تاریخ انتشار: ۲۳:۱۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸
صندوق بین المللی پول هشدار داد؛

افزایش بدهی غول‌های جهان یکی از دو ریسک بزرگ اقتصاد جهانی

باب دیاموند، مدیرعامل شرکت خدمات مالی «بارکلی»، در گفت‌وگویی با خبرگزاری اقتصادی «سی‌ان‌بی‌سی»، اظهار داشت که افزایش بدهی ها یکی از دو ریسک بزرگ اقتصاد جهان محسوب می شود.

اقتصاد ۲۴-  صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش ثبات مالی جهانی خود نسبت به سطح بالای بدهی‌های پرخطر غول‌های جهان و شرکت‌های بزرگ هشدار داد و اعلام کرد که این بدهی با نرخ پایین بهره بانکی تشدید شده است.

ماه گذشته، آژانس رتبه بندی «مودی» چشم‌اندازی منفی از ارزش اعتباری جهان در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، به طوری که پیش‌بینی می‌شود فضای سیاسی «در هم گسیخته و غیر قابل پیش بینی» با خود ۶۳.۲ تریلیون دلار بدهی‌های دولتی را در ۱۴۲ کشور به همراه داشته باشد.

دیاموند علاوه بر جنگ تجاری آمریکا و چین، اوراق قرضه با بازده منفی و افزایش ارزش اعتبار برجسته در سراسر جهان را نگرانی‌های اساسی سرمایه‌گذاران عنوان کرد. وی در کنفرانس مالی «سالت» در دبی گفت: سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ فرقی نمی‌کند، باید یک روز نگران روند تکثیر اعتبار شویم.

دیاموند در ادامه افزود: "یکی از موارد مثبتی که در طی ۱۰ سال گذشته پس از بحران مالی رخ داد، واکنش سریع سیاست‌های پولی و کاهش نرخ بهره بود، اما من نگران ۱۷ تریلیون دلار نرخ بهره منفی اوراق بهادار هستم و البته همه ما نگران میزان اعتبار برجسته نیز هستیم."

«مودی» در گزارش خود از جنگ تجاری میان آمریکا و چین به عنوان آشکارترین جلوه تاثیر تنش های ژئوپلیتیک یاد کرده بود و دیاموند نیز در گفتگوی خود با اشاره به این موضوع، وقفه احتمالی مذاکرات بین واشنگتن و پکن را خطر شماره یک در مقابل اقتصاد جهانی معرفی کرد.

وی در پایان افزود: "آیا ممکن است هر یک از مذاکرات مربوط به جنگ تجاری با شکست مواجه شود؟ قطعا اگر در خاورمیانه حضور داشته باشید، اهمیت تجارت با چین و ژاپن را برای خاورمیانه بهتر درک خواهید کرد. اما در این میان سوال اصلی این است که آمریکا چه‌ قدمی را در جهت گفت و گو های تجاری با چین برداشته است."

 

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: CNBC
ارسال نظر