محمد آیتی، اقتصاد24- شركت هپكو در سال 53 در زمینی 90 هكتاری در اراك با هدف مونتاژ ماشینآلات راهسازی تاسیس شد و از سال 54 با همكاری شركتهای آمریكایی، فرانسوی، ژاپنی، سوئدی و فنلاندی بهطور رسمی شروع به فعالیت كرد. پس از انقلاب نیز با همكاری شركت «لیبهر» آلمان طرح توسعه هپكو با مجموعهای از مدرنترین ماشینآلات، با ظرفیت تقریبی سه هزار دستگاه در سال 63 آغاز شد. این كارخانه با فراز و نشیب به كار خود ادامه داد تا در سال 85، به بخش خصوصی واگذار شد.
شركت صنایع آذرآب اراك هم در سال 1363 تاسیس، اما فعالیت رسمی این شركت از سال 68 آغاز شد و اكنون بهعنوان یكی از بزرگترین شركتهای پیمانكاری عمومی در ایران شناخته میشود.
این شرکتها طی دو سال اخیر روزهای سختی را گذراندند و کارگران بهدلیل عدم دریافت حقوق چندین مرتبه دست به اعتراض و اعتصاب زدند که هر بار با ورود مسئولان استانی و دولت، بدون حل اساسی مشکلات، خاتمه پیدا کرد.
آخرین وضعیت آذرآب، هپکو و واگن پارس
در همین رابطه، سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با اقتصاد24 در خصوص آخرین وضعیت شرکتهای این استان از جمله آذرآب، هپکو و واگن پارس گفت: با توجه به مشکلاتی که در طول سالهای گذشته بهدلایل مختلفی برای شرکتهای آذرآب، هپکو و واگن پارس و ماشین سازی بهوجود آمده بود پیگیریهای لازم را از طریق کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی انجام دادیم و در این رابطه جلسات متعددی را با وزرا برگزار کردیم.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده بایستی انسجامی در این امور صورت گیرد. طی ماههای گذشته نامهای را به معاون اول رییسجمهور ارسال کردم که خوشبختانه جلسهای با حضور خود دکتر جهانگیری و چند تن از وزرا برای برونرفت از این مشکلات تشکیل شد.
مقدسی تشریح کرد: برای اینکه مصوبات این جلسه به نتیجه برسد و سپس اجرایی شود پیشنهاداتی دارم. اول اینکه برای برونرفت شرکت هپکو و عدم تکرار وضعیت گذشته، بایستی سهامدار اهلی از بُعد فنی، مدیریتی و مالی انتخاب شود. در حال حاضر شاید بهترین روش، واگذاری سهام 60 درصدی به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای گل گهر، مس کرمان و شرکت چادرملو و مشارکت جهاد نصر مبین باشد. این کار با توجه به منابع معدنی که این شرکتها در اختیار دارند و کارشان مرتبط با هپکوست میتواند روش منطقی برای برونرفت از این شرایط باشد.
نماینده اراک در مجلس عنوان کرد: پیش خرید ماشین آلات توسط دولت برای راهداریها و دهیاریها، اجرای مصوبات گذشته کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین مصوبات جلسه اخیر با دکتر جهانگیری مورد تاکید است.
وی با بیان اینکه شرکت آذرآب هم، نیروی انسانی باتجربه و هم تجهیزات مدرنی دارد، افزود: در خصوص این شرکت نیز موارد بالا را مطرح کرده و واگذاری سهام شرکتهای وابسته به بانک کشاورزی به یک سهامدار اهل با نظارت کامل دولت میتواند در تسریع اجرای مصوبات موثر و امیدی برای برونرفت آذرآب از این وضعیت باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در خصوص شرکت واگن پارس نیز طی تماسی که با مهندس عالی، مدیرعامل شرکت ایدرو داشتم ایشان اعلام کردند که پیگیریهای قبلی با شرکت مپنا به سرانجام رسیده است و بهزودی این انتقال سهام صورت خواهد گرفت. از دولت این انتظار را داریم که برای ورود واگنهای باری و مسافری تا زمانی که نیازهای واحدهای تولیدی داخلی تامین نشده، قرارداد جدیدی با شرکتهای خارجی منعقد نکند و بایستی از ظرفیت شرکتهایی مثل واگن پارس استفاده حداکثری داشت.
مقدسی تاکید کرد: در حال حاضر با جلوگیری از واردات واگنها که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد و با یک مدل مالی منطقی میتوان واگن پارس را به نقطه مطلوب برسانیم.
نماینده اراک در مجلس درباره شرکت ماشین سازی نیز اظهار امیدواری کرد که بهزودی شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم. استان مرکزی ظرفیتهای خوبی در حوزه کشاورزی، صنعت و صادرات دارد و چنانچه تیم اقتصادی دولت منسجمتر عمل کند ما میتوانیم به آینده این استان امیدوار باشیم.