تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
مدیرعامل بیمه امید در گفتگو با اقتصاد ۲۴ عنوان کرد:

شرکت‌های بیمه برای حفظ بقای خود نرخ شکنی کرده و به پرتفوی یکدیگر چنگ می‌زنند/ مقصر سهامداران شرکت‌ها هستند

یک فعال در صنعت بیمه گفت: نرخ شکنی شرکت‌های بیمه کار خلافی نیست، چون فقط در بیمه شخص ثالث، نرخ تعیین شده است، بنابراین، چون نرخ تعیین شده‌ای برای سایر رشته‌های بیمه‌ای در کشور وجود ندارد، شرکت‌ها هم رقابت منفی با یکدیگر را آغاز کرده اند که در آخر هم متضرر می‌شوند.
 
سحر گلی‌زاده، اقتصاد ۲۴- صنعت بیمه در همه جوامع پشتوانه ای برای مردم در مواقع بروز سوانح و بلایای طبیعی است اما در ایران مردم اعتقادی چندانی به بیمه ندارند و جز در موارد الزامی نظیر بیمه شخص ثالث به ندرت به سراغ شرکت‌های بیمه می‌روند. این  مسئله باعث شده با وجود بیمه‌های اجباری، ضریب نفوذ بیمه در ایران به 2.38 درصد برسد که نسبت به میانگین جهانی عدد پایینی محسوب می‌شود.
 
این ضریب نفوذ پایین بیمه باعث شده شرکت‌های بیمه برای به دست آوردن بازار در برخی رشته‌های بیمه‌ای و جذب بیمه‌گزاران به سمت خود اقدام به نرخ شکنی و رقابت منفی با یکدیگر کنند، امری که امروز در بسیاری از صنایع کشور نظیر سیمان، فولاد و .... نیز مشاهده می‌شود.
 
اما بسیاری از کارشناسان نرخ شکنی شرکت‌های بیمه و رقابت منفی آنها را ناشی از نبود نظارت بیمه مرکزی بر عملکرد شرکت های بیمه می دانند.

در همین رابطه علی اکبر اکرامی مدیرعامل بیمه امید درباره چرایی ضعف سندیکای بیمه گران در برخورد با نرخ شکنی ها در صنعت بیمه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: در ایران سندیکای بیمه گران جوابگو نیست چون فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران با کشورهای دیگر متفاوت است و علت آن هم به بلوغ نرسیدن کامل آنها است.

وی افزود: کار گروهی یا همان team work در ایران بسیار سخت است و هیچ کسی در ایران حاضر به همکاری با یکدیگر نیست و مردم کارهای تک نفره را ترجیح می دهند؛ بر این اساس است که سندیکای بیمه گران عملکرد قابل قبولی نداشته که علت آن هم ناشی از فرهنگ ایران است.

مدیرعامل بیمه امید در ادامه عنوان کرد: در سندیکای بیمه گران ایران جلساتی گذاشته و مقرر شد به اندازه پرتفوی شخص ثالث، همه شرکت ها از این کنسرسیومی که تشکیل شده بود سهم بدهند که این موضوع را هیچ کدام از اعضای سندیکای بیمه گران رعایت نکردند.

اکرامی در ادامه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: وقتی اعضای سندیکا به مواردی که باید رعایت شود، عمل نمی کنند هر کسی بیرون از جلسه کار خودش را انجام می دهد.

وی در ادامه درباره چرایی نرخ شکنی شرکت های بیمه در ایران گفت: نرخ شکنی شرکت های بیمه کار خلافی نیست چون فقط در بیمه شخص ثالث، نرخ تعیین شده است، بنابراین چون نرخ تعیین شده ای برای سایر رشته های بیمه ای در کشور وجود ندارد، شرکت ها هم رقابت منفی با یکدیگر را آغاز کرده اند که در آخر هم متضرر می شوند.

این فعال در صنعت بیمه عنوان کرد: بیمه مرکزی ناظر بر کارهایی است که بر اساس آیین نامه و قانون باشد. شرکت های بیمه غیر قانونی کار نمی کنند و چون سایر بیمه ها در کشور نرخ تعیین شده ای ندارند، بیمه مرکزی هم نمی تواند روی نرخ شکنی شرکت های بیمه فشار بیاورد و فقط سهامداران شرکت های بیمه می تواند از آنها ایراد بگیرند که چرا کم سود کرده اید و این رشته زیان ده بوده است و دلیل آنکه شرکت به این سمت رفته است را از آن ها بخواهند.

وی افزود: بیمه مرکزی در نسبت ها و ضریب خسارت می تواند ار نظر قانونی ایراداتی از شرکت های بیمه بگیرد اما خیلی نمی تواند ایراد وارد کند چون شرکت ها ارکانی تحت عنوان مجامع، سهامدار و هیئت مدیره و مدیرعامل دارند در نتیجه بیمه مرکزی هم تقصیری ندارد، چون سهامداران و هیات مدیره باید به مدیرعامل فشار بیاورند که نرخ شکنی نکنند.

اکرامی اظهار کرد: توسعه اقتصادی در کشوری که فضای آن بسته باشد، رونق نمی گیرد و فضای کشور ما با تحریم های آمریکا بسته شده است. وقتی این رونق صورت نمی گیرد بازار ما هم این پتانسیل را ندارد و چون پتانسیل ندارد می خواهند این شرکت های بیمه را به هر نحوی حفظ کنند و برای حفظ بقای خود به پرتفوی یکدیگر چنگ می زنند و نرخ شکنی از آنجا شروع می شود.

 

ارسال نظر