تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۷ دی ۱۳۹۸
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازار‌ها یک روز پس از گام پنجم برجامی ایران/ نوسان اندک ارز و سکه و تداوم روند کاهشی شاخص‌ در بورس

امروز و در اولین روز کاری پس از اعلام گام پنجم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، بازار‌های اقتصادی تقریبا روز کم نوسانی را تجربه کردند و تنها بازار بورس بود که با وجود حمایت‌های دستوری، مجدد قرمزپوش بود.
 
اقتصاد۲۴- روز گذشته خبر اعلام گام پنجم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران اعلام شد. هر چند احتمال التهاب در بازار‌های داخلی وجود داشت، اما امروز نوسان در بازار سکه و ارز چندان رخ نمایی نکرد.
 
بازار بورس، اما طبق روال چند روز اخیر و با افزایش تنش‌های بین المللی همچنان بر مدار سقوط قرار دارد، هر چند برخی تحلیلگران معتقدند این روند تا پایان هفته ادامه خواهد داشت و بعد از آن روند بازار متعادل خواهد شد؛ بنابراین گزارش قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی حمله هوایی آمریکا در بغداد که در جریان آن سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید و اعلام این خبر که نگرانی‌ها نسبت به التهاب بیشتر در خاورمیانه را برانگیخت، به بالاترین قیمت خود در چهار ماه اخیر صعود و برای کل هفته ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرد که دومین رشد هفتگی متوالی بود.

اما بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر، در بازار تهران هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۵۰۵ هزار و ۵۶۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۵۶۲ دلار قیمت خورد.
 
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز با کاهش همراه بود و به 5 میلیون تومان رسید.
هر قطعه سکه امامی طرح جدید نیز با قیمت 5.100.000 تومان خرید و فروش شد که نسبت به روز گذشته کاهش داشت.

قیمت نیم سکه نیز امروز  2.600.000 تومان شد و قیمت ربع سکه نیز اندکی افزایش داشت و به 1.600.000 تومان رسید. قیمت سکه یک گرمی هم بدون تغییر با 940.000 تومان معامله شد. 


دلار در کانال ۱۳ هزار تومان


اما امروز دلار با همان نرخ سه روز گذشته و یورو با ١٥٠ تومان افزایش در تابلوى صرافى ملى نمایان شد. به این ترتیب بهاى هر اسکناس دلار آمریکا همچنان براى فروش ١٣٣٨٠ و براى خرید ١٣٢٨٠ تومان است. یورو نیز امروز با قیمت ١٤٩٨٠ تومان فروخته مى شود و بهاى خرید آن از فروشنده، در صرافى ملى ١٤٨٨٠ تومان است.
 

بورس امروز هم قرمزپوش شد


بازار سهام همچنان تحت‌الشعاع ریسک‌های سیاسی و تبعات شهادت سپهبد قاسم سلیمانی قرار دارد؛ شاخص کل بورس که به باور کارشناسان و تحلیل‌گران بازار، در دقایق ابتدایی به صورت دستوری مثبت شده بود، رفته رفته با انتشار خبر‌های حاوی ریسک فزاینده، میزان عرضه سهام‌داران افزایش یافت و تا نیمه ابتدایی، بیش از 5 هزار واحد کاهش یافت.
 
بیشترین میزان افزایش مالکیت حقوقی‌ها در گروه خودرو و بانک صورت گرفته و بسیاری از تحلیل‌گران بر اساس برآورد‌های خود در آینده، شرایط کنونی را مطلوب مدیریت سبد سهام و افزودن به میزان سهم‌های ارزنده خود می‌دانند. همچنین بیشترین حجم معامله نیز در گروه‌های خودرو و بانک انجام می‌شود.
 
کمترین میزان افت را نیز در بین صنایع، به ترتیب گروه‌های لاستیک، محصولات کاغذ، حمل و نقل و محصولات چرمی ثبت کرده‌اند.
 
ارسال نظر