اقتصاد24 - موضوع کتاب در زیرعنوان آن «راه و رسم مراقبت از شهرت و نجات از بحران در فضای مجازی» قید شده و در آن یک برنامه عملیاتی شامل استراتژیها و تاکتیکهای آزموده شده برای مدیریت ارتباطات بحران در رسانههای اجتماعی ارائه شده است.
کتاب به طور خاص بر بستر رسانههای اجتماعی متمرکز است و از همین رو گامی بدیع در حوزه ارتباطات بحران به شمار میرود. مصادیق متعدد واقعی و بررسی کارگاهی نحوه مدیریت بحران در رسانههای اجتماعی یا استفاده از قابلیت آنها در کنترل بحران، مشخصه اصلی کتاب است. جانسوناندجانسون، مکدونالد، فدرالاکسپرس، ناسا، بریتیشپترولیوم، شل، انجمن ملی اسلحه آمریکا و ... برخی از شرکتها و سازمانهایی هستند که در کتاب تجربه مدیریت بحران آنها بویژه در رسانههای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته؛ تجاربی که بعضی از آنها توام با موفقیت بوده و برخی دیگر به شکست انجامیده است.
مخاطب کتاب «ارتباطات بحران در رسانههای اجتماعی» اهالی رسانه، مدیران و کارشناسان روابط عمومی، فعالان رسانههای اجتماعی، مدیران، سیاستمداران، چهرههای عمومی و همه کسانی هستند که با چالش مدیریت شهرت فردی یا سازمانی در فضای مجازی مواجهند.
کتاب در 10 فصل تدوین شده و در فصول مختلف به مصادیق واقعی از بحرانهای مختلف ارتباطی و روند مدیریت آنها اشاره شده است. در فصل اول به چیستی بحران، انواع متداول و سطوح تاثیرگذاری بحرانها و همچنین بحرانهای برخواسته از شبکههای اجتماعی مجازی پرداخته شده است.
فصل دوم به رسانههای اجتماعی اختصاص دارد و در آن برخی رسانههای اجتماعی پرمخاطب و اثرگذار از قبیل توییتر، یوتیوب و فیسبوک بررسی شده است.
«الگوهای جدید در ارتباطات اجتماعی و بحران» عنوان فصل سوم کتاب است که در آن به قواعد و اقتضائات فضای رسانهای جدید پرداخته شده است.
دو فصل چهار و پنجم به بررسی تفصیلی نحوه مدیریت بحران و استراتژیهای ارتباطی سازمانهای معروف در بحرانهای واقعی اختصاص دارد. فصل چهارم مختص سازمانهایی است که با موفقیت از پس بحران برآمدهاند در فصل پنجم هم به مواردی اشاره شده که تدابیر مدیریتی کارگر نیفتاده و سازمانها در زمان بحران نتوانستهاند از شهرت و اعتبار خود دفاع کنند.
موضوع فصل ششم تدوین برنامه ارتباطات بحران است و در فصل هفتم کتاب نحوه ادغام رسانههای اجتماعی در برنامه ارتباطات بحران مورد بررسی قرار گرفته است. فصل هشتم یک دستنامه عملیاتی برای زمانی است که بحران آغاز شده و شما در موقعیت مدیریت آن هستید، فصل نهم مربوط به زمان بعد از بحران و اصطلاحاً ریکاوری یا بازیابی است و در فصل دهم کتاب هم با مرور کلی آنچه در کتاب گفته شده، مواجهیم.
نویسنده این کتاب «انماری وندنهارک» پژوهشگر روابط عمومی دیجیتال، ارتباطات بحران و امنیت سایبری است. او در حال حاضر علاوه بر ستوننویسی در برخی روزنامههای آمریکایی، به طور تخصصی در حوزه استراتژیهای ارتباطات صنفی فعالیت دارد و تجارب پژوهشیاش در ارتباطات دیجیتال، بر روی ارتباطات بحران و امنیت سایبری متمرکز بوده است. وندنهارک برای نگارش کتاب «ارتباطات بحران در رسانههای اجتماعی» با مدیران رسانهای چندین سازمان و شرکت بزرگ بینالمللی شخصا مصاحبه کرده و با آنها درباره نحوه مدیریت بحرانهای ارتباطی بویژه بحرانهایی که در بستر شبکههای اجتماعی بسط یافتهاند، به گفتوگو نشسته است.
مترجم این کتاب هم عباس رضایی ثمرین روزنامهنگار است که سابقه سالها فعالیت در رسانههای مکتوب، الکترونیکی و تصویری را در کارنامه دارد و در حال حاضر دبیر تحریریه بخش خبری 21 در شبکه اول سیماست. رضایی ثمرین پیش از این هم کتاب «چگونه با خبرنگاران مصاحبه کنیم» اثر الن استیونس را هم به فارسی برگردانده بود که پاییز 96 از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد.
کتاب «ارتباطات بحران در رسانهها» را انتشارات ثانیه با شمارگان 500 نسخه، در 156 صفحه و به بهای20 هزار تومان روانه پیشخوان کتابفروشیها کرده است.