اقتصاد۲۴-محمدرضا کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران گفت: ستاد تنظیم بازار در جلسه امروز خود، جزئیات طرح ویژه تأمین و توزیع کالا و ساماندهی بازار شب عید را مصوب کرد که بر اساس آن، مقرر شده تا علاوه بر برگزاری نمایشگاههای بهاره که با مسئولیت کارگروه تنظیم بازار در استانها و با ریاست استانداران برگزار میشود، فروشهای فوقالعاده نیز برگزار شود.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار افزود: برگزاری نمایشگاههای بهاره با محوریت اتاقهای اصناف به عنوان مجری و ناظر تصمیمات کلان کارگروه تنظیم بازار استانها الزامی است و ستاد تنظیم بازار با این تصمیم، کار اجرایی را به خود صنوف و فعالان اقتصادی، محول نموده است؛ این در حالی است که اگر هر استانی به هر دلیلی، برگزاری این نمایشگاهها را متوقف کند، باید مجوزهای لازم را در این رابطه از ستاد تنظیم بازار کشور دریافت کند.
وی افزود: در رابطه با فروشهای فوق العاده که به معنای عرضه کالا با تخفیف ویژه است، بنا بر این شده تا در واحدهای صنفی منتخب، فروشگاههای زنجیرهای و میادین میوه و ترهبار، این فروشها برگزار شده و در کنار آن، طرح تشدید بازرسی در ایام پایانی سال نیز طراحی و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.
عرضه ۵۳ هزار تن سیب و پرتقال شب عید
به گفته کلامی، بر اساس مصوبات امروز ستاد تنظیم بازار، عرضه ۳۰ هزار تن پرتقال و ۲۳ هزار تن سیب که به منظور تنظیم بازار شب عید خریداری شده، در انبارهای استانهای مبدا موجود است و مقرر شده تا قبل از آغاز اسفندماه به استانهای مقصد، منتقل شده و با تعیین شبکههای توزیع منتخب که کالای تنظیم بازاری را در ایام پایانی سال عرضه میکنند، در ایام پایان سال و عید نوروز در اختیار مردم قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در ایام پایانی سال، برنج، شکر، روغن، مرغ و گوشت قرمز در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و بهاره با نرخ مصوب عرضه خواهند شد، گفت: در این رابطه با تشکلهای تولیدی و واحدهای تولیدی بزرگ کشور هماهنگیهای لازم به عمل آمده است تا در نمایشگاهها حضور یابند و ارائه کالا را بدون واسطه و با تخفیف ویژه صورت دهند که این هم جزو مصوبات امروز بوده و تقسیم وظایف با تشکلهای مربوطه نیز صورت گرفته است.
کلامی تصریح کرد: آمادگی تشکلها برای معرفی واحدهای تولیدی جهت حضور در نمایشگاهها و غرف منتخب، اعلام شده؛ ضمن اینکه کمیتههای ستادی دبیرخانه تنظیم بازار و دبیرخانههای کارگروههای تنظیم بازار در استانها نیز برنامه ریزیهای لازم را برای این کار انجام خواهند داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سیب و پرتقال شب عید تعیین شده است، گفت: نرخ میوه شب عید در پایان سال متناسب با هزینهها و نرخ بازار، تعیین خواهد شد؛ چراکه دولت بنا ندارد اگر بخش خصوصی فعالی در حوزه ذخیره سازی میوه وجود دارد و این کار را انجام داده و قرار است به موازات برنامههای دولت، میوه عرضه کند، کار آن را خدشه دار کند؛ بلکه دولت در راستای تسهیل فضای کسب و کار، با عرضه میوه به بهای تمام شده، قصد جلوگیری از گرانفروشی یا بروز کمبود را دارد.
عرضه شکر، روغن، برنج، گوشت، مرغ در ایام پایانی سال
وی با بیان اینکه قیمت شکر، گوشت و مرغ و برنج نیز مشخص است و مصوب ستاد تنظیم بازار است و بر این اساس، تناژ اقلام اساسی و قیمت عرضه برای توزیع در نمایشگاهها، متعاقباً از سوی دبیرخانه تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد که کالا در حاشیه قیمت بازار و با تخفیف مشخصی، به دست مصرف کنندگان برسد؛ در این رابطه کار به کمیته و دبیرخانه تنظیم بازار محول شده که اعداد و ارقام را مصوب کرده و ابلاغ خواهد کرد.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: مرکز امور اصناف و بازرگانان نیز، ضوابط اجرای نمایشگاههای بهاره و فروش فوق العاده را پیرو دستورالعمل برگزاری نمایشگاههای بهاره که قبلاً از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده، به سرعت تهیه و ابلاغ خواهد کرد تا اتاقهای اصناف سراسر کشور، با توجه به اینکه مجری برگزاری نمایشگاهها هستند، بتوانند در یک دستورالعمل مشخص، نمایشگاهها را برگزار کنند؛ این در حالی است که در کارگروه تنظیم بازار استانها که با ریاست استاندارد و حضور دستگاههای اجرایی مثل شهرداریها، نیروی انتظامی و نمایندگان وزارتخانههای اقتصادی حضور دارند، کار به گونهای تعیین تکلیف خواهد شد که هزینه برگزاری نمایشگاهها، طوری مدیریت شود تا غرفی که در اختیار فعالان اقتصادی برای عرضه کالا با نرخ مناسب و با کمترین هزینه باشد و امکان عرضه کالا با نرخ مناسب نیز فراهم شود.
