اقتصاد ۲۴ - مهندس امین افقی عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان در پنل تخصصی ظرفیتها و چالشهای لجستیک با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است که با هدف توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایجاد شده، به بیان ظرفیتهای بندری این منطقه با وجود دو بندر انزلی به عنوان قدیمیترین بندر ایران در این حوزه و بندر کاسین که بزرگترین بندر ایرانی دریای خزر است پرداخت و اضافه کرد: توسعه زیرساختها و فعال سازی کریدورهای بین المللی از مهمترین برنامههای این سازمان ظرف سالهای اخیر بوده و در این راستا کریدور چین، قزاقستان، ایران با محوریت این منطقه ایجاد شده که تاکنون۳۶۰۰ TEU کانتیتر با ۴۸ کشتی در این مسیر وارد بندر کاسپین شده و ۱۲ کشتی نیز صادرات به کشور چین از این کریدور جدید داشته اند.
وی فعال سازی کریدور شمال جنوب را از دیگر برنامههای سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد که براساس آن ماه گذشته نخستین کانتینر کالا با هماهنگی سازمان در این مسیر به صورت آزمایشی ترانزیت شده و گفت: وجود پسکرانه مناسب و آبخور بالا که امکان پهلوگیری کشتیهای با ظرفیت حمل بالا را نیز در این بندر ممکن میکند، استقرار شهرک صنعتی شماره دو و احداث شهرک صنعتی ناحیه سه که در سال آتی در پسکرانه بندر کاسپین ساخته میشود این بندر را به یک بندر نسل سوم تبدیل کرده، و همچنین احداث مخازن، انبارهای سرپوشیده و روباز، سیلوهای غلات و طرحهای زیرساختی بندری در کنار فاصله کم بندر تا فرودگاه، اتصال به شبکه ریلی تا سال آتی، احداث اسکله رو رو و فاصله زیر ۱۰۰۰ کیلومتری با ده شهر بزرگ کشور در کنار اقدامات سازمان در توسعه همکاریهای اقتصادی بین المللی با کشورهای منطقه باعث میشود که منطقه آزاد انزلی در آینده به هاب ترانزیتی کشورهای منطقه با اوراسیا و اروپا تبدیل شود.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان خواستار بهره گیری سرمایه گذاران بخش خصوصی از ظرفیتهای ایجاد شده از سوی سازمان متبوع خود در ارتباط با استان آستراخان شد و افزود: فعال شدن سرای ایرانی، در اختیار داشتن بندر سالیانکا توسط شرکت کشتیرانی خزر، امکان مبادلات پولی و خدمات بانکی و توافقات منعقده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی با منطقه ویژه لوتوس آستراخان، وجود کنسولگری ایران در آستراخان امکان میدهد تا فعالین بخش خصوصی توجه داشته باشند که منطقه آزاد انزلی و آستراخان روسیه، مبادی اصلی ورودی به بازارهای اوراسیا و ایران میباشند.
افقی در پایان با اشاره به پهلوگیری مجموع ۱۲۰ کشتی تجاری در بندرکاسپین و تشریح اقدامات سازمان در حوزه توسعه مبادلات تجاری با اوراسیا، تاکید کرد: تشکیل کارگروه توسعه مراودات اقتصادی اوراسیا در این منطقه، برگزاری دورههای آموزشی اوراسیا، حضور فعال سازمان و بخش خصوصی در همایشها و نمایشکاههای مرتبط و عضویت در میز اوراسیا در گیلان را از دیگر اقدامات این سازمان بر شمرد.
مهندس وحید طالب پور عضو هیأت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان در کارگروه تخصصی چالشهای تولید و صادرات به اوراسیا که با حضور فعالین اقتصادی مناطق برگزار شد، ظرفیت ها، مزیتها و اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان متبوع خود در مسیر افزایش ظرفیتهای صادراتی به کشورهای حوزه اوراسیا را تشریح کرد و اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد انزلی خود را نسبت به تجار، فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران تولیدی متعهد میداند، چراکه منافع این سازمان با منافع بخش خصوصی گره خورده و پیگیری رفع دغه دغههای سرمایه گذار از مهمترین اولویتهای سازمان را تشکیل میدهد.
