سحر گلیزاده، اقتصاد24 - اگرچه بیمه اکنون به عنوان یک صنعت می تواند زمینه ساز رشد و توسعه یک کشور و از سویی دلیلی برای کاهش تنش های ممکن و شکاف طبقاتی در جامعه باشد اما ایران بین کشورهای دیگر از ضریب نفوذ پایین تری برخوردار است. همچنین مردم در کشور اعتقاد چندانی به آینده نگری از طریق بیمه نداشته و از اینرو فرهنگ بیمه در ایران پایین است، در عین حالی که فروش بیمه نامه هم متاثر از فضای اقتصادی است.
صنعت بیمه همچون صنایع دیگر در کشور حال و روز خوبی ندارد و این مسئله را میتوان در ضریب نفوذ بیمه در کشور مشاهده کرد، ضریب نفوذی که به ۲.۳۸ درصد میرسد.
ایران یکی از کشورهایی است که ضریب نفوذ بیمه در آن پایین است و عموم جامعه استقبال چندانی از بیمه جز در برخی رشته ها مانند شخص ثالث، درمان و… ندارند و این امر موجب می شود تا گاهی اوقات متحمل شرایط سخت و زیان های غیرقابل جبرانی شوند. به عبارتی بازار بیمه در کشور پر رونق نیست و نمی تواند به عنوان یک بازار توسعه یافته و یکی از اجزای بازار مالی در کنار بازار بورس و بانک نقش چندانی در اقتصاد را ایفا کند.
حال در این میان اخذ مالیات از بیمه های زندگی نیز مزید بر علت خواهد شد تا شاهد کاهش ضریب نفوذ بیمه در کشور باشیم.
معایب اخذ مالیات از بیمه های زندگی
در همین رابطه مهدی نوروزی مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه درباره معایب اخذ مالیات از بیمه های زندگی به خبرنگار اقتصاد24 گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه بیمههای زندگی در اولویت چندم مردم قرار گرفته است. از طرفی در پیش نویس لایحه مالیاتی معافیت های مالیاتی بیمه های عمر و زندگی برداشته شده و قرار است از بیمه های زندگی مالیات دریافت کنند.
وی تاکید کرد: با اخذ مالیات از بیمه های زندگی شاهد تاثیر منفی آن در ضریب نفوذ بیمه در ایران خواهیم بود و هزینه این نوع بیمه افزایش یافته و خرید این نوع بیمه برای مردم سخت خواهد شد.
مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه اظهار امیدواری کرد که با همکاری ارکان صنعت بیمه و بیمه مرکزی با نمایندگان مجلس، طرح معافیت های مالیاتی برای بیمه های عمر و زندگی به طور کلی و دائمی حل شود.
نوروزی در پاسخ به این سوال که راهکارهای شرکت های بیمه برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران چیست؟ اظهار کرد: بر اساس بررسی هایی که در دنیا صورت گرفته است، بیمه های زندگی بیش از 50 تا 60 درصد پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می دهند و این امکان وجود دارد که ما با ارائه بیمه های زندگی و افزایش محصولات بیمه ای در این رشته بتوانیم فضا را برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور با ارائه بهتر بیمه های زندگی در ایران آماده کنیم.
وی درباره نقش استارت آپ های بیمه ای در توسعه و تقویت صنعت بیمه در کشور، گفت: استارت آپ های بیمه ای به دلیل پیچیدگی های بسیاری که صنعت بیمه با آن دست به گریبان است کار دشواری در پیش دارند. استارت آپ های فعلی در گام اول نقش کارگزار یا نماینده شرکت های بیمه در صنعت بیمه را بر عهده گرفته اند. البته همین که استارت آپ ها توانستند به صنعت بیمه ورود پیدا کنند کار مثبتی بوده و در طول زمان شاهد رشد آنها خواهیم بود چرا که نیازهای صنعت را بهتر و بیشتر می شناسند و از دریچه های دیگر هم به صنعت بیمه وارد می شوند.
مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه بیان کرد: با توجه به حمایت های خوبی که رئیس کل بیمه مرکزی از استارت آپ های بیمه ای کرده است، آینده روشنی در انتظار این استارت آپ ها قرار دارد.
نوروزی اظهار کرد: از طرف دیگر استارت آپ های بیمه در کشور باید نیازهای واقعی مردم را به درستی شناسایی کرده و ارتباط خود با مردم را تقویت کنند تا بتواند محصولات جدید شرکت های بیمه ای را ارائه دهند.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا با ورود و توسعه استارت آپ های بیمه در کشور نمایندگان صنعت بیمه متضرر خواهند شد؟ گفت: در طول زمان نوعی از شغل ها تغییر می کند و نماینده های شرکت های بیمه با توجه به بهروز شدن فناوری اطلاعات و دانش، باید خود را در جامعه بهروز کنند و از روش های جدید برای فروش بیمه در کشور استفاده کنند و روش های سنتی خود را تغییر دهند تا دچار مشکل در آینده نشوند. گرچه در حوزه بیمه های زندگی همچنان بخش قابل توجهی از فروش محصولات بیمه ای توسط نمایندگان صورت می پذیرد.