تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

مجلس مالیات سال ۹۹ کارمندان را کاهش می‌دهد؟

سه روز پس از آنکه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در اقدامی تامل برانگیز با افزایش مالیات بردرآمد کارمندان دولت در سال ۹۹ موافقت کرد، یکی از اعضای این کمیسیون از وعده بازبینی این مصوبه خبر داد.
 
اقتصاد ۲۴- رحیم زارع با قبول اینکه برای کارمندانی با درآمد‌های پایین، دو پله‌ای شدن نحوه محاسبه مالیات بر درآمد سال ۹۹ نوعی بی عدالتی است، گفت: در این رابطه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حتما بازبینی می‌شود.
 
کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی، پیش از این در روز چهاردهم دیماه، مصوب کرد تا برای سال ۹۹، مالیات برحقوقِ کارمندان به صورت دو پله‌ای محاسبه شود.
 
این تصمیم کمیسیون تلفیق درحالی بود که ظاهرا دولت در لایحه پیشنهادی خود خواستار پنج پله‌ای شدن محاسبه حقوقِ سال ۹۹ کارمندان شده بود.
 
مالیاتِ حقوق کارمند در کنار مالیات بردرآمد سایر مزدبگیران بخش قابل توجهی از درآمد‌های مالیاتی مستقیم دولت را تشکیل می‌دهند و پله بندی مبنای محاسبه مالیاتِ حقوق کارمندان به معنی آن است که از حقوق کارمندان بسته سطوح مختلف درآمدی، مبالغ مختلفی تحت عنوان مالیات کسر شود و براین اساس هرچه پله بندی بیشتر باشد، حقوق بگیران دولت بسته به حقوقی که می‌گیرند، درصد‌های متفاوتی را به عنوان مالیات پرداخت خواهند کرد.
 
در شرایطی که دولت تصمیم به افزایش نهایتا ۱۵ درصدی حقوق سال ۹۹ کارمندان گرفته است، کارشناسان عقیده دارند که تقسیم بندی این گروه از مالیات پردازان را به دو گروه، تنها به زیان خانواده‌های کارمندی باشد.
منبع: فارس
ارسال نظر