تاریخ انتشار: ۰۶:۴۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

باید برای کاهش تبعات اقتصادی اقدام FATF کوشید/ ضرورت بازنگری در سیاست خارجه برای کمک به اقتصاد ایران

فلاحت‌پیشه گفت: در شرایط کنونی پیوستن به «FATF» به مانند گذشته ساده نیست و ممکن است دیگر مابه‌ازایی برای ایران نداشته باشد. تلاش ما در جهت پیشگیری از این واقعه بود، اما اکنون باید بکوشیم تا از عواقب اقتصادی آن حتی‌الامکان بکاهیم.

محمد آیتی، اقتصاد۲۴- ماه‌ها پیش دولت و مجلس ایران لوایح مربوط به «FATF» را تهیه و تصویب کرده بودند، اما شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام جلوی اجرای آن را گرفتند.

همین عدم‌ هماهنگی نهاد‌های قدرت در ایران باعث شد تا گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» پس از سه سال هشدار به ایران مبنی بر تصویب کنوانسیون‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و تمدید چندباره ضرب‌الاجل برای تصویب نهایی این کنوانسیون، روز جمعه در نشست دوره‌ای خود در شهر پاریس فرانسه، نام ایران را در لیست سیاه خود قرار دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در خصوص قرار گرفتن ایران در لیست سیاه «FATF» و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: فارغ از موافقت یا مخالفت با لوایح این سازمان، در حال حاضر باید کوشید تا تاثیر نوسانات سیاسی ناشی از این جریان در اقتصاد کشور کاهش یابد.

وی افزود: در شرایط کنونی پیوستن به «FATF» به مانند گذشته ساده نیست و ممکن است دیگر مابه‌ازایی برای ایران نداشته باشد. تلاش ما در جهت پیشگیری از این واقعه بود، اما اکنون باید بکوشیم تا از عواقب اقتصادی آن حتی‌الامکان بکاهیم.

وی بازنگری در سیاست خارجه کشور را ضرورتی در راستای کمک به اقتصاد کنونی کشور دانست و عنوان کرد: این موضوع مختص وزارت امور خارجه نیست چراکه این وزارتخانه تنها مجری بخشی از سیاست خارجی کشور است. باید توجه داشته باشیم بانک‌هایی با ایران همکاری داشتند که به‌دنبال بهانه بودند که ارتباط خود را با ما قطع کنند، اما با حکم‌های حاکمیتی مقامات سیاسی این کشور‌ها این روند همکاری و تعامل برقرار بود. از این‌رو امکان اینکه این همکاری همچنان ادامه پیدا کند وجود دارد به‌شرط اینکه روابط ما با کشور‌های خارجی تقویت شود.


بیشتر بخوانید: اقدام FATF تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد


فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: از آنجایی که بسیار قابل پیش‌بینی بود که لوایح «FATF» به تصویب نمی‌رسند، لذا بانک مرکزی هم کار‌های صیانتی خود و تدابیر لازم را در جهت کنترل نوسانات نرخ ارز از قبل صورت داده بود. به‌نظر من با شرایط موجود ایران در عرصه بین‌المللی، نوسانات جدی در قیمت ارز شکل نخواهد گرفت. در حال حاضر برخی افراطی‌های سیاسی در جهان حاکمند که در راس آن‌ها ترامپ است و ما در دوران گذار قرار گرفته‌ایم و شاید این دوران به ماه‌های آخر خود رسیده است، پس باید آماده باشیم تا پس از این دوره و با کنار رفتن این افراد، راهبرد‌های سیاست خارجی کشور را پیش ببریم.

وی در پایان یادآور شد: هر فردی در کشور باید مسئولیت تصمیم خود را به عهده بگیرد. اینکه چند روز پیش قیمت دلار بالا رفت به‌خاطر این بود که خیلی از مسائل اقتصادی کشور وصل به موضوع «FATF» شد بدون اینکه عزمی برای رفع این مشکل وجود داشته باشد. به اعتقاد من، با توجه به شرایط بین‌المللی و بودجه‌ای کشور به‌نظر می‌رسد ایران بتواند از این دوران به سلامت عبور کند.

 

ارسال نظر