تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

سال ۹۸؛ سالِ رونق سازندگان لوازم خانگی

به نظر می رسد که سال۹۸ فارغ از همه مشکلات اقتصادی، برای سازندگانِ داخلیِ لوازم خانگی سال خوبی بوده باشد، از یکسو آمارها از پرکار شدن این بخش از تولیدکنندگان داخلی در هشت ماه گذشته می دهد و از سوی دیگر با اجرای بخش دیگری از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است در بازارهای لوازم خانگی کشور، عرضه محصولات خارجی فاقد کد رهگیری متوقف شود.
 
اقتصاد ۲۴- همزمان با اجرای مقررات مربوط به شناسه دار شدنِ کالا‌های عرضه شده در بازار لوازم خانگی کشور، تازه‌ترین آمار‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (سمت) از پُرکار شدن سازندگان لوازم خانگی داخلی حکایت دارد؛ این داده‌ها نشان می‌دهند که در هشت ماه گذشته به غیر از تلویزیون، ساخت سایر لوازم خانگی بیش از هر زمان دیگری بوده و در این میان ماشین لباسشویی بیشترین کالایی بوده که ساخته شده است.
 
بر اساس این آمار سازندگان داخلی لوازم خانگی در فاصله فروردین تا آبانماه سال ۹۹ تعداد ۴۱۶ هزار و ۸۰۰ وسیله مختلف ساخته اند که در مقایسه با کارنامه سال گذشته ۲۱.۴ درصد رشد داشته است.
 
از مجموع این تولیدات ۶۰۳ هزار و ۹۰۰ کولر آبی و شش میلیون و ۲۲۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه الکتروموتور در کشور تولید شده که نسبت به میزان تولید این محصولات در هشت ماهه نخست سال گذشته به ترتیب ۱۷.۹ و ۱۶ درصد افزایش داشته است؛ تولید یخچال و فریزر نیز با افزایش ۴.۵ درصدی کم‌ترین افزایش تولید را به خود اختصاص داده، به‌طوری که در هشت ماهه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۷۲۱ هزار و ۳۰۰ و ۷۵۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید شده است.
 
موضوع شناسه دار شدن کالا‌های عرضه شده در بازار لوازم خانگی کشوربه تصمیم اخیر وزارت سمت برای اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازمی گردد، این مقررات قانونی پیشتر در سال ۹۵ تصویب شده بود، اما اجرای آن از ۱۵ دیماه سال جاری الزامی شده است.
 
هدف از اجرای این مقررات توقف ورود لوازم خانگی قاچاق به بازار‌های مختلف داخلی است و عرضه کنندگان این کالا‌ها ملزم هستند پیش از توزیع، برای کالا‌های خود را درقالب یکی از هشت گروه کالای تعریف شده شناسه رهگیری کالا دریافت نمایند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر