تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸
عضو کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

خودروسازان مدل خاصی برای تامین مالی خود ندارند/ بازار خودرو دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد

مقدسی گفت: طی جلسه‌ای که چندی پیش با خودروسازان داشتیم اعلام کردیم که بازار بیش از این توان کشش افزایش قیمت را ندارد. خودروسازان باید با اصلاح ساختاری و تولید انبوه، قیمت خودرو را کنترل کنند، ولی متاسفانه توجه لازم در این راستا اعمال نمی‌شود.

اقتصاد24- سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصاد24 با تاکید بر اینکه انتظارمان از دولت این بود که قبل از گران کردن بنزین، مردم و نمایندگان مجلس را از تصمیم خود مطلع کند، افزود: به‌هرحال با افزایش قیمت بنزین روبرو شده‌ایم، پس باید در کنترل قیمت‌ها و برقراری یک منطق اقتصادی در تنظیم بازار اقدام عاجل شود.

وی ادامه داد: در خصوص افزایش قیمت بنزین چند موضوع را باید مدنظر قرار دهیم. موضوع قانون هوای پاک از مواردی است که هنوز مورد توجه جدی خودروسازان قرار نگرفته است. این قانون در پی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، گرایش به استفاده از خودروهای هیبریدی و تمام برقی است که در دنیا با افزایش قیمت بنزین، خودروسازان ملزم به تولید خودروهای برقی می‌شوند که این موضوع مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است که در حال حاضر این جنب و جوش را در دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌ها برای تولید خودروهای هیبریدی و تمام برقی نمی‌بینیم.

مقدسی تصریح کرد: با افزایش قیمت بنزین خودروسازها باید به سمتی بروند که خودروهای تولیدی‌شان کم‌مصرف شود که این امر با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها و تقویت بخش آرندی این فرصت را ایجاد می‌کنند که از موتورهای خودروهایی استفاده کنیم که سوخت کمتری را مصرف کنند.

نماینده اراک لزوم ورود دولت به تشویق مردم در راستای استفاده از انرژی‌های پاک را مهم ارزیابی کرد و افزود: طی چند روز اخیر گرایش مردم برای استفاده از CNG بیشتر شده، ولی چون جایگاه به تعداد کافی نداریم به همین دلیل شاهد صف‌های طولانی هستیم.

وی در ادامه توضیح داد: طی جلسه‌ای که چندی پیش با خودروسازان داشتیم اعلام کردیم که بازار بیش از این توان کشش افزایش قیمت را ندارد. خودروسازان باید با اصلاح ساختاری و تولید انبوه، قیمت خودرو را کنترل کنند، ولی متاسفانه توجه لازم در این راستا اعمال نمی‌شود و به دلیل عدم حمایت از قطعه‌سازان و عدم وجود مدل مالی برای تامین منابع که نظرات بانک مرکزی، وزارت صمت، خودروسازان در این راستا هم متفاوت است نمی‌توان به آینده قیمت خودروها امیدوار بود.

مقدسی تاکید کرد: بازیگران صنعت خودرو باید به صحنه بیایند و چنانچه دولت نیز مدل خاصی برای تامین مالی بخش خودروسازی داشته باشد نگرانی خاصی نخواهیم داشت، ولی در غیر این صورت شاهد تاثیر منفی و گران شدن خودروها خواهیم بود.
ارسال نظر