اقتصاد۲۴- در اقتصاد و صنعت "فضای امن" و "فضای امنیتی" دو عبارتی هستند که شاید در ظاهر اختلاف شان چند حرف باشد، ولی در عمل دو معنای کاملا متفاوتی را دارند. فضای امن عاری از هر گونه هیاهو سیاسی، زدوبند، اجحاف و فساد است، ولی در فضای امنیتی، تنش، ترس از تصمیم گیری، ناامنی، محافظه کاری غوغا میکند. در غالب کشورهای موفق، این فضای امن است که قوت و پشتوانه فعالان اقتصادی و صنعتی به ویژه تولیدکنندگان است و برعکس فضای امنیتی حاصلی جزء فرار سرمایه، کاهش فعالیتهای مولد و تولیدی ندارد.
اینکه در یک سال اخیر دستگاههای نظارتی با قدرت مصمم بر ریشه کن کردن فساد در بخشهای مختلف به ویژه صنعت خودرو میباشند، امری مبارک است، ولی نکته قابل توجه این است که نتیجه این اقدامات بیشتر ایجاد فضای امن بوده یا امنیتی؟ مسلما هر کدام از این نتایج ویژگیهای مختص به خود را دارد. به طور مثال اگر نتیجه غالب حاکمیت فضای امن باشد، یقینا برخوردها و بازخواستها کمتر بر روند فعالیت شرکتهای تولیدی لطمه وارد خواهد کرد. ولی اگر نتیجه اقدامات دستگاههای نظارتی منجر به ایجاد فضای امنیتی شود، یک بازی دو سر ضرر در شرایط کنونی تحریم است که یک طرف آن کشور و طرف دوم شرکتها میباشند.
در فضای امنیتی نظارتها نه تنها منجر به قوت گرفتن بخش مولد صنعت نمیشود بلکه با ایجاد ترس در زنجیره ارزش، تولید را کند میکند. در فضای امنیتی، ممکن است نظارتها بیشتر سلیقه ای، یک جانبه و به دور از واقعیت میشود در حالی در فضای امن، فرض بر حسن عملکرد شرکتها است و در خصوص موارد مبهم، ساعتها و روزها بررسی صورت میگیرد و بعد از حصول نتیجه برخورد حاصل میشود.
شاهد مثال این موضوع، بررسی عملکرد شرکت قطعه سازی"ف" توسط دستگاههای نظارتی است. هرچند که در خصوص موارد مبهم شرکتها بایستی پاسخگوی دستگاههای نظارتی باشند، ولی به طور کل این موضوع نبایستی منجر به وقفه در تولید شود. چرا که صرفا مالکین و مدیران شرکت مطرح نیستند بلکه صدها نیروی کار شاغل اولویت واجبتر است. چندان مطلوب نیست که در فرآیند نظارت بر عملکرد یک شرکت، میزان اشتغال نیروها تحت تاثیر قرار گیرد و صدها نفر بیکار شوند. نظارت و بازرسی نبایستی منجر به اثربخشی تحریمها بر صنعت خودرو شود. صرف ارتباط یک شرکت با یک مسئول ارشد یا جریان سیاسی بالذات ایراد ندارد. پرداختن به چنین موضوعاتی ممکن است بیش از آنکه به فضای امن برای صنعت کمک کند، فضا را امنیتی نماید. از این رو درخواست تولیدکننده صنعت خودرو از مسئولین دستگاههای نظارتی ایجاد فضای امن به منظور تقویت تولید ملی است.
منبع: پدال نیوز
اینکه در یک سال اخیر دستگاههای نظارتی با قدرت مصمم بر ریشه کن کردن فساد در بخشهای مختلف به ویژه صنعت خودرو میباشند، امری مبارک است، ولی نکته قابل توجه این است که نتیجه این اقدامات بیشتر ایجاد فضای امن بوده یا امنیتی؟ مسلما هر کدام از این نتایج ویژگیهای مختص به خود را دارد. به طور مثال اگر نتیجه غالب حاکمیت فضای امن باشد، یقینا برخوردها و بازخواستها کمتر بر روند فعالیت شرکتهای تولیدی لطمه وارد خواهد کرد. ولی اگر نتیجه اقدامات دستگاههای نظارتی منجر به ایجاد فضای امنیتی شود، یک بازی دو سر ضرر در شرایط کنونی تحریم است که یک طرف آن کشور و طرف دوم شرکتها میباشند.
در فضای امنیتی نظارتها نه تنها منجر به قوت گرفتن بخش مولد صنعت نمیشود بلکه با ایجاد ترس در زنجیره ارزش، تولید را کند میکند. در فضای امنیتی، ممکن است نظارتها بیشتر سلیقه ای، یک جانبه و به دور از واقعیت میشود در حالی در فضای امن، فرض بر حسن عملکرد شرکتها است و در خصوص موارد مبهم، ساعتها و روزها بررسی صورت میگیرد و بعد از حصول نتیجه برخورد حاصل میشود.
شاهد مثال این موضوع، بررسی عملکرد شرکت قطعه سازی"ف" توسط دستگاههای نظارتی است. هرچند که در خصوص موارد مبهم شرکتها بایستی پاسخگوی دستگاههای نظارتی باشند، ولی به طور کل این موضوع نبایستی منجر به وقفه در تولید شود. چرا که صرفا مالکین و مدیران شرکت مطرح نیستند بلکه صدها نیروی کار شاغل اولویت واجبتر است. چندان مطلوب نیست که در فرآیند نظارت بر عملکرد یک شرکت، میزان اشتغال نیروها تحت تاثیر قرار گیرد و صدها نفر بیکار شوند. نظارت و بازرسی نبایستی منجر به اثربخشی تحریمها بر صنعت خودرو شود. صرف ارتباط یک شرکت با یک مسئول ارشد یا جریان سیاسی بالذات ایراد ندارد. پرداختن به چنین موضوعاتی ممکن است بیش از آنکه به فضای امن برای صنعت کمک کند، فضا را امنیتی نماید. از این رو درخواست تولیدکننده صنعت خودرو از مسئولین دستگاههای نظارتی ایجاد فضای امن به منظور تقویت تولید ملی است.
منبع: پدال نیوز