تاریخ انتشار: ۰۶:۴۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۸
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ بررسی کردند؛

رونق تولید چگونه رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؟

محمد حسینی یکی از نمایندگان استان مرکزی در مجلس دهم معتقد است: برای رونق تولید ملی باید مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده را تهیه کنیم، بازار مصرفی کالای تولیدی را تضمین و گردش پولی را روان‌سازی کنیم. از طرفی هم، تسهیلات لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.

محمد آیتی، اقتصاد24- حدود 9 ماه از سال 98 می‌گذرد، سالی که با نظر رهبر انقلاب و در اوج تحریم‌های اقتصادی به‌نام «رونق تولید» مزین شد.

به باور برخی این شعار آن‌طور که شایسته بود به منصه ظهور نرسید و بسیاری دیگر معتقدند با تمام سختی‌هایی که در این مسیر وجود داشته گام‌های خوبی در جهت رونق تولید و خودکفایی برداشته شده است.

از این‌رو فرصت را مغتنم شمردیم و به سراغ برخی نمایندگان مجلس دهم رفتیم تا ببینیم آن‌ها چه راهکارهایی را برای تحقق این شعار که می‌باید در سال‌های آینده هم مورد توجه قرار گیرد، دارند.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اهمیت رونق فرهنگ کار و تاثیر آن بر رونق تولید گفت: دین اسلام بزرگ‌ترین تفریح انسان را کار می‌داند. متاسفانه این فرهنگ در جامعه کنونی ما رنگ باخته است.

وی افزود: تا زمانی که فرهنگ کار در جامعه به جریان نیفتد نمی‌توانیم تولیدکننده باشیم. باید به کار و میهن‌مان عشق بورزیم و ساعات کاری صرفاً گذراندن و اتلاف وقت بیهوده نباشد. در قبال این عشق و علاقه، کارفرما نیز موظف است دستمزد مناسب و منصفانه‌ای را پرداخت کند. این دو موضوع در کنار هم، توام با نظارت دولت و حمایت آن از حقوق کارگران، می‌تواند راهی برای تحقق رونق تولید به‌وجود آورد.

هادی قوامی نماینده اسفراین بهبود فضای کسب و کار را از مهمترین عوامل رونق تولید دانست و اظهار داشت: ایجاد تعامل با بازار جهانی را می‌توان از اقدامات اساسی در این حوزه به‌شمار آورد، چراکه نمی‌توان تمام تولیدات ملی را در داخل مصرف کرد. علاوه بر این، برای تولید بسیاری از کالاها نیاز به مواد اولیه خاصی است که امکان تولید آن‌ها در داخل ممکن نیست؛ لذا نمی‌توان دور کشور حصار کشید.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: بی‌شک بهبود فضای کسب و کار، لازمه رونق تولید ملی است. متاسفانه روابط تجاری ما با کشورهای همسایه ضعیف است. همسایگان ما سالانه بیش از هزار میلیارد دلار واردات دارند. سهم ما از این بازار بسیار ناچیز است. امید است وزیر صمت در این راستا تلاش‌های عمیق‌تر و جدی‌تری را در پیش گیرد.

محمد حسینی یکی از نمایندگان استان مرکزی در مجلس دهم با تاکید بر ابعاد متنوع تولید، تشریح کرد: تولید دارای مولفه‌های متعددی است. عواملی همچون بازار مصرف، مواد اولیه، منابع و نیروی انسانی همگی در رونق یا رکود آن موثرند. تولید در بستری صورت می‌گیرد که تمام ظرفیت‌های لازم برای آن فراهم باشد. برای رونق تولید در مناطق کم‌برخوردار پیش از هر چیز باید زیرساخت‌های لازم را آماده کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: برای رونق تولید ملی باید مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده را تهیه کنیم، بازار مصرفی کالای تولیدی را تضمین و گردش پولی را روان‌سازی کنیم. از طرفی هم، تسهیلات لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم. شرایط ارائه تسهیلات نیز باید مورد بازبینی واقع شود تا از تبدیل کردن تولیدکننده به یک بدهکار بانکی حتی‌الامکان جلوگیری شود.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم بر اهمیت بازار مصرف در راستای رونق تولید اشاره و خاطرنشان کرد: تولید بدون هدف هیچگاه به نتیجه نخواهد رسید. تولید تنها با مصرف معنی پیدا می‌کند. یکی از عوامل به‌دست آوردن بازار، کیفیت مناسب و رعایت استانداردها است. آنچه در بازار داخلی تاثیرگذاری بیشتری دارد، ملی‌گرایی و تعصب ملت است، اما در بازار خارجی در پیش گرفتن سیاست اقتصادی باثبات راه‌گشا خواهد بود.

وی در پایان گفت: باید با به حداقل رساندن تنش‌ها در سایه یک ارتباط صلح‌آمیز روابط تجاری و اقتصادی کشور را گسترش دهیم. باید توجه داشت که با ایجاد اجبار و محدودیت نمی‌توان رونق تولید را محقق کرد، بلکه با ایجاد فضای صمیمانه چه در داخل و چه در خارج می‌توان به رونق تولید دست یافت و برای کشور ارزآوری کرد.
ارسال نظر