اقتصاد24 - محمد مهدی عزیزی امیری با بیان اینکه توانگری مالی در راستای کسب اطمینان بیشتر از ایفای تعهدهای شرکتهای بیمه در قبال بیمهگذاران تعریف شده است، اظهار کرد: ارزیابی این ضریب در دنیا فرمولهای مختلفی دارد که در ایران نیز با فرمول خاصی محاسبه میشود.
به گفته وی، صاحبنظران انتقاداتی به سیستم فعلی ارزیابی توانگری مالی بیمهها دارند که احتمالا این فرمول مورد بازنگری قرار گیرد.
معاون فنی بیمه دی در گفتوگو با ایسنا، ادامه داد: برخی میگویند که ضریب توانگری مالی یک عدد است و همه جنبهها را در بر نمیگیرد و باید تغییراتی در آن ایجاد شود که بیشتر این افراد مدیران عامل بیمههایی هستند که خودشان مالک نیز هستند.
به گفته عزیزی امیری، مهمتر از ضریب توانگری مالی، بحث رتبهبندی شرکتهای بیمه است که ضریب توانگری مالی نیز در ذیل آن دیده میشود و در همه جای دنیا نیز به همین شکل است.
وی اضافه کرد: بحث توانگری مالی که اکنون روی آن تمرکز شده، ممکن است در سالهای آتی چندان اهمیت نداشته باشد، اما به هر حال از این جهت که شرکتها تا چه اندازه بیمهگذاران خود را برای پرداخت خسارت مطمئن کنند، اهمیت دارد.
این کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه ضریب توانگری مالی چه در بخش بیمهگری، چه سرمایه و بازار برای شرکتها مهم است، گفت: این ضریب بین شرکتها در بازار رقابت نوعی رنکینگ به حساب میآید.
عزیزی امیری درباره شرایط انعقاد قراردادهای بزرگ با شرکتهای بیمه، اظهار کرد: ممکن است شاخص اول این شرکتها توانگری مالی باشد و معمولا هم اینطور بود که بستگی دارد در کدام قسمت باشد؛ چرا که در بحث بیمههای ثالث، بدنه و درمان ممکن است خیلی تاثیرگذار نباشد، اما در مناقصههای بزرگ، خود بیمهگذار شرایطی را اعلام میکند که برای مثال توانگری شرکت باید در سطح ۱ یا ۲ باشد.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع در همه مناقصهها صادق نیست، اما بخش بزرگی از بیمهگذاران بزرگ این شرایط را ملاک قرار میدهند و ممکن است در بخش بازار نیز یک مزیت رقابتی باشد.
توانایی شرکتهای بیمه در پرداخت خسارتها نسبت به سرمایهای که دارند را توانگری مالی مینامند. بالا بودن ضریب توانگری شرکتهای بیمه نشان از آن دارد که این شرکتها بیمهنامههای خود را به درستی صادر و خسارت را به درستی پرداخت میکنند و سایر موارد را نیز به خوبی در نظر میگیرند تا بتوانند از عهده پرداخت خسارتهای خود برآیند.
منبع: دنیای بانک و بیمه