اقتصاد 24- بحران صنعت و بازار خودرو در طی سال های اخیر موضوع خواب خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازان را برجسته کرد تا جایی که مردم با دیدن تصاویر تجمع خودروها در یک جا و عدم عرضه به موقع این محصولات به بازار، دیگر اعتمادی به متولیان این صنعت نداشتند.
بدقولی خودروسازان به تعهدات خود عامل بدبینی مردم به این صنعت شده است. از اینرو وزیر صنعت در سیاست های جدید خود ، بر توسعه تولیدات صنعت خودرو مبنی بر تولیدات بی نقص تاکید دارد، از این رو با همت قطعه سازان این موضوع تا حدودی بهبود یافته است .
به تازگی وزیر صنعت بیان داشت که طبق گزارش ارائه شده روند تولید در صنعت خودرو در حال رشد است و علاوه بر تکمیل خودروهای کف پارکینگ ها، خودروهای تولیدی روز نیز به طور مستقیم تحویل مشتریان می شود و آمار خودروهای دپو شده در کف پارکینگ ها نسبت به چند ماه قبل به طرز محسوسی کاهش یافته است.
رضا رحمانی علت این بهبودی را تامین قطعات مورد نیاز خودروهای ناقص و حتی خط تولید آن دانست و گفت: بخش عمده ای از تامین نیاز خودروسازی کشور به قطعات وارداتی، از محل داخلی سازی در حال اجراست به ویژه در قطعات با تیراژ بالا این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می شود.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز با توجه به ادامه تلاش برای بهبود بخشی به صنعت و بازار خودرو با اشاره به عزم این خودروساز برای افزایش شمارگان تولید خودروی کامل و بدون کسری گفته است: با همدلی سازندگان و تامین و تدارک به موقع، تولید این شرکت از دی ماه به تولید روزانه ۲ هزار دستگاه و از بهمن ماه به روزانه ۲۴۰۰ دستگاه خواهد رسید. با تحقق افزایش شمارگان تولید روزانه خودروی کامل و بدون کسری و افزایش عرضه به بازار، قیمت های بازار نیز بر اساس نظام عرضه و تقاضا به شرایط متعادلی خواهد رسید و خودروهای ناقص کف پارکینگ هم اکنون به کمتر از ۲۴ هزار دستگاه رسیده و این تعداد طبق برنامه تا ۱۵ آذر به کمتر از ۱۵ هزار دستگاه و در دی ماه سال جاری به صفر خواهد رسید.
ضرورت تامین نقدینگی خودروسازان
محمدرضا نجفیمنش، رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 می گوید: در زمان رکود اقتصادی و در حالی که صنعت خودرو با بحران جدی روبرو بود با کمک قطعه سازان یک میلیون و 600 هزار خودرو توسط خودروسازان تولید شد که این نشان از عزم و پتانسیل بالای این بخش دارد .
نجفی منش با تاکید بر ضرورت تامین نقدینگی خودروسازان ، ادامه داد: امروز مشکل بزرگ صنعت خودروسازی کشور تامین نقدینگی است که برای این موضوع هیچ اقدامی که بتواند بحران بی پولی را در این صنعت کاهش دهد اجرا نشده است .
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور چوب کمبود نقدینگی خود را با زیان 8 هزار میلیارد تومانی پرداخت کرده است، گفت: امروز طلب قطعه سازان از خودروسازان به رقمی معادل 23 هزار میلیارد تومان رسیده است که متاسفانه با توجه به وعده های مکرر، بانک مرکزی هیچ همکاری در پرداخت این طلب نداشته است.
این فعال صنعت خودروسازی گفت: تامین نقدینگی خودروسازان باعث شده با توجه به نبود نقدینگی و به دلیل فروش خودرو زیر قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت ناگزیر به دنبال راهکاری جهت تامین نیاز مالی این صنعت باشند که متاسفانه این اقدام به ضرر قطعه سازان نیز خواهد بود.
نجفی منش با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید دو میلیون خودرو در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد گفت: برای بقای صنعت خودرو و همچنین بهبود این صنعت و بازار عرضه محصولات آن باید دولت از مدیریت بر این صنعت کناره گیری کند و تعیین قیمت خوردوهای عرضه شده را به بازار بسپارد. با توجه به تقاضای بازار و تعهدات خودروسازان این مشکل باید در سریعترین زمان ممکن حل شود.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در پایان گفت: صنعت خودروی کشور بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در طول سال نیاز دارد و سرمایه گردش مورد نیاز، تابع تیراژ تولید است، از اینرو بخشی از این تامین نقدینگی از محل پیش فروش محصولات و بخشی دیگر از محل منابع بانکی باید تامین شود و در این راستا همکاری بانک مرکزی را می طلبد.
ساخت دیوار اعتماد به صنعت خودروسازی
به گزارش اقتصاد 24، طی چند سال اخیر بازار خودرو دستخوش تنش هایی بود که دیوار اعتماد بین مردم و مسئولان را فرو ریخت. افزایش بدون منطق قیمت خودرو موضوع جدیدی نیست و از آن دسته موضوعاتی است که همواره نقل محافل بوده و داد مردم را درآورده است. این روند طی دو سال اخیر بر بازار خودرو حاکم بود اما از ابتدای سال جاری به دلیل اجرای برخی سیاست ها بازگشت آرامش به این بازار شرایط این صنعت را تا حدودی بهبود بخشید، هرچند که طی یک ماه اخیر در بازار خودرو شاهد روند افزایش قیمت این محصول هستیم که باعث ایجاد التهاب مجدد در این صنعت و افزایش بدون منطق قیمت خودرو درسایه رکود معاملات بحث برانگیز شده است.
زمانی که از کارشناسان صنعت خودرو دلیل افزایش قیمت این محصول را جویا می شویم، همواره نوک پیکان آن را به سمت دولت گرفته و دولت را مقصر و نقش آفرین اصلی افزایش قیمتها دانسته اند. اکثر متقاضیان خرید خودرو نیز معتقد هستند که دولت باید با استفاده از ابزارهای خاص خود قیمت آن را کنترل کند و از افزایش بی رویه این محصول جلوگیری به عمل آورد، اما متاسفانه این کاهش قیمت جزو آمال و آرزو شده است که مانند الاکلنگی هر روز بالا و پایین می شود.