تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۷

موفقیت محققان کشور در ساخت دستگاه شبیه‌ساز آرایه خورشیدی

محققان دانشگاه بیرجند برای اولین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز آرایه خورشیدی شدند.

اقتصاد24 - حمیدرضا نجفی، مجری طرح بیان این که دستگاه شبیه‌ساز آرایه خورشیدی با همکاری محمد فراهانی دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی دانشگاه بیرجند و محمد علی شمسی نژاد عضو هیات علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر و قدرت دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شده است، ادامه داد: در سال‌های اخیر، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به دلیل کاهش پیوسته منابع انــرژی متداول و مـرسوم، تقاضای روزافزون انرژی (امنیت انرژی) و افزایش آلودگی زیست محیطی در اثر استفاده از انرژی‌های فسیلی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر قدرت دانشگاه بیرجند افزود: در میان منابع انرژی تجدیدپذیر، استفاده از سیستم‌های تولید انرژی خورشیدی به علت هزینه عملکرد و نگهداری پایین، قابلیت اطمینان بالا، طول عمر زیاد، مدولار بودن، نصب سریع و آسان، عملکرد بدون سر و صدا، تولید توان بدون آلودگی و دسترس‌پذیری در سرتاسر کره زمین به سرعت در حال رشد است.

نجفی اظهار کرد: با وجود مزیت‌های فراوان، سیستم‌های خورشیدی بازدهی مطلوب را ندارند؛ چراکه بازدهی یک سیستم خورشیدی به عوامل زیادی از قبیل دما، تابش، مشخصات طیفی و بازتاب نور خورشید، تابش غیریکنواخت و غیره بستگی دارد.

وی افزود: به علاوه منحنی مشخصه جریان – ولتاژ خروجی سیستم خورشیدی وابسته به شرایط محیطی و امپدانس بار شدیداً غیرخطی است و توسط یک نقطه کار بهینه موسوم به نقطه توان بیشینه مشخص می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: از این رو، پیش از نصب و به کارگیری سیستم‌های خورشیدی، باید ارزیابی، اعتبارسنجی و تأیید عملکرد سیستم‌های آماده‌سازی توان خورشیدی شامل اینورترهای خورشیدی و تجهیزات ردیابی نقطه توان بیشینه مربوط به آن‌ها در محدوده وسیعی از شرایط محیطی و بار متغیر انجام شود که به این منظور، از شبیه‌ساز آرایه خورشیدی به طور گسترده استفاده می‌شود.

نجفی یادآور شد: این دستگاه دارای ویژگی‌های منحصربه فردی از جمله ولتاژ و جریان فتوولتائیک با ریپل بسیار پایین (کمتر از ۰.۵ درصد)، کنترل تمام دیجیتال، دینامیک سریع، انعطاف‌پذیری بالا، تغذیه ورودی سه فاز و بازدهی بالا است.

وی با بیان اینکه همچنین قیمت این دستگاه یک ششم مشابه خارجی آن است، خاطرنشان کرد: هزینه اجرای این دستگاه ۵ میلیون تومان و زمان طراحی و ساخت این دستگاه نیز دو سال به طول انجامیده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر