تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

تکلیف دیه جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی چیست؟/ یک کارشناس بیمه: مقصر حادثه باید غرامت‌ها را بپردازد

بر اساس آنچه امروز به صورت رسمی اعلام شد سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی بر اثر اصابت موشک به این هواپیما بوده است، اما در این میان تکلیف دیه جانباختگان این حادثه چیست؟
 
اقتصاد24 - صبح امروز ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای مسافربری اوکراینی بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد هدف پدافند ضدهوایی قرار گرفته و سرنگون شده است. این در حالی است که ظرف روزهای گذشته مسئولان بارهابار‌ها اخبار و ادعاهای مربوط به اصابت موشک به این هواپیما را قویا تکذیب کرده بودند.
 
در اطلاعیه ستاد مشترک نیرو‌های مسلح ایران آمده است: "پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی (ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد. "
 
اما تکلیف دیه جانباختگان این حادثه مصیب بار چیست؟ آیا شرکت بیمه‌گر مسئول پرداخت دیه فوت شدگان است یا مسبب حادثه که در اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح نیز به آن اشاره شده است؟

در همین رابطه مجید بنویدی کارشناس صنعت بیمه درباره وضعیت دیه جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: به نظر می‌رسد شرکت بیمه‌ای که هواپیما توسط آن کشور بیمه شده است، دیه جانباختگان را پرداخت می‌کند و بعد از آن، شرکت بیمه از مقصر حادثه سقوط هواپیما به دادگاه شکایت خواهد کرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با اصابت موشک، شرکت بیمه‌گر باید دیه جانباختگان این حادثه را پرداخت کند یا مقصر حادثه که با موشک این هواپیما را ساقط کرده است؟ عنوان کرد: در این شرایط بستگی به بیمه نامه دارد، یعنی در آن بیمه نامه شرایط جنگی نظیر اصابت موشک ذکر شده است یا خیر. در هر صورت بیمه نامه هواپیما بسیار مهم است اما قطعا دیه افراد جانباخته در حادثه سقوط هواپیما توسط مقصر حادثه پرداخت می شود.
 
به گزارش اقتصاد24، بر اساس آنچه به عنوان «استثنائات بیمه هواپیما» در سایت بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌گر در ایران منتشر شده است، «خسارات ناشی از جنگ و هرگونه عملیات خرابکارانه، خصمانه و هواپیما ربایی» و «خسارات ناشی از بمب و یا هر نوع مواد منفجره ساقط شده از اشیاء پرنده» قابل پرداخت نیست.
 
بر این اساس به نظر می‌رسد در صورت پرداخت دیه جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی توسط شرکت بیمه‌گر، این شرکت می‌تواند از عامل حادثه برای جبران خسارت‌های خود شکایت کند.
 
پیشتر نیز غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در پیامی اعلام کرده بود: «... در راستای تسکین آلام و التیام زخم بازماندگان، صنعت بیمه به سهم ناچیز خود، آمادگی پرداخت خسارات تعهد شده جانباختگان و غرامت مصدومان حوادث و سوانح اخیر را اعلام می‌دارد.»
 
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
مسعود.الف
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
با سلام و احترام، ضمن همدردی و عرض تسلیت به خانواده داغداران، هرچه تاش کردم نتونستم این مطلب را ننویسم که مقصر این حادثه چه کسی است؟ مطمئناً اون بنده خدای اوپراتور سیستم مقصر نیست، اگر نارحت نشویم باید به اون نفر مدال هم داد، چرا که در شرایط جنگی به وظیفه اش عمل کرده، سوال اینه که اگر میدانست هواپیماست باز هم میزد؟چرا در شرایط مساوی (ناو آمریکایی) به کاپیتان ناو مدال دادن؟ یه نفر هم که وظیفه اش را انجام داده، اگر واقعاً موشک بود و جان مردم را تهدید می کرد و ساقط میشد بازم بدنبال مجازاتش بودن؟ یا با تشویق قهرمان ملی می شد و بهش مدال میدادن.مقصر اصلی مسئولینی هستند که اجازه پرواز و ریسک خطر را داده بودند، بی کفایتی عزیزان را بپای اوپراتور نگذاریم و مثل همیشه بدنبال قربانی کردن یک شخص برای سرپوش گذاشتن به خطاهای سایر مسئولین نباشیم.
ناشناس
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
دیه تو ایران مساوی صدقه که ۱۰۰۰ گوسفند پولش دو میلیارده.تو ایران هر گوسفند حداقل ۲ میلیون تومانه اما برا دیه هر گوسفند ۲۰۰ هزار تومان حساب میشه.
ارسال نظر