تاریخ انتشار: ۰۶:۴۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

کشور‌های مسلمان وابستگی اقتصادی خود به آمریکا را کمتر کنند/ چین واکنش خوبی به ترور سردار سلیمانی نداشت

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس گفت: ترور سردار سلیمانی دست‌کم می‌تواند کشور‌های مسلمان و همسو را بیش از پیش به هم نزدیک کند. به‌طور مثال کشور‌های ایران، عراق، سوریه و ترکیه می‌توانند برخی مناسبات اقتصادی خود را تغییر دهند و وابستگی اقتصادی خود را به اقتصاد آمریکا و امثالهم کمتر از همیشه کنند.
 
محمد آیتی، اقتصاد ۲۴- چند روزی از شهادت سردار قاسم سلیمانی می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد هرچه جلوتر می‌رویم، ابعاد بیشتری از آن نه تنها بر مردم ایران، بلکه بر دولتمردان آمریکا روشن می‌شود.
 
در طول تمام این سال‌ها غالب نگاه دولتمردان آمریکا به مسائل مختلف، اقتصادی بوده و همیشه و در محاسبات خود به این فکر می‌کنند که تصمیمات آن‌ها چه هزینه و فایده‌ای را برای آن‌ها دربر خواهد داشت.
 
حال شهادت سردار قاسم سلیمانی که با دستور مستقیم ترامپ صورت گرفت نه فقط معادلات سیاسی در منطقه که حتی معادلات و مناسبات اقتصادی را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس دهم با اشاره به خطا و جنایت بزرگ آمریکا در رابطه با ترور سردار سلیمانی به اقتصاد ۲۴ گفت: ترامپ دستور ترور فردی را صادر کرد که محبوب قلب ایرانی‌ها و حتی مظلومین و مستضعفین دیگر کشور‌ها بود. سردار سلیمانی در زمان حیاتش زندگی خود را وقف افراد بی‌دفاع در برابر ظلم کرد و هیچ‌گاه از این مسیر پر خیر و برکت به سویی دیگر نرفت.
 
وی افزود: امروز هم شهادت سردار سلیمانی برای کشور برکاتی را به‌همراه داشته که این موضوع را می‌توان در برگزاری بزرگداشت او در سرتاسر ایران دید و امیدوارم این فضای همدلی و همبستگی برای کشور همیشگی و پایدار باشد.
 
نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: تصور آمریکایی‌ها بر این بود که فردی بانفوذ ترور می‌شود و در ادامه، امنیت آن‌ها تامین خواهد شد، غافل از اینکه این روش ناجوانمردانه و حتی غیرقانونی، اول مشکلات ترامپ جنایتکار است. مگر می‌شود دست به چنین عمل غیرانسانی زد و انتظار داشت که همه چیز به روال گذشته ادامه پیدا کند؟
 
خجسته اظهار داشت: مشروعیت دولت ترامپ کمرنگ‌تر از همیشه شده و به‌نظر من اگر مردم آمریکا کمی در رفتار‌های او دقیق شوند و خلق و خوی انسانی داشته باشند دیگر به او اقبال نشان نخواهند داد.
 
رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس یادآور شد: اقتصاد یک کشور زمانی بالنده می‌شود که دیگر کشور‌ها به رفتار و اعمال روسای اجرایی آن کشور خاص، اعتماد داشته باشند. وقتی این اعتماد به حداقل می‌رسد شرایط روز به روز وخیم‌تر می‌شود و اقتصاد هم به تبع همین فضا ضعیف‌تر خواهد شد.
 
وی افزود: موضع‌گیری روسیه در قبال این جنایت آمریکا به نسبت خوب بود، ولی انتظار من از چین به‌مراتب بالاتر بود به خصوص اینکه آمریکا رقیب اقتصادی آن‌ها است.
 
خجسته در پایان گفت: این اتفاق دست‌کم می‌تواند کشور‌های مسلمان و همسو را بیش از پیش به هم نزدیک کند. به‌طور مثال کشور‌های ایران، عراق، سوریه و ترکیه می‌توانند برخی مناسبات اقتصادی خود را تغییر دهند و بر تعامل با یکدیگر بیفزایند و وابستگی اقتصادی خود را به اقتصاد آمریکا و امثالهم کمتر از همیشه کنند.
ارسال نظر