وی افزود: البته ضرورت دارد نهادهای عمومی دولتی که فضاهای برگزاری نمایشگاهها را فراهم نمایند و سایر دستگاهها که مسئولیت برگزاری نمایشگاهها را دارند باید امکاناتی از جمله پارکینگ، عابربانک، آتش نشانی و نیروی انتظامی همکاری لازم را صورت دهند و هزینهها را در چارچوب ضوابط مبذول دارند.
رصد و پایش خدمات عمومی در شب عید
کلامی گفت: به موازات تأمین اقلام اساسی که مدنظر دولت برای تنظیم بازار شب عید است، به منظور رصد و پایش بازار در انتهای سال، کالاها را به دو دسته تقسیم کرده ایم تا علاوه بر رصد و پایش، تأمین و کنترل نرخ کالاهایی مانند اقلام پروتئینی، نان، برنج، حبوبات، ماکارونی، رب، مرغ، پوشاک، کیف، کفش، لبنیات از جمله شیر، پنیر، کره، ماست، خشکبار، شیرینی، آجیل، میوه، مواد شوینده و بهداشتی، تایر خودرو، روغن موتور نیز زیر ذره بین بازرسان قرار گیرند؛ ضمن اینکه تأمین بنزین، گازوئیل و کپسول گاز مایع نیز از سوی وزارت نفت و ادارات کل پخش فرآوردههای نفتی استانها که متناسب با ارتباط کالایی، به تنظیم بازار استانها دعوت میشوند، تدارک شده تا تأمین این اقلام به اندازهای صورت گیرد که تقاضاهای ایام پایانی سال را پوشش دهد.
وی افزود: در بخش خدمات، آن دسته از خدمات مشمول شامل حمل و نقل درون شهری و برون شهری (بار مسافر)، خدمات تعمیر خودرو، خدمات پس از فروش خودرو، اماکن تفریحی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، هتلداری، گردشگری، رستوران بین شهری و درون شهری و غذاخوریها، خدمات انبار، سردخانهها، خدمات خبازیها، خشکشوییها و قالیشوییها به عنوان خدمات پرمصرف در دستور طرح تشدید نظارت قرار گرفته اند که دستگاههای مسئول مکلف هستند متناسب با مسئولیتهای خود نظارت لازم را بر عرضه کمی و کیفی این خدمات و کنترل نرخها انجام دهند.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار افزود: برگزاری نمایشگاههای بهاره با محوریت اتاقهای اصناف به عنوان مجری و ناظر تصمیمات کلان کارگروه تنظیم بازار استانها الزامی است و ستاد تنظیم بازار با این تصمیم، کار اجرایی را به خود صنوف و فعالان اقتصادی، محول نموده است؛ این در حالی است که اگر هر استانی به هر دلیلی، برگزاری این نمایشگاهها را متوقف کند، باید مجوزهای لازم را در این رابطه از ستاد تنظیم بازار کشور دریافت کند.
وی افزود: در رابطه با فروشهای فوق العاده که به معنای عرضه کالا با تخفیف ویژه است، بنا بر این شده تا در واحدهای صنفی منتخب، فروشگاههای زنجیرهای و میادین میوه و ترهبار، این فروشها برگزار شده و در کنار آن، طرح تشدید بازرسی در ایام پایانی سال نیز طراحی و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.
عرضه ۵۳ هزار تن سیب و پرتقال شب عید
به گفته کلامی، بر اساس مصوبات امروز ستاد تنظیم بازار، عرضه ۳۰ هزار تن پرتقال و ۲۳ هزار تن سیب که به منظور تنظیم بازار شب عید خریداری شده، در انبارهای استانهای مبدا موجود است و مقرر شده تا قبل از آغاز اسفندماه به استانهای مقصد، منتقل شده و با تعیین شبکههای توزیع منتخب که کالای تنظیم بازاری را در ایام پایانی سال عرضه میکنند، در ایام پایان سال و عید نوروز در اختیار مردم قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در ایام پایانی سال، برنج، شکر، روغن، مرغ و گوشت قرمز در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و بهاره با نرخ مصوب عرضه خواهند شد، گفت: در این رابطه با تشکلهای تولیدی و واحدهای تولیدی بزرگ کشور هماهنگیهای لازم به عمل آمده است تا در نمایشگاهها حضور یابند و ارائه کالا را بدون واسطه و با تخفیف ویژه صورت دهند که این هم جزو مصوبات امروز بوده و تقسیم وظایف با تشکلهای مربوطه نیز صورت گرفته است.
