تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸

فقرا از کدام کالاها استفاده نمی‌کنند؟

طبق برآورد مرکز آمار ایران، در بهمن ماه امسال سهم دهک اول، یعنی فقیرترین‌ افراد جامعه از سبد کالاها و خدمات ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش و هتل و رستوران صفر بوده است.
اقتصاد۲۴-  همین چند ماه پیش بود که نرخ تورم دهک‌های پایین و میانی از تورم دهک‌های بالای جامعه بیشتر بود، اما مدتی است که تورم دهک‌ها عادلانه‌تر شده است.
براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای، درحالی که نرخ تورم کل کشور در بهمن ماه امسال 37 درصد است، این نرخ در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 36.3 درصد برای دهک اول تا 38.9 درصد برای دهک دهم نوسان دارد.
محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 44.4 درصد برای دهک اول تا 50.1 درصد برای دهک دهم است. همچنین این میزان در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین 29.2 درصد برای دهک اول تا 36.2 درصد برای دهک دهم است.
بیشتر بخوانید:بالاخره حداقل مزد چقدر باید باشد؟

فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 2.6 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (2.2 درصد) 0.4 واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 0.9 واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 0.4 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
هرچند نگاهی به نرخ تورم در دهک‌های اول تا دهم هزینه‌ای کشور حکایت از یک روند صعودی از اول به دهم دارد، اما با بررسی میزان افزایش نرخ تورم در هر یک از دهک‌ها و همچنین تفاوت نرخ‌ها در گروه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها اختلاف دهک‌ها را به رخ می‌کشد. میزان رشد نرخ تورم دردی و بهمن ماه نشان می‌دهد که تمرکز تورم خوراکی‌ها بیشتر برای دهک‌های پایین است. اما در تورم کالاهای غیرخوراکی میزان رشد تورم دهک‌های بالا و به خصوص دهم بیشتر است. برهمین اساس درحالی که میزان رشد نرخ تورم مواد خوراکی برای دهک اول یا همان فقیرترین در دی ماه منفی 7 دهم درصد بوده این میزان رشد در بهمن به 1 درصد افزایش یافته است. اما رشد منفی 2 دهم درصدی تورم این گروه برای دهک دهم در بهمن ماه به 7 دهم درصد رسیده است. حال برای کالاهای غیرخوراکی این شرایط معکوس است به‌طوری که رشد 9 دهم درصدی این دسته از کالاها در دی ماه برای دهک اول به 1 دهم درصد در بهمن ماه کاهش یافته است که این تغییر برای دهک دهم از 2 درصد دی به 2.6 درصد بهمن افزایش یافته است.
در سهم گروه‌های 12 گانه اصلی در تورم نیز به روشنی این موضوع نمایان است. همانند ماه‌های قبل در بهمن ماه سهم گروه‌هایی مانند ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش و هتل و رستوران برای دهک اول و فقیرترین‌ها صفر است درحالی که برای دهک دهم همانند سایر گروه‌ها دارای سهم است.
منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر