سحر گلیزاده، اقتصاد۲۴ – صنعت بیمه به عنوان پشتوانه ای برای کشور و مردم جامعه فعالیت می کند و باعث می شود در شرایط بحرانی مردم کمتر دچار خسران شوند. با این حال مردم اعتقادی به صنعت بیمه ندارند و خود را در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی بیمه نمیکنند. در کشور ما جز بیمه شخص ثالث که اجباری محسوب می شود بسیاری از مردم حتی رشته های دیگری از این صنعت را نمی شناسند و شاید هم مشکل اصلی آن ریشه در اقتصاد و میزان درآمدهای مردم دارد اما با این حال مردم، شناخت و توانایی خرید بیمه نامه جدیدی را در کشور ندارند و همین موضوع باعث می شود از کشورهای دیگر عقب مانده و ضریب نفوذ بیمه در کشور تغییری نکند.
با این شرایط برخی دیگر وجود استارت آپ های بیمه ای را راهکار افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می دانند اما در این شرایط استقبالی هم از این استارت آپ ها نشده است. برخی از کارشناسان و مقامات در بیمه مرکزی معتقدند ضریب نفوذ بیمه در کشور، تا سال های آینده به استاندارد جهانی خواهد رسید.
اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند ضریب نفوذ بیمه تغییری نمی کند زیرا مردم توانایی خرید بیمه نامه را ندارند. همچنین مردم در شرایط فعلی درگیر نیازهای اولیه خود هستند و دیگر فکری به خرید بیمه نامه که نوعی نیاز ثانویه محسوب میشود نمی کنند.
عامل افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور چیست؟
در همین رابطه محمدرضا کشاورز مدیرعامل بیمه دی درباره ضریب نفوذ بیمه در کشور به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: ضریب نفوذ بیمه در کشور مولفه های بسیاری دارد و افزایش این ضریب به عوامل بسیاری بستگی دارد. بخشی از این عوامل درون صنعت بیمه و بخشی از آن بیرون صنعت بیمه هستند یعنی در بخش اول شرکت های بیمه باید فعالیت و تلاش خود را دو چندان کنند و در بخش سایر نهادهای تاثیرگذار در اقتصاد کشور فعال شوند که این هماهنگی بین این دو بخش باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می شود.
وی افزود: در بخش صنعت بیمه کم کاری صورت نگرفته و اتفاقات خوبی در این بخش از سوی عوامل درون صنعت بیمه رخ داده است، هم در خصوص استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات بهتر بیمه و هم در حوزه صدور بیمه نامه و ارائه خسارت.
کشاورز اظهار کرد: به نظر می رسد با توجه به تحولات اقتصادی در کشور، در سال آینده شاهد افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور باشیم.
مدیرعامل بیمه دی در پاسخ به سوالی درباره عوامل کم بودن سهم استارت آپ ها از بازار بیمه در کشور بیان کرد: بخشی از دلیل ثابت ماندن سهم استارت آپ ها از بازار بیمه، به قوانین و مقررات صنعت بیمه باز می گردد قوانینی که باید برای استارت آپ های بیمه وضع می شد که بخشی از این قوانین وضع شده و بخشی دیگر نیز در حال بررسی است.
استارت آپها عامل افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور
کشاورز با بیان اینکه حضور استارت آپ ها در حوزه بیمه انتخاب نیست بلکه نوعی الزام محسوب می شود، بیان کرد: از یک جایی به بعد استارت آپ های بیمه ای نوعی الزام برای صنعت بیمه محسوب می شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه استارت آپها عامل افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور محسوب می شوند، بیان کرد: با توجه به اینکه نقش فناوری اطلاعات در حوزه بیمه بیشتر می شود و نقش نمایندگان بیمه در همین راستا تغیییر می کند، تفاوت هایی در آن صورت می گیرد و باید به عنوان مشاوره بیمه ای فعالیت کنند که در تمام دنیا از آن استفاده می شود.
مدیرعامل بیمه دی عنوان کرد: شاید کسب و کار نمایندگان بیمه به نوعی دچار مشکل شود ولی به این معنا نیست که نقش خود را در صنعت بیمه از دست بدهند و می توانند به عنوان مشاور در کنار استارت آپ های بیمه فعالیت کنند.
کشاورز خاطرنشان کرد: اگر نماینده های شرکت های بیمه بتوانند با افزایش دانش فنی خود و تغییر رویکرد در حوزه کسب و کار فعالیت کنند، متضرر نمی شوند و استارت آپ ها عامل افزایش ضریب نفوذ بیمه و گسترش بیمه در کشور هستند.