تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۸
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با اقتصاد۲۴:

دیپلماسی سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی نیست/ کنسولگری‌ها در حوزه اقتصاد منفعل عمل می‌کنند

حسینی‌شاهرودی می‌گوید: متاسفانه در وزارت خارجه دیپلماسی سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی نیست و همین مسئله سبب عدم پیشرفت صنایع صادراتی در کشور شده است. بدون تغییر و اعمال دیپلماسی اقتصادی نمی‌توان انتظار بهبود بازار صنعت ملی را داشت.
محمد آیتی، اقتصاد۲۴- چندی پیش، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفته بود از ابتدای امسال تا پانزدهم مهرماه، واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط (SME) مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار صادرات داشتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

اصغر مصاحب در ادامه افزود: این میزان صادرات توسط ۹۰۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور انجام شد؛ این درحالی است که به‌دلیل محدودیت‌های صادراتی، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، تعداد شرکت‌های صادرکننده کاهش یافته، اما میزان صادرات‌شان افزایش داشته است.

با تمام این اوضاف به‌نظر می‌رسد آن‌طور که باید و شاید واحد‌های تولیدی ایران برای تصاحب حداکثری بازار‌های جهانی مقتدرانه ظاهر نشدند و همچنان مشکلات و معضلاتی در این بین، مسیر صادرات را کند کرده است.

در این خصوص، سیدحسن حسینی‌شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: به‌نظر من، حضور واحد‌های صنعتی کشورمان در بازار‌های جهانی خیلی قوی و باصلابت نیست.

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین وظایف وزارت صمت، شناسایی بازار هدف و معرفی و تبلیغ کالای ایرانی در این بازار‌ها است. حوزه‌ای به نام نمایشگاه‌های بین‌المللی در وزارت صمت ایجاد شده است، با این هدف که شرایط حضور تولیدکنندگان را در عرصه جهانی فراهم آورد. در حال حاضر هم، مشکل کالا و استاندارد‌های تولید تا حدود قابل قبولی برطرف شده است از این‌رو آنچه مسئله روز صنعت است بازاریابی محصولات در عرصه بین‌المللی است. متاسفانه، ما موفق به جلب بازار هدف نشده‌ایم و در این مسیر نیاز به تلاش و جدیتی به‌مراتب بیشتر از گذشته است.

نماینده شاهرود یکی از عوامل بازدارنده واحد‌های تولیدی در بازار جهانی صنایع را مربوط به انفعال کنسولگری‌های ایران دانست. او می‌گوید دیپلماسی کنسولگری‌های ما به شدت سیاسی است و تاکنون گزارشی در این راستا از سوی کنسولگری‌ها به کمیسیون اقتصادی داده نشده است.
بدون اعمال دیپلماسی اقتصادی نمی‌توان انتظار بهبود بازار صنعت ملی را داشت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: متاسفانه در وزارت خارجه دیپلماسی سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی نیست و همین مسئله سبب عدم پیشرفت صنایع صادراتی در کشور شده است. بدون تغییر و اعمال دیپلماسی اقتصادی نمی‌توان انتظار بهبود بازار صنعت ملی را داشت.

حسینی‌شاهرودی تشریح کرد: لازمه صادرات، شناسایی فرهنگی و اقتصادی بازار هدف است. برای تولید نوع کالا، طراحی بسته‌بندی و عواملی نظیر آن باید بازار هدف را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار داد، امری که بدون ایفای نقش کنسولگری‌های ایران میسر نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی نادرست اقتصادی سبب شد که ما در فتح بازار کشور‌های همسایه مانند عراق و افغانستان از عربستان و ترکیه عقب بمانیم، چراکه بررسی و تلاش‌های لازم برای شناسایی نیاز و تقاضای این بازار‌ها به‌درستی انجام نگرفت. اکنون هم اگر می‌خواهیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم می‌بایست از کشور‌های پیرامون خود به بهترین نحوه بهره ببریم، زیرا ظرفیت خوبی برای صادرات در این مناطق وجود دارد.
ارسال نظر