی که این بار به نظر میرسد هنوز برنامه ای برای آن اعلام نشده است و البته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز دلیلی برای سهم خواهی در این خصوص نمی بیند. هر چند وی معتقد است این وزارتخانه درصدد است تا به جای افزایش سهمیه بنزین و اجرای طرح هایی نظیر سهمیه بنزین سفر ، بسترهای سفر با حمل و نقل ریلی، جادهای و هوایی را توسعه و گسترش دهند.
سهمیه خواهی راهکار حرفه ای نیست
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با اقتصاد24 درباره احیای دوباره طرح بنزین سفر گفت: قرار نیست که اگر در کشور طرحی اجرا شد ما آن را بخش به بخش و خرد کنیم و هر کدام از آن سهم خواهی کنیم. این مسئله در وجه کلان به سود کشور نخواهد بود.
وی افزود: ما پیش از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین هم به سمت تورهای برنامه ریزی شده حرکت کردیم، استراتژی ای که در قالب سفرهای گروهی برنامه ریزی می شود و خواه ناخواه مسئله گرانی بنزین را در موضوع گردشگری کم اثر خواهد کرد.
تیموری با بیان اینکه طرح سفرهای گروهی به این معنی است که از ظرفیت های حمل و نقل عمومی استفاده حداکثری داشته باشیم، افزود: مترو، راه آهن، ناوگان اتوبوس و هواپیماها و... از جمله امکاناتی است که می توان در گردشگری از آن استفاده کرد.
ترجیح سفرهای گروهی به انفرادی
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی همچنین یکی از دلایل ازیاد سفرهای انفرادی را ارزانی آن دانست و افزود: البته سفرهای انفرادی با خودرو تبعات خود را هم نیز داشت و مزیت توسعه سفرهای گروهی این است که می توان گردشگری را هدفمند و هدایت شده دنبال کرد و این خط مشی را در اقصانقاط کشور پیاده کرد.
تیموری تصریح کرد: با این روش می توان گردشگری را به سمت جاذبه های کمتر شناخته شده و دارای تراکم کمتر هدایت کرد و از تراکم بیش از اندازه در نقاط خاص گردشگری بکاهیم.
وی تاکید کرد: در گردشگری داخلی هدف ما برنامه محور کردن سفر است که این مهم با کمک بخش خصوصی در حال پیگیری است و در حالت کلی با توجه به شیوه اجرای آن و گروهی بودن این نوع از سفرها، هزینه های آن پایین خواهد آمد.
تیموری گفت: به نظر می رسد در شرایطی که کشور یک تصمیم مهم در خصوص مسئله بنزین اتخاذ کرده است ما بهتر است به جای سهم خواهی و یا سهمیه خواهی به دنبال فراهم کردن بسترهای مناسب برای توسعه گردشگری گروهی باشیم تا اثرات افزایش قیمت بنزین بر مسئله گردشگری کاهش یابد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: استراتژی های ما به سمتی خواهد بود که با بروز هر مشکل، راه حل های جایگزین برای رفع آن در نظر بگیریم. به طور مثال در ماجرای تحریم سفر گردشگران خارجی به ایران و اینکه با خوردن مهر ویزای ایران برای سفر به آمریکا با مشکل روبرو می شدند، ضرب این مهر را از دستور کار خارج کردیم تا سفر به ایران برای گردشگران خارجی تبعاتی به همراه نداشته باشد. بنابراین برای حل مشکل افزایش قیمت بنزین قطعاً در آینده بدون راهکارهای رانتی و یا یارانه ای، با راهکارهای حرفه ای به حل مشکل خواهیم پرداخت.
افزایش قیمت بنزین اثری بر گردشگری خارجی ندارد
تیموری تصریح کرد: تلاش ما بر این است که با کاهش هزینه های تمام شده سفر و با استفاده از ظرفیتهای خالی ناوگان حمل و نقل هوایی و هتل ها توسعه گردشگری را در دستور کار قرار دهیم.
وی یادآور شد: در حوزه بین المللی هم افزایش قیمت بنزین تاثیری بر گردشگری خارجی نخواهد داشت. با توجه به اینکه قیمت بنزین برای آنها کمتر از نیم دلار افزایش پیدا کرده است، همچنان ایران مقصد ارزانی برای سفر خواهد بود.