کلامی تصریح کرد: آمادگی تشکلها برای معرفی واحدهای تولیدی جهت حضور در نمایشگاهها و غرف منتخب، اعلام شده؛ ضمن اینکه کمیتههای ستادی دبیرخانه تنظیم بازار و دبیرخانههای کارگروههای تنظیم بازار در استانها نیز برنامه ریزیهای لازم را برای این کار انجام خواهند داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سیب و پرتقال شب عید تعیین شده است، گفت: نرخ میوه شب عید در پایان سال متناسب با هزینهها و نرخ بازار، تعیین خواهد شد؛ چراکه دولت بنا ندارد اگر بخش خصوصی فعالی در حوزه ذخیره سازی میوه وجود دارد و این کار را انجام داده و قرار است به موازات برنامههای دولت، میوه عرضه کند، کار آن را خدشه دار کند؛ بلکه دولت در راستای تسهیل فضای کسب و کار، با عرضه میوه به بهای تمام شده، قصد جلوگیری از گرانفروشی یا بروز کمبود را دارد.
عرضه شکر، روغن، برنج، گوشت، مرغ در ایام پایانی سال
وی با بیان اینکه قیمت شکر، گوشت و مرغ و برنج نیز مشخص است و مصوب ستاد تنظیم بازار است و بر این اساس، تناژ اقلام اساسی و قیمت عرضه برای توزیع در نمایشگاهها، متعاقباً از سوی دبیرخانه تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد که کالا در حاشیه قیمت بازار و با تخفیف مشخصی، به دست مصرف کنندگان برسد؛ در این رابطه کار به کمیته و دبیرخانه تنظیم بازار محول شده که اعداد و ارقام را مصوب کرده و ابلاغ خواهد کرد.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: مرکز امور اصناف و بازرگانان نیز، ضوابط اجرای نمایشگاههای بهاره و فروش فوق العاده را پیرو دستورالعمل برگزاری نمایشگاههای بهاره که قبلاً از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده، به سرعت تهیه و ابلاغ خواهد کرد تا اتاقهای اصناف سراسر کشور، با توجه به اینکه مجری برگزاری نمایشگاهها هستند، بتوانند در یک دستورالعمل مشخص، نمایشگاهها را برگزار کنند؛ این در حالی است که در کارگروه تنظیم بازار استانها که با ریاست استاندارد و حضور دستگاههای اجرایی مثل شهرداریها، نیروی انتظامی و نمایندگان وزارتخانههای اقتصادی حضور دارند، کار به گونهای تعیین تکلیف خواهد شد که هزینه برگزاری نمایشگاهها، طوری مدیریت شود تا غرفی که در اختیار فعالان اقتصادی برای عرضه کالا با نرخ مناسب و با کمترین هزینه باشد و امکان عرضه کالا با نرخ مناسب نیز فراهم شود.
وی افزود: البته ضرورت دارد نهادهای عمومی دولتی که فضاهای برگزاری نمایشگاهها را فراهم نمایند و سایر دستگاهها که مسئولیت برگزاری نمایشگاهها را دارند باید امکاناتی از جمله پارکینگ، عابربانک، آتش نشانی و نیروی انتظامی همکاری لازم را صورت دهند و هزینهها را در چارچوب ضوابط مبذول دارند.
رصد و پایش خدمات عمومی در شب عید
کلامی گفت: به موازات تأمین اقلام اساسی که مدنظر دولت برای تنظیم بازار شب عید است، به منظور رصد و پایش بازار در انتهای سال، کالاها را به دو دسته تقسیم کرده ایم تا علاوه بر رصد و پایش، تأمین و کنترل نرخ کالاهایی مانند اقلام پروتئینی، نان، برنج، حبوبات، ماکارونی، رب، مرغ، پوشاک، کیف، کفش، لبنیات از جمله شیر، پنیر، کره، ماست، خشکبار، شیرینی، آجیل، میوه، مواد شوینده و بهداشتی، تایر خودرو، روغن موتور نیز زیر ذره بین بازرسان قرار گیرند؛ ضمن اینکه تأمین بنزین، گازوئیل و کپسول گاز مایع نیز از سوی وزارت نفت و ادارات کل پخش فرآوردههای نفتی استانها که متناسب با ارتباط کالایی، به تنظیم بازار استانها دعوت میشوند، تدارک شده تا تأمین این اقلام به اندازهای صورت گیرد که تقاضاهای ایام پایانی سال را پوشش دهد.
وی افزود: در بخش خدمات، آن دسته از خدمات مشمول شامل حمل و نقل درون شهری و برون شهری (بار مسافر)، خدمات تعمیر خودرو، خدمات پس از فروش خودرو، اماکن تفریحی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، هتلداری، گردشگری، رستوران بین شهری و درون شهری و غذاخوریها، خدمات انبار، سردخانهها، خدمات خبازیها، خشکشوییها و قالیشوییها به عنوان خدمات پرمصرف در دستور طرح تشدید نظارت قرار گرفته اند که دستگاههای مسئول مکلف هستند متناسب با مسئولیتهای خود نظارت لازم را بر عرضه کمی و کیفی این خدمات و کنترل نرخها انجام دهند.
منبع: ایسنا