تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

هزینه تعمیر موتور ساینا، تیبا و کوییک چقدر است؟

تیبا، ساینا و کوییک محصولات جمع و جور و اقتصادی شرکت سایپا هستند که در قالب بدنه سدان و هاچبک به بازار ایران عرضه و روانه پارکینگ منازل مشتریان ایرانی گردیده‌اند. تیبا از سال ۱۳۸۸ وارد سبد محصولات سایپا شد؛ پس از آن تیبا ۲ به عنوان نسخه هاچبک این خودرو، به بازار کشورمان راه یافت. ساینا و کوییک نیز به عنوان مدل‌های فیس لیفت و تیبا و تیبا ۲، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ به خطوط تولید سایپا اضافه شدند.

اقتصاد۲۴- این خودروها همگی از پلت‌فرمی مشترک موسوم به ایکس200 استفاده می‌کنند که در اصل نسخه ارتقا یافته پلتفرم ایکس100 پراید است. تیبا، ساینا و کوییک قوای محرکه خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1503 سی‌سی (M15) دریافت می‌کنند.

این پیشرانه هشت سوپاپ که اصالتا نمونه ارتقا یافته و افزایش حجم داده شده موتور 1.3 لیتری سایپا پراید است، قادر به تولید 87 اسب بخار قدرت در 5300 دور در دقیقه و 128 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه بوده و در حدود 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند.

پیشرانه 1.5 لیتری سایپا که به طور مشترک در مدل های تیبا، ساینا، تیبا 2 و کوییک مورد استفاده قرار گرفته است، همانند همه وسایل مکانیکی، قطعا روزی نیاز به تعمیرات جزئی یا کلی پیدا خواهد کرد.

عواملی نظیر: سوختن واشر سرسیلندر و مخلوط شدن آب و روغن، کاهش شدید سطح روغن به علت روغن سوزی یا نشتی، یاتاقان زدن، افزایش شدید دمای موتور و خراب شدن رینگ و پیستون‌ها در اثر این افزایش دما، شکسته شدن شاتون و غیره، از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجبات پیاده و دمونتاژ شدن تمام قطعات موتور  را فراهم کرده و تعمیر کامل آن را به دنبال داشته باشند.

تعمیر اساسی موتور تیبا، ساینا و کوییک فرآیندی زمان‌بر و البته هزینه‌بر است؛ بنابراین توصیه می‌شود همواره بازدیدهای دوره‌ای را نسبت به بخش‌های مختلف پیشرانه به عمل آورید تا در صورت وجود هر گونه مشکل نظیر نشتی روغن و آب، عیب در فن خنک کننده رادیاتور و ....، نسبت به رفع آنها اقدام نمایید؛ چرا که همین عیوب به ظاهر کم اهمیت می‌توانند از جمله عللی باشند که در نهایت باعث پیاده شدن موتور و تعمیر اساسی آن خواهند شد.

لطفا در ادامه همراه شوید تا شما عزیزان را نسبت به هزینه‌های مرتبط با فرآیند تعمیر اساسی موتور 1503 سی سی تیبا ، ساینا و کوییک مطلع سازیم.

توجه: با توجه به گستردگی برندها و شرکت‌های ارائه دهنده لوازم یدکی و نیز متفاوت بودن اجرت خدمات در شهرها و تعمیرگاه‌های مختلف، کلیه قیمت‌ها به صورت میانگین و یا بازه‌ای بیان شده است.

نام قطعه قیمت (هزار تومان)
رینگ و پیستون 650-520
دست کامل سوپاپ دود و هوا (در صورت نیاز) 170
کاسه نمد ساق سوپاپ 55 - 85
واشر درب سوپاپ 25
کاسه نمد میل سوپاپ 30
کاسه نمدهای سر و ته میل لنگ 55
واشر منیفولد دود و هوا 25
میل لنگ (در صورت نیاز) 330
یاتاقان‌های ثابت و متحرک +بغل یاتاقان میل لنگ 180
کیت تسمه تایم 200
واشر سرسیلندر 90
چسب + سایر واشرجات 20
اویل پمپ 150
سرویس روغن 200
اجرت تراشکاری 500
اجرت استادکار مکانیک 650

 

با توجه به مقادیر فوق، تعمیر کامل موتور تیبا ، ساینا و کوییک به طور متوسط در حدود 2.8-3 میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت.

ارسال نظر