تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

قیمت خودرو تا شب عید افزایش می‌یابد؟/ تغییر جهت بازار با عرضه‌های خودروسازان

قیمت خودرو طی روز‌های گذشته با افزایش روبرو شد، اما باید دید همزمان با نزدیک شدن به شب عید باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود؟
 
اقتصاد۲۴-  قیمت خودرو طی روز‌های گذشته با افزایش روبرو بوده است. تحولات اخیر سیاسی همچنان که در بازار ارز نوسان ایجاد کرد خودرو را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. این در حالی است که با نزدیک شدن به شب عید بیم افزایش مجدد قیمت وجود دارد. هرچند برخی فعالان بازار معتقدند عرضه خودرو در بازار توسط شرکت‌های خودروسازی می‌تواند این هراس را از میان بردارد.
 
قیمت گذاری خودرو همواره مسئله مورد بحث فعالان بازار خودرو بوده است. اختلاف قیمت بازار و کارخانه فضا را برای دلال‌ها فراهم کرده است، موضوعی که عملاً با اعلام وزارت صمت در بهمن ماه سال ۹۷ مبنی بر اختلاف ۵ درصدی قیمت کارخانه و بازار می‌توانست مشکل را برطرف کند. اما مقایسه قیمت‌های کارخانه و بازار خودرو‌ها پس از بهمن ۹۷ تا به امروز نشان می‌دهد مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، آنچنان که گمان می‌رفت و باید اجرا می‌شد، به اجرا در نیامد.
 
داستان به این شکل بوده که خودروساز‌ها با هماهنگی وزارت صمت قیمت محصولات خود را تعیین کرده و حاشیه بازار به معنای واقعی اجرا نشده است. اگر این مصوبه به‌طور جامع و کامل اجرا می‌شد، طبیعتاً در این مدت و هم اکنون شاهد اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها نبودیم.
 
از سوی دیگر متغیر‌های دیگر مانند قیمت ارز و البته کاهش عرضه خودرو عامل مهمی است که قیمت خودرو در حاشیه بازار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این همه باید دید طی دو ماه آینده خودروسازان و شورای رقابت چه تمهیداتی برای کنترل بازار خودرو در نظر دارند.


قیمت خودرو صعودی یا نزولی؟


در این زمینه کاظم محمدی نیک خواه، فعال بازار خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: در واقع قیمت‌ها طی یکی دو سال گذشته در همه بازار‌ها و کالا‌ها افزایش پیدا کرد که طبیعتاً قیمت خودرو نیز همزمان با آن بالا رفت.
 
وی افزود: اما طی چند ماه گذشته که قیمت دلار در کانال ۱۱ هزار تومان به ثبات رسیده بود، قیمت خودرو نیز نوسان چندانی نداشت؛ بنابراین باید بپذیریم که قیمت ارز در نوسان قیمت خودرو اثر مسقیم دارد.
 
نیکخواه اظهار کرد: اما نکته قابل توجه در بازار این است که تقاضای مصرف کننده پایین آمده است و البته هنوز به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌شود، اما عرضه هم از سوی شرکت‌های خودروسازی بالا رفته است. این عرضه خودرو در شرایط ثبات اقتصادی می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو شود.
 
این فعال بازار خودرو تاکید کرد: اتفاقاتی مانند شهادت سردار سلیمانی سبب شد تا نوسان در قیمت ارز و به تبع آن قیمت خودرو ایجاد شود، اما با ایجاد ثبات در شرایط کشور قطعا قیمت ارز نیز ثبات پیدا کرده و با افزایش عرضه توسط شرکت‌های خودروسازی احتمال جهش قیمت‌ها بسیار کم به نظر می‌رسد.
 
وی درباره احتمال افزایش تقاضای خودرو در شب عید و بالا رفتن قیمت‌ها گفت: سالهاست که بازار خودرو و بسیاری از بازار‌ها چهار فصل شده اند و مانند گذشته خرید‌های مردم به شب عید موکول نمی‌شود بنابراین این مسئله چندان نمی‌تواند در افزایش قیمت‌ها اثرگذار باشد.
 
ارسال نظر