تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸
تداوم چالش‌های اقتصادی در بزرگترین اقتصاد جهان ادامه دارد

رکود اقتصادی در آمریکا چقدر جدی است؟

با وجود اینکه رسانه‌ها از افزایش قابل توجه مشاغل در آمریکا خبر می‌دهند، اما به گزارش USA Today این موضوع نشان دهنده پیشرفت اقتصادی این کشور نیست.

اقتصاد ۲۴ ـ اخیراً برخی از اقتصاددانان آمریکا ایجاد بیش از ۲۶۶ هزار فرصت شغلی را به کاهش تنش های تجاری و کاهش نرخ سود بهره بانک فدرال رزرو نسبت می‌دهند. این در حالی است که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که سیر نزولی اقتصاد و بازار کار آمریکا در سال آینده ادامه خواهد داشت و خطر رکود اقتصادی در آمریکا نیز همچنان به قوت خود باقی است.

اسکات اندرسون، اقتصاددان ارشد بانک the West در این باره می‌گوید: "افزایش مشاغل در کشور آنچه را که در پیش داریم از میان برنمی دارد." با این حال، تحلیلگران معتقد هستند که تحولات اخیر سرعت وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را کاهش می دهد.

به‌ گزارش «یواس‌ای تودی»، مشاغلی که در ماه نوامبر توسط کارفرمایان ایجاد شد، از مرز ۱۸۴ هزار شغل پیش بینی شده فراتر رفت. همچنین ماه گذشته پس از بازگشت حدود ۴۶ هزار کارمند شرکت جنرال موتورز پس از ۶ هفته اعتصاب، حدود ۲۲۰ هزار شغل جدید نیز به آمار پیشین اضافه شد.

به هر حال، بانک فدرال رزرو در ماه جولای برای اولین بار طی یک دهه گذشته نرخ بهره را کاهش داده بود و این روند در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ادامه پیدا کرد که افزایش استقراض و فعالیت اقتصادی و بازار سهام را نیز رقم زد. مقامات بانک فدرال رزرو نیز پیشتر اعلام کردند که در صورت وخیم شدن وضعیت اقتصادی، کاهش نرخ بهره تکرار خواهد شد.

علاوه بر این، با وجود ادامه روند مذاکره میان آمریکا و چین، تحلیلگران همچنان انتظار دارند توافقنامه بین این دو کشور، خرید بیشتر کالاهای کشاورزی آمریکایی را به همراه داشته باشد. نکته مهم اینجاست که این موضوع بر عوارض گمرکی یا تنش های عمیق تر میان چین و آمریکا تاثیری نخواهد گذاشت.

اقتصاد ضعیف جهان، فقدان پیمان جامع میان آمریکا و چین و امکان نقض مرحله اول مذاکرات از طرف چین، هاله ای از ابهام را بر اقتصاد آمریکا و اطمینان از کسب و کار در سال آینده حاکم کرده است.

به‌ گزارش «یواس‌ای تودی»، مشکلات اقتصاد جهانی و چالش های تجاری می‌تواند بر هزینه های مصرف کننده در سال آینده تاثیرگذار باشد. با وجود افزایش آمار اشتغال آمریکا، همچنان پیش بینی می شود میزان رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ در آمریکا به ۱.۶ درصد کاهش یابد و متوسط آمار اشتغال به ۱۰۰ هزار شغل برسد. علاوه بر این، دیان سوونک، اقتصاددان آمریکایی، شانس رکود اقتصادی در آمریکا را تا پایان سال ۲۰۲۰، تا ۵۱ تخمین می‌زند.

این در حالی است که موسسات تحقیقاتی دیگر آمریکایی آمار خوش بینانه تری را از رکود اقتصادی در آمریکا منتشر کرده‌اند. گزارش Wolters Kluwer Blue Chip Economic Indicators این رقم را ۳۴ درصد و جاناتان میلار، اقتصاددانان بارکلی، ریسک رکود اقتصادی را تا ۳۰ درصد پیش بینی کرده اند.

مترجم: فرزانه اسکندریان
منبع: USA Today
ارسال نظر