اقتصاد۲۴- به گفته فعالان صنعت پوشاک کشور، تولیدکنندگان باید شناسایی و خودشان مامور واردات شوند، اما در حال حاضر لابیگران مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد میکنند و با چند برابر قیمت به تولیدکنندگان عرضه میکنند. نبود بودجه برای مشارکت تولیدکنندگان در نمایشگاههای بینالمللی و بهره بانکی بالا از جمله دیگر مشکلات صنعت پوشاک است که درخواست صنعتگران این بخش از دولت جهت رفع این موانع بارها مورد تاکید قرار گرفته است.
این در حالی است که به دلیل قاچاق و واردات بی رویه پوشاک از سال های ۹۲ تا ۹۶ هزار و ۸۰۰ واحد در این صنعت تعطیل شده است اما امروز با تدابیری جهت اعمال محدودیت در واردات از تعطیلی ادامه دار برخی صنایع نساجی در کشور جلوگیری شده است. در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر به طور رسمی در صنعت پوشاک کشور فعالند، اما فضای غیررسمی نیز به همان اندازه وسیع است و دستکم نیمی از تولیدات کشور را تولیدات زیرپله ای و بی کیفیت تشکیل میدهد.
بستر توسعه را فراهم سازند
حسن نیلفروشزاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: در حال حاضر اعمال محدودیت های وارداتی و جلوگیری از قاچاق پوشاک باعث شده تولید پوشاک طی سال جاری 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
وی ادامه داد: به غیر از این چند هفته اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، شاهد عرضه و فروش پوشاک ایرانی در بازار هستیم که این نشان می دهد این بخش در شرایط بهتری نسبت به سال گذشته قرار گرفته است.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: به دلیل رشد انگیزه در بین تولیدکنندگان داخلی در راستای محدودسازی واردات پوشاک، این صنعت با رشد 40 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است.
این فعال در بخش صنعت نساجی کشور با تاکید بر اینکه تنها ممنوعیت واردات نمی تواند راهگشای حرکت مسیر این صنعت در راستای توسعه باشد، ادامه داد: وقتی واردات با ضابطه و قانونمند باشد، برندها و کالاهای شناسنامهدار و باکیفیت طبق تبصره و آیین نامه های لازم وارد کشور میشوند که در نهایت با قیمت مشخص در بازار عرضه می شوند.
بیشتر بخوانید: صنعت نساجی در ایران؛ مقاوم برابر تحریم، شکست مقابل واردات
وی تصریح کرد: در این زمان است که رقابت کالاهای مشابه داخلی و ارتقای کیفی محصولات داخلی کلید می خورد و تولیدکنندگان ناگزیر برای رقابت در بازار فروش، برای تولیدات با کیفیت و قیمت های قابل رقابت انگیزه پیدا میکنند.
نیلفروشزاده یادآور شد: برای بسترسازی و ایجاد رقابت بین تولید کننده داخلی باید ابزارهای لازم فراهم شود. تامین نقدینگی، ارائه مشوقهای صادراتی و بهبود تعاملات سیاسی و تجاری با سایر کشورها موضوعاتی است که شرایط تولید و صادرات را طبق برنامه های تبیین شده به سمت توسعه هدایت خواهد کرد. ما به دنبال بهکارگیری روش های علمی به دلیل کاهش هزینه های تولید در توسعه صنعت پوشاک هستیم.
صادرات پوشاک نداریم
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به این سوال که شرایط فعلی صادرات محصولات تولیدی این صنعت چگونه ارزیابی می شود؟ گفت: صنعت پوشاک ایران در زمینه صادرات هنوز قدرت رقابت در بازار جهانی را ندارد. تولید پوشاک در کشور در برابر تولیدات پوشاک چین بسیار ناچیز و غیر رقابتی است. چین با دارا بودن کارخانه های بسیار بزرگ در حال قبضه کردن بازارهای جهانی است.
نیلفروشزاده ادامه داد: برای حضور و رقابت در بازار جهانی باید با دستیابی به تکنولوژی و فناوری های روز، بنیه صنعت پوشاک کشور را تقویت و جهت رقابت در بازار آماده سازی شود.
به گفته این فعال در بخش صنعت نساجی کشور، البته ایران در صادرات برخی الیاف ها، نخ و کف پوش مثل فرش ماشینی و موکت مزیت هایی را دارد که برای حفظ و ارتقای آن باید اقدامات جدیدی در نظر گرفت. آسیای میانه، خلیج فارس و کشورهای همسایه، کشورهای مورد هدف صادرات بخشی از محصولات نساجی کشور است که با وجود تنگناهای سیاسی، تحریم ها و مشکلات مبادلات پولی این موضوع نیز با ترفندهای خاص از سوی شرکت های صادرکننده ایرانی صورت می گیرد.
توسعه پوشاک طرح های جامع می خواهد
نیلفروشزاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا طرح ملی پوشاک روستایی می تواند از تمام ظرفیت این صنعت در راستای تولید و صادرات استفاده کند گفت: صنعت نساجی و پوشاک ایران با ظرفیت بالای تولید امکان تولید و صادرات بیش از میزان فعلی را دارد اما باید در نظر داشت که در این بخش بهکارگیری فناوری، تکنولوژی و اتوماسیون و همچنین مشوق های دیگر در افزایش تولید اهمیت دارد تا تولید کننده بتواند با ظرفیت بالا به حجم تولید و صادرات بیشتر پوشاک برسد.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: این صنعت نیاز به برنامه های بلند مدت و جامع دارد و اگر قرار باشد با طرح های خرد و کوچک روستایی به ارتقای تولید در بخش صنعت پوشاک دست یابیم سخت در اشتباهیم.
وی با تاکید بر اینکه صنعت پوشاک نیاز به فناوری های روز دنیا دارد و با استفاده از دانش روز می تواند قدرت خود را در بازار جهانی و داخلی نشان دهد، گفت: بهکارگیری روش های سنتی هیچگاه این صنعت را به سمت توسعه هدایت نمی کند.
کرونا چرخ تولید پوشاک را متوقف نکرد
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به سوال دیگر اقتصاد ۲۴ مبنی بر تبعات شیوع بیماری کرونا بر صنعت پوشاک گفت: تولید کنندگان هیچگاه حتی در سخت ترین شرایطی که تاکنون پشت سر گذاشته اند، نگذاشتند که این صنعت با تعطیلی مواجه شود.
وی در پایان تاکید کرد: تاکنون شیوع بیماری کرونا هیچ واحد تولیدی را تعطیل نکرده است هرچند در روزهای پایانی سال 98 هستیم و طبق سنت، مردم باید برای خرید مایحتاج خود به بازارها بروند و خرید خود را انجام دهند، اما به دلیل ترس و نگرانی از شیوع کرونا، بیشتر صنایع از جمله صنعت پوشاک هم دستخوش این اتفاق قرار گرفته است که امیدواریم هرچه سریعتر این مشکل در کشور برطرف شود.