تاریخ انتشار: ۰۶:۲۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۸
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

منطقه آزاد قشم هاب انرژی و نفت منطقه خواهد شد

منطقه آزاد قشم با دارا بودن پتانسیل‌های بسیار از جمله میادین نفتی و گازی فراوان، فرودگاه بین المللی، عمق مناسب سواحل و... می‌تواند به هاب انرژی و نفت منطقه تبدیل شود.

اقتصاد۲۴ – منطقه آزاد قشم منطقه‌ای ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک و در گذرگاه حمل‌ونقل انرژی جهان است که به دلیل عبور هزاران کشتی نفتی و تجاری از تنگه هرمز در طول سال و از جهت مناسب بودن عمق برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در نزدیک‌ترین سواحل جنوبی قابلیت تبدیل‌ شدن به هاب نفت و انرژی در منطقه را دارد.


یکی دیگر از مزایای این جزیره وجود ذخایر گاز طبیعی در جزیره و اطراف آن است. مخازن گازی گورزین و سلخ در جزیره و مخازن سرخون، گاشو، سورو و نمک غربی در استان هرمزگان و در نزدیکی جزیره از قابلیت‌های منطقه هستند. پالایشگاه گاز قشم به‌منظور تأمین بخشی از نیاز‌های انرژی کشور و در جهت افزایش سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی تأسیس و فعالیت خود را از سال ۵۷ آغاز کرد و تأسیسات گورزین نیز به‌منظور نم‌زدایی گاز طبیعی فعالیت خود را شروع کرد که گاز آن کاملاً شیرین است.

بر اساس مطالعات شرکت فاسترویلر، قشم به‌عنوان بهترین و اقتصادی‌ترین منطقه جهت ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی به‌عنوان پشتیبان جزیره خارک و تأمین خوراک طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس انتخاب‌ شده است. این منطقه دارای ۱۷ میدان نفتی و گازی در خشکی و دریاست که بالغ‌ بر ۴ میلیارد بشکه نفت و 40 تریلیون فوت مکعب گاز را در خود جای‌ داده است.

چهار واحد پالایشگاه با خوراک نفت سنگین، فوق سنگین و صادراتی با ظرفیت مجموعاً ۱۳۵ هزار بشکه در روز جهت تولید محصولات قیر و فرآورده‌های نفتی، چهار واحد پتروشیمی با خوراک گاز و محصولات MOT، GTPP، GTP در منطقه برنامه‌ریزی‌شده که مجوز آن تحت بررسی است، دو منطقه در شمال و جنوب جزیره جهت سوخت‌رسانی و خدمات کشتی‌رانی با ظرفیت ۷۵۰ هزاران در ماه برنامه‌ریزی‌شده که مجوز فعالیت آن برای ۵۲ هزارتن در جنوب جزیره (سلخ) صادر و به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد از جمله طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرای حوزه نفت، گاز و انرژی در توسعه منطقه آزاد قشم هستند.

با احداث خط لوله گاز صلح که قرار است گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل کند و پیام‌آور صلح و دوستی در شبه‌قاره باشد و گذر آن از استان هرمزگان و از نزدیکی جزیره قشم، امکان تأمین گاز طبیعی علاوه بر ذخایر قبلی برای مجتمع‌های پتروشیمی، احداث نیروگاه‌های گازی جهت تولید و صادرات برق، سواپ گاز از ترکمنستان در شمال کشور و از طریق جزیره قشم فراهم خواهد آمد.

در حقیقت با توجه به وسعت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی (آب و برق) و فرصت‌های پیش رو در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این منطقه و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری بیش از 10 میلیارد دلار در پنج حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره‌سازی و سوخت‌رسانی به‌زودی شاهد رشد فزاینده در اقتصاد نفتی این منطقه خواهیم بود.

ازآنجایی‌که هدف اولیه از تأسیس منطقه آزاد قشم بهره‌برداری از مزایای موقعیتی و ذخایر عظیم انرژی در منطقه و جزیره بوده و سیاست انرژی کشور نیز بر اساس بهره‌گیری هر چه بیشتر از منابع گاز طبیعی و ارتقای جایگاه ایران در صادرات گاز به بازار‌های بین‌المللی شکل‌گرفته است، می‌توان از فرصت وجود این منابع طبیعی و این قابلیت‌ها در جهت توسعه اقتصادی استفاده کرد؛ هرچند همه این موارد نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه انرژی است.

منطقه آزاد قشم قرار است اواخر دی‌ ماه سال جاری میزبان سرمایه‌گذاران نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در تهران باشد. دومین همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی به‌منظور معرفی بیشتر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه و به‌خصوص منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی قشم خواهد بود. 
ارسال نظر