اقتصاد24 - غلامعلی جهانگیری معاون اتکایی بیمه مرکزی در خصوص خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای مسافربری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین گفت: با توجه به مشخص بودن مقصر و در نهایت با توافق بین دولت ایران و اوکراین در مورد نحوه پرداخت، این خسارت از سوی دولت ایران پرداخت خواهد شد، اما این رقم از سوی شرکتهای بیمه ایرانی پرداخت نمیشود.
وی در خصوص جزئیات پرداخت خسارت این هواپیما گفت: هواپیمای ساخت جدید بوئینگ مدل ۸۰۰-۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمایی که ساقط شده حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود ۷۰ میلیون دلار پیشبینی شده است.
معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه رقم دقیق خسارت بستگی به مبلغی است که در بلیط هر مسافر قید شده و در حال حاضر اطلاع دقیقی از آن در دسترس نیست، گفت:، اما به طور معمول در ایرلاینهای اروپایی رقم خسارت برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمهای در نظر گرفته میشود که این رقم باید در بیمه نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است. همچنین بر اساس آن چه در بیمههای بین المللی تحت پوشش قرار میگیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برآورد میگردد.
جهانگیری ادامه داد: هر SDR متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو، دلار، پوند و ین است که برابر با ۱.۳ دلار میشود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار SDR در نظر بگیریم این رقم در ۱.۳ دلار ضرب میشود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمهای در نظر گرفته میشود.
وی گفت: با توجه به برآوردهای اولیه پیش بینی میکینم که حدود ۲۶ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار میشود که ممکن است با توجه به بیمهنامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.
جهانگیری در مورد اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان میشود، تاکید کرد: هزینههای هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بین المللی مشخص است که آن را حداکثر تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کردهایم، اما بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که در مورد بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقهای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینههای بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پائین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی افزایش مییابد و خسارت را سنگین میکند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه و یا شهرک صنعتی و ... برخورد کرده باشد.
معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه در مورد شرایط پرداخت خسارت حداقل ۱۰۰ میلیون دلاری برآورد شده توضیح داد که اگر این هواپیما سقوط کرده بود آن گاه شرکتهای بیمه اوکراینی که هواپیما را بیمه کرده بودند مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده داشتند که بعد از پرداخت آن را از بیمههای اتکایی خود دریافت میکردند، اما اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به این که هواپیما ساقط شده و مقصر آن مشخص است باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.
وی با بیان اینکه خسارت برآورد شده را دولت ایران میپردازد، گفت: نحوه پرداخت آن به توافق بین دو دولت ایران و اوکراین برمیگردد، به طوری که ممکن است توافق کنند ایران رقم مربوط به خسارت مسافران را به طور مستقیم به آنها بپردازد و خسارت هواپیما و خدمه را به شرکت هواپیمایی اوکراینی پرداخته و خود شرکت آن را بپردازد، اما راه دیگر این است که تمام مبلغ را دولت ایران در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد تا این شرکت خسارت مربوط به مسافران، خدمه و هر آنچه وجود دارد را توزیع کند.
جهانگیری در رابطه با این که گفته شده بود شرکتهای بیمه ایران نیز خسارت تعهد شده را پرداخت خواهند کرد، گفت: با توجه به این که در روزهای ابتدایی مشخص نبود که دقیقا چه خسارتی وارد شده و چه بیمهای از سوی ایران صادر شده است، این موضوع مطرح شد که خسارتهای تعهد شده پرداخت میشود، اکنون بعد از بررسیها مشخص شد فقط سرنشینان هواپیمای مذکور دارای بیمه مسافرتی از یک شرکت بیمه ایرانی بودند که آن هم با توجه به این که هواپیما از مرز خارج نشده بود، مشمول پرداخت نمیشود.
وی در پایان گفت: گفتنی است؛ یک فرورند هواپیمای مسافری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه سقوط کرده بود که در ادامه مشخص شد این هواپیما در اثر خطای انسانی از سوی پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفته است و ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما جان باختند.
وی در خصوص جزئیات پرداخت خسارت این هواپیما گفت: هواپیمای ساخت جدید بوئینگ مدل ۸۰۰-۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمایی که ساقط شده حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود ۷۰ میلیون دلار پیشبینی شده است.
معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه رقم دقیق خسارت بستگی به مبلغی است که در بلیط هر مسافر قید شده و در حال حاضر اطلاع دقیقی از آن در دسترس نیست، گفت:، اما به طور معمول در ایرلاینهای اروپایی رقم خسارت برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمهای در نظر گرفته میشود که این رقم باید در بیمه نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است. همچنین بر اساس آن چه در بیمههای بین المللی تحت پوشش قرار میگیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برآورد میگردد.
جهانگیری ادامه داد: هر SDR متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو، دلار، پوند و ین است که برابر با ۱.۳ دلار میشود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار SDR در نظر بگیریم این رقم در ۱.۳ دلار ضرب میشود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمهای در نظر گرفته میشود.
وی گفت: با توجه به برآوردهای اولیه پیش بینی میکینم که حدود ۲۶ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار میشود که ممکن است با توجه به بیمهنامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.
جهانگیری در مورد اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان میشود، تاکید کرد: هزینههای هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بین المللی مشخص است که آن را حداکثر تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کردهایم، اما بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که در مورد بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقهای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینههای بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پائین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی افزایش مییابد و خسارت را سنگین میکند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه و یا شهرک صنعتی و ... برخورد کرده باشد.
معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه در مورد شرایط پرداخت خسارت حداقل ۱۰۰ میلیون دلاری برآورد شده توضیح داد که اگر این هواپیما سقوط کرده بود آن گاه شرکتهای بیمه اوکراینی که هواپیما را بیمه کرده بودند مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده داشتند که بعد از پرداخت آن را از بیمههای اتکایی خود دریافت میکردند، اما اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به این که هواپیما ساقط شده و مقصر آن مشخص است باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.
وی با بیان اینکه خسارت برآورد شده را دولت ایران میپردازد، گفت: نحوه پرداخت آن به توافق بین دو دولت ایران و اوکراین برمیگردد، به طوری که ممکن است توافق کنند ایران رقم مربوط به خسارت مسافران را به طور مستقیم به آنها بپردازد و خسارت هواپیما و خدمه را به شرکت هواپیمایی اوکراینی پرداخته و خود شرکت آن را بپردازد، اما راه دیگر این است که تمام مبلغ را دولت ایران در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد تا این شرکت خسارت مربوط به مسافران، خدمه و هر آنچه وجود دارد را توزیع کند.
جهانگیری در رابطه با این که گفته شده بود شرکتهای بیمه ایران نیز خسارت تعهد شده را پرداخت خواهند کرد، گفت: با توجه به این که در روزهای ابتدایی مشخص نبود که دقیقا چه خسارتی وارد شده و چه بیمهای از سوی ایران صادر شده است، این موضوع مطرح شد که خسارتهای تعهد شده پرداخت میشود، اکنون بعد از بررسیها مشخص شد فقط سرنشینان هواپیمای مذکور دارای بیمه مسافرتی از یک شرکت بیمه ایرانی بودند که آن هم با توجه به این که هواپیما از مرز خارج نشده بود، مشمول پرداخت نمیشود.
وی در پایان گفت: گفتنی است؛ یک فرورند هواپیمای مسافری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه سقوط کرده بود که در ادامه مشخص شد این هواپیما در اثر خطای انسانی از سوی پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفته است و ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما جان باختند.