تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۸ دی ۱۳۹۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با اقتصاد ۲۴:

هیچ اصلاح ساختاری در بودجه 99 دیده نمی‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت باید به استناد اصل ۵۲ قانون اساسی لایحه بودجه‌ای را به ما ارائه کند که در آن منابع و مصارف کشور به‌طور شفاف قابل بررسی باشد نه اینکه نماینده کلی کتاب بخواند و سردرگم شود، حتی اگر این کتاب‌ها دارای اطلاعات مفیدی هم باشد این رویه درست و منطقی نیست.

محمد آیتی، اقتصاد ۲۴- اواسط بهمن‌ ماه سال گذشته، رهبر انقلاب دستوری را صادر کردند و اعلام داشتند که برای اصلاح ساختاری در نظام بودجه‌ریزی کشور می‌باید ظرف چهار ماه آینده برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نهایی شود.
 
حال حدود یک سال از آن دستور می‌گذرد و دولت چند هفته پیش لایحه بودجه سال ۹۹ را تقدیم مجلس کرد و اکنون باید دید کمیسیون تلفیق و دیگر نمایندگان در صحن علنی مجلس چه تغییراتی را در بودجه ایجاد خواهند کرد.
 
فارغ از نظرات و پیشنهادات نمایندگان، موضوعی که به‌عنوان سوال در ذهن بسیاری شکل گرفته این است که آیا دولت به‌طور واقعی در ساختار بودجه اصلاحات لازم را اعمال کرده است؟
 
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: دولت از دیدگاه خودش، اصلاح ساختار بودجه را انجام داده است و آقای نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه هم کاملاً از عملکرد دولت در این خصوص دفاع می‌کند.
 
وی افزود: به‌نظر من این اصلاح ساختار بودجه انجام نشده است و متاسفانه دولت تنها یک کتابچه‌ای را تحت عنوان اصلاح ساختار به ما نمایندگان داده است.
 
نماینده تفرش تصریح کرد: در هفته‌های گذشته، به‌جای آنکه سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند در حدود ۳۰ الی ۴۰ جلد کتاب به‌دست نمایندگان رسانده و انتظار دارند ما برویم و همه این مطالب را بخوانیم و تصویب کنیم. این اتفاق در حالی رخ داده که آن‌ها می‌بایست به ما برنامه می‌دادند، ولی به ۱۰ الی ۲۰ ماده بسنده و مجوز گرفتند و برنامه‌ای ارائه ندادند و همین رویکرد باعث آشفتگی در قانون برنامه ششم هم شده است.
 
حسینی اظهار داشت: دولت باید به استناد اصل ۵۲ قانون اساسی لایحه بودجه‌ای را به ما ارائه کند که در آن منابع و مصارف کشور به‌طور شفاف قابل بررسی باشد نه اینکه نماینده کلی کتاب بخواند و سردرگم شود، حتی اگر این کتاب‌ها دارای اطلاعات مفیدی هم باشد این رویه درست و منطقی نیست.
 
وی در پایان گفت: باز هم تاکید می‌کنم من به‌عنوان یک نماینده احساس نمی‌کنم اصلاح ساختار در نظام بودجه‌ریزی کشور اتفاق افتاده باشد و به‌نظرم می‌آید که دغدغه رهبری هم رفع نشده است. متاسفانه باید بگویم که شفافیت لازم در خصوص درآمد و هزینه کشور در بودجه ۹۹ به‌وقوع نپیوسته و درآمد‌های دولت نسبت به سال قبل ناپایدارتر هم شده است، از این‌رو مردم هم نخواهند توانست قضاوت دقیقی داشته باشند.
ارسال نظر