اقتصاد24 - غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی در آغاز بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه گفت: جا دارد من از سندیکای بیمه گران ایران و پژوهشکده بیمه و بخش های مختلف صنعت و دانشگاه الزهرا و دانشجویان و محققین تشکر کنم که در برگزاری این همایش، همکاری بسیار صمیمانه ای داشتند.
دکتر سلیمانی افزود: بررسی چالشها کاری است که در این همایش توسط کارشناسان مدیران و همچنین دانشجویان و فارغالتحصیلان انجام می شود. باید توصیه های فرهنگی به مردم داد و فرهنگ استفاده از بیمه را بین مردم توسعه داد این سوال که چرا فرهنگ بیمه در جامعه توسعه نیافته پرسشی است که این همایش باید برای آن پاسخ داشته باشد.
رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی اظهار داشت: بررسی این نکته که چگونه میتوان چالشهای موجود صنعت بیمه را به فرصتی برای آن تبدیل کرد و جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد کشور استفاده کرد،حایز اهمیت است.
دکتر سلیمانی اضافه کرد: در صنعت بیمه، بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه مشغول فعالیت هستند و انصافاً خدمات خوبی هم ارائه دادند و جا دارد از آن شرکتهایی که در سطح خدمات بیمه هستند و به عبارتی شرکتهای بیمهای تمام خانواده ها و شرکت های اقتصادی کشور سرویسهای مختلف ارائه می کنند هم تشکر کنیم.، اما آنها مشکلاتی دارند. این مشکلات به سادگی توسط خود آنها امکان بررسی ندارد. آنها انتظار دارند که مردم نسبت به صنعت بیمه و خدمات آن آگاه تر بشوند و انتظار دارند خدمات صنعت بیمه به مشتریان خود بهتر و بهینه تر بشود.
سلیمانی با تاکید بر این که در صنعت بیمه مشکلات بسیار عدیدهای وجود دارد گفت: قبول کنید که در این جلسه فقط نباید تعریف کرد، ضمن آن که جای تقدیر و تشکر وجود دارد اما کافی نیست، که فقط از همدیگر تعریف کنیم.
رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: باید بررسی کنیم که چه مشکلاتی وجود دارد. در دنیای جدید خدمات و محصولات بیمه به صورت ارزان تر و با کیفیت تر ارائه میشود .علت آن که میبینید چین موفق شده است رشد اقتصادی خود را از اروپا و آمریکا بیشتر کند و به دنبال چین هند هم در حال افزایش رشد اقتصادی خود است، دلیل آن این است که توانسته است کالاهای خود را ارزان تر بفروشد و در عین حال کیفیت آنها را افزایش دهد .
سلیمانی یاد آور شد: این اقدامات آشکار باعث شده است که مردم جهان ترغیب شوند تا از کالاهای چینی استفاده کنند. کشور چین با این استراتژی که در پیش گرفته است به اقتصاد جهان کمک کند و گرنه کشورهای اروپایی و آمریکایی با اندکی کیفیت قیمت را به چندین برابر می رساندند و گرانتر میفروختند.
رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این که در کشور نیاز داریم بیمه را ارزان تر کنیم اما از کیفیت آن کم نکنیم. گفت: خدمات صنعت بیمه باید رقابتی تر شود، باید فکر کنیم که چگونه میتوانیم خدمات بیمه را ارزان کنیم.
ارزان کردن خدمات بیمه به معنای نرخ شکنی نیست و نباید آن را با نرخ شکنی اشتباه گرفت، باید بررسی شود که در یک رقابت خوب و سازنده چگونه می توان خدمات ارزان تری به مردم ارائه کرد.
سلیمانی همچنین با اشاره به چالشهای صنعت بیمه گفت: باید بررسی شود که محصولات را ارزان تر کنیم بدون آنکه از کیفیت آن کاسته شود. یکی از دلایلی که مردم برای خرید محصولات بیمهای کمتر ترغیب میشوند، این است که خدمات بیمه ای ارزان نیست. اگر محصولات بیمه ای ارزان شود مردم رغبت بیشتری برای خرید محصولات بیمهای نشان خواهند داد. باید کاری کنیم که مردم رغبت کنند همه واحدهای مسکونی خود را بیمه کنند.
وی اضافه کرد: می شود با یک مبلغ حداقلی با محاسبات دقیق بیمهای خدمات قابل توجهی به مردم ارائه کرد، در موضوع درمان تکمیلی هم موضوعات مهمی وجود دارد که باید مورد توجه همایش قرار بگیرد. بیمه درمانی در سطح جهان یک چالش است حتی دولت هایی که توسعه یافته هستند هم این مشکل را دارند. دولتی مثل دولت اوباما هم درگیر چنین مشکلی بود.ارزان کردن محصولات بیمه به معنای نرخ شکنی نیست. دیده میشود که برخی از شرکتها قیمتهای غیرفنی به برخی از محصولات ارائه میکنند.
رییس کل بیمه مرکزی افزود: در موضوع ریسک هم، مسئله مهمی وجود دارد که یک همت و یگانگی قابل توجهی نیاز دارد. بسیار از این مسئله نگرانیم که آیا در شرکتها موضوع ریسک مدیریت می شود یا خیر؟متاسفانه دیده میشود در شرکتها به مدیریت حسابرسی داخلی و ماجراهای از این دست توجه دارند اما به مدیریت ریسک کمتر عنایت می شود.