تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

آمریکا باید پاسخگوی اقدامات خود در عراق باشد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که آمریکایی‌ها باید به دلیل اقدامات خود به مردم عراق پاسخگو باشند، گفت: اقدام اخیر آمریکا در عراق و حمله به مواضع حشد الشعبی برخلاف قوانین و عرف بین‌المللی است و آن‌ها نمی‌توانند با متهم کردن ایران از بار مسئولیت اشتباهاتشان شانه خالی کنند.
 
اقتصاد۲۴- صباح زنگنه درباره حملات آمریکا به مواضع حشدالشعبی در عراق اظهار کرد: آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند مسیر عراق به سوریه نهایتا به مدیترانه باید باز شود و لذا تمام بهانه‌هایی دیگری که می‌آورند صرفا بهانه و توجیه است.

وی تصریح کرد: آن‌ها ادعا کردند که به پایگاه "K-۱" حمله شده، اما هیچ عکس یا گزارشی از تلفات این حمله ارائه نکردند و بلافاصله گروه خاصی را مسئول این حوادث اعلام کردند. همچنین ادعا کردند که بمباران یک مجموعه نظامی رسمی این کشور در مرز عراق و سوریه که در برابر ورود داعش به عراق ایستادگی می‌کند، به خاطر حمله به پایگاه نظامی "K-۱" در کرکوک بوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: ادعای آمریکایی‌ها صرفا یک ادعای واهی و بهانه‌ای است برای عملیات و افزایش فشار علیه حشد الشعبی و همچنین ممنوعیت نزدیک شدن عراقی‌ها به مرز خودشان با سوریه.

زنگنه خاطرنشان کرد: اقدام اخیر آمریکا در عراق عملا یک نوع محاصره، ایجاد محدودیت و برخلاف قوانین و عرف بین‌المللی است. دیدیم که تمام گروه‌ها و اقشار نسبت به اقدام آمریکا اعتراض کردند و آن را تهدید حاکمیت ملی عراق دانستند، همچنین مرجعیت، احزاب و گروه‌های سیاسی این اقدام را محکوم و به آن اعتراض داشتند.

وی همچنین درباره حمله معترضین عراق به سفارت آمریکا و اظهارات ترامپ مبنی بر نقش داشتن ایران در این زمینه اظهار کرد: ترامپ و سایر مسئولین تصمیم‌گیر آمریکایی با حمله به مواضع حشد الشعبی دچار اشتباهی بزرگ شدند و اکنون برای خروج از این اشتباه سعی می‌کنند مسائل را منحرف کنند، در واقع با متهم کردن ایران یا گروه‌های طرفدار ایران راه حل را بسته‌تر و پیچیده‌تر می‌کنند و اشتباه خود را با سلسله اشتباهات دیگر توسعه می‌دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که آمریکایی‌ها با محدود کردن حشدالشعبی می‌خواهند ضعف خود را توجیه کنند، ادامه داد: هدف آمریکایی‌ها ممانعت از نیرو‌های امنیتی عراق در مرز سوریه است و بهانه‌های موهوم و جعلی را مطرح می‌کنند غافل از این‌که شهید و زخمی کردن نیرو‌های رسمی عراق یک جنایت محسوب می‌شود و آن‌ها باید پاسخگو باشند و کسانی که در این اقدامات دست داشتند را محاکمه کنند.

زنگنه خاطرنشان کرد: در هر حال باید در نظر داشت این میزان اجماع در عراق بی سابقه بوده و هشداری برای آمریکا است تا اشتباهات خود را اصلاح کند و چارچوب همکاری با عراق را یا تصحیح کند و یا به این همکاری پایان دهد. آمریکایی‌ها با اقدامی که در شهید و زخمی کردن نیرو‌های رسمی عراق انجام دادند نه تنها حاکمیت ملی عراق را نادیده گرفتند بلکه دشمنی عمیق در دل مردم عراق کاشته‌اند و باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: توصیه عقلا در عراق به مردم هم این است که وارد عملیات‌های مشابهی مانند آن چه که آمریکایی‌ها و طرفداران آن‌ها علیه کنسولگری ایران انجام دادند، نشوند بلکه با تحصن در مقابل سفارت خواهان اصلاح، تغییر و یا پایان توافق‌نامه همکاری آمریکا با عراق شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: روشی که آمریکا به کار می‌برد، خلاف مقررات بین‌المللی و اصول اقامت در یک کشور است. آمریکایی‌ها با موافقت دولت عراق آنجا اقامت دارند، بنابراین باید احترام حاکمیت کشور، احترام دستگاه‌ها، نهاد‌ها و تشکیلات نظامی وانتظامی عراق را داشته باشند. نیرو‌هایی که در مرز عراق و سوریه مستقر بوده و هستند شامل نیرو‌های حشد الشعبی، پلیس عراق و ارتش بوده‌اند.

زنگنه تاکید کرد: مردم عراق نسبت به اقدامات ضد حاکمیتی آمریکا معترض هستند و حاضر نیستند چنین تشکیلاتی در عراق حضور داشته باشد و به دولت یا به مردم دستور داده و محدودیتی ایجاد کند، همچنین مردم را از حقوق مالی و انسانی‌شان محروم کرده و رفت‌وآمدشان را محدود کند، اقدام آمریکایی‌ها دقیقا استعمارگرایانه، استکباری و ضد بشری است.
 
 
منبع: ایسنا
ارسال نظر