تاریخ انتشار: ۰۶:۴۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

افزایش قیمت دلار پس از اقدام FATF حبابی بیش نیست/ هیچ‌گاه خارج از لیست سیاه FATF نبوده‌ایم

حسینی‌ شاهرودی گفت: ایران مدت‌هاست که در لیست سیاه «FATF» قرار دارد. تصویب برجام تاثیر زیادی در کاهش محدودیت‌ها نداشت و ایران پیش از نیز عملاً در لیست سیاه بود. افزایش قیمت دلار پس از این واقعه نیز حبابی بیش نیست و دولت بیش از حد دارد به این موضوع دامن می‌زند.

محمد آیتی، اقتصاد۲۴- فرصت سه ساله گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» به ایران به سر رسید و حال نام ایران دوباره در لیست سیاه این سازمان قرار گرفته است.

هرچند پس از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه ایران، ارتباط بانک‌های ایرانی با بسیاری از بانک‌های جهانی قطع شد، اما به‌نظر می‌رسد این تصمیم اخیر گروه ویژه اقدام مالی می‌تواند عرصه را بر اقتصاد ایران تنگ‌تر هم کند.

سیدحسن حسینی‌شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اتفاقات اخیر و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه «FATF» به اقتصاد۲۴ گفت: ایران مدت‌هاست که در لیست سیاه قرار دارد. تصویب برجام تاثیر زیادی در کاهش محدودیت‌ها نداشت و ایران پیش از نیز عملاً در لیست سیاه بود. افزایش قیمت دلار پس از این واقعه نیز حبابی بیش نیست و دولت بیش از حد دارد به این موضوع دامن می‌زند. یقیناً بانک مرکزی با تدبیر می‌تواند آن را کنترل کند.

وی تاکید کرد: ما در لیست سیاه بوده‌ایم و حالا رسماً و اسماً در آن قرار گرفته‌ایم، بنابراین هیچ چیز جدیدی را از دست نداده‌ایم. اعمال تحریم‎های سنگین از سوی آمریکا و اروپا، به حداقل رسیدن ارتباطات ایران و همسایگان و حتی کشور‌های دوست، همگی بیانگر این است که ما هیچ‌گاه خارج از لیست سیاه نبوده‌ایم.


بیشتر بخوانید: اقدام FATF تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چگونگی و شرایط پذیرفتن لوایح «FATF» خاطرنشان کرد: ما فقط در شرایط عادی مایل به تصویب این لوایح هستیم، زمانی که به یقین بدانیم این کنوانسیون‌ها در اختیار دشمنان ما نیست. در غیر این صورت، با تصویب این لوایح تنها اختیار و استقلال ملی ماست که در دست دشمنان قرار خواهد گرفت و دیگر هیچ.

شاهرودی در ادامه افزود: در شرایط کنونی اقتصاد مملکت، ناپاک است. این بدان معناست که ما زیرساخت‌های لازم برای بومی‌سازی و اعمال این لوایح را نداریم. زمانی که سیستم‌های بانکی و مالیاتی به‌سمت فسادزدایی و شفافیت‌سازی حرکت کنند قادر به تصویب این لوایح خواهیم بود.

وی در پایان مسئله اصلی ایران در پیوستن به «FATF» را داخلی دانست و گفت: تنها راه رهایی، تامین و تضمین کامل سلامت سیستم اقتصادی کشور است. ما در هر صورت از نظر آمریکا و هم‌پیمانانش در جامعه جهانی جزو مفسدین اقتصادی و تروریست به‌شمار می‌رویم، پس با پذیرش این لوایح تنها این موضوع را قبول کرده‌ایم.

 

ارسال نظر