وی فعال سازی کریدور شمال جنوب را از دیگر برنامههای سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد که براساس آن ماه گذشته نخستین کانتینر کالا با هماهنگی سازمان در این مسیر به صورت آزمایشی ترانزیت شده و گفت: وجود پسکرانه مناسب و آبخور بالا که امکان پهلوگیری کشتیهای با ظرفیت حمل بالا را نیز در این بندر ممکن میکند، استقرار شهرک صنعتی شماره دو و احداث شهرک صنعتی ناحیه سه که در سال آتی در پسکرانه بندر کاسپین ساخته میشود این بندر را به یک بندر نسل سوم تبدیل کرده، و همچنین احداث مخازن، انبارهای سرپوشیده و روباز، سیلوهای غلات و طرحهای زیرساختی بندری در کنار فاصله کم بندر تا فرودگاه، اتصال به شبکه ریلی تا سال آتی، احداث اسکله رو رو و فاصله زیر ۱۰۰۰ کیلومتری با ده شهر بزرگ کشور در کنار اقدامات سازمان در توسعه همکاریهای اقتصادی بین المللی با کشورهای منطقه باعث میشود که منطقه آزاد انزلی در آینده به هاب ترانزیتی کشورهای منطقه با اوراسیا و اروپا تبدیل شود.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان خواستار بهره گیری سرمایه گذاران بخش خصوصی از ظرفیتهای ایجاد شده از سوی سازمان متبوع خود در ارتباط با استان آستراخان شد و افزود: فعال شدن سرای ایرانی، در اختیار داشتن بندر سالیانکا توسط شرکت کشتیرانی خزر، امکان مبادلات پولی و خدمات بانکی و توافقات منعقده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی با منطقه ویژه لوتوس آستراخان، وجود کنسولگری ایران در آستراخان امکان میدهد تا فعالین بخش خصوصی توجه داشته باشند که منطقه آزاد انزلی و آستراخان روسیه، مبادی اصلی ورودی به بازارهای اوراسیا و ایران میباشند.
افقی در پایان با اشاره به پهلوگیری مجموع ۱۲۰ کشتی تجاری در بندرکاسپین و تشریح اقدامات سازمان در حوزه توسعه مبادلات تجاری با اوراسیا، تاکید کرد: تشکیل کارگروه توسعه مراودات اقتصادی اوراسیا در این منطقه، برگزاری دورههای آموزشی اوراسیا، حضور فعال سازمان و بخش خصوصی در همایشها و نمایشکاههای مرتبط و عضویت در میز اوراسیا در گیلان را از دیگر اقدامات این سازمان بر شمرد.
مهندس وحید طالب پور عضو هیأت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان در کارگروه تخصصی چالشهای تولید و صادرات به اوراسیا که با حضور فعالین اقتصادی مناطق برگزار شد، ظرفیت ها، مزیتها و اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان متبوع خود در مسیر افزایش ظرفیتهای صادراتی به کشورهای حوزه اوراسیا را تشریح کرد و اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد انزلی خود را نسبت به تجار، فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران تولیدی متعهد میداند، چراکه منافع این سازمان با منافع بخش خصوصی گره خورده و پیگیری رفع دغه دغههای سرمایه گذار از مهمترین اولویتهای سازمان را تشکیل میدهد.
وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۳۰ واحد تولیدی صنعتی در دو شهرک صنعتی و موفقیتهای این منطقه در شاخصهای صادرات و اقتصاد مقاومتی در سطح مناطق آزاد، از اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی ناحیه دو و ایجاد شهرک صنعتی جدید در فضای پسکرانه مجتمع بندری کاسپین خبر داد و افزود: سرمایه گذاری در حوزه روغن خوراکی، غلات، صنایع فلزی و فولادی، صادرات مجدد محصولات کشورهای منطقه، صنایع پوشاک، سلولزی و چوب، صنایعهای تک و فرآوری محصولات کشاورزی از ارزش افزوده بالاتری در ارتباط با کشورهای اتحادیه اوراسیا برخوردار میباشد و سازمان منطقه آزاد انزلی آمادگی خود را برای کاهش هزینهها و عوارض قانونی خود به منظور تأمین منافع بیشتر فعالین اقتصادی اعلام میدارد.
گفتنی است در بخش پایانی از نشست تخصصی بخش خصوصی و دولتی حاضر در این کارگروه به بیان نقطه نظرات و مسائل موجود در توسعه روابط با اوراسیا به صورت پرسش و پاسخ پرداختند.
منبع: منطقه آزاد انزلی