تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸

توجه به اقتصاد خانوار مسخره کردن ندارد!

این روزها که ترس از ابتلا به کرونا به بحرانی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است؛ خیلی‌ها از ضرورت به تعویق افتادن تعهدات اقتصادی بخشهای مختلف جامعه برای دست‌ چند ماه صحبت می‌کنند؛ در این میان یک فعال صنفی کارگری نیز خواستار به تعلیق دو ماه موعد پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن برای خانواده های مزدبگیر شده است.
اقتصاد۲۴ - فرامرز توفیقی که این روز‌ها یکی صاحب‌نظران اصلی گروه کارگری در جلسات تعیین مزد شورای عالی کار محسوب می‌شود؛ می‌گوید: این روز‌ها دولت و متولیان اقتصاد کشور مدام از بخشودگی موقت تعهدات مالی صاحبان کسب و کار صحبت می‌کنند، اما کسی به فکر هزینه‌هایی اضافه شده بر دوش خانواده‌های مزدبگیر نیست.
وی افزود: مثلا بانکه می‌گویند می‌خواهند تا چند ماه بی خیال اقساط معوقه شوند یا اینکه بنیاد مستضعفان اعلام می‌کند که بی خیال دریافت اجاره بهای ۲ ماهه پایانی امسال شده است، اما هیچ کس نیست که بگوید حداقل برای همین دو ماه پیگیر هزینه‌های قبوض مختلف آب، برق، گاز و تلفن شوید.
توفیقی ادامه می‌دهد: همانقدر که برای دولت آسان است تا با بررسی سوابق مالی اعضای خانوار‌ها در مورد پرداخت نکردن سبد حمایتی به آن‌ها تصمیم بگیرد، می‌توان در همین دو ماه خیلی از خانوار‌ها را در تامین مایحتاج ضروری یاری کرد و یا حداقل در وضعیت بازار سیاه اقلام بهداشتی و شوینده برایشان پکیج‌های حمایتی درنظر گرفت.
این فعال صنفی ادامه می‌دهد: متاسفانه در هرشرایطی لایه‌های تحت فشار اقتصادی خانوار‌های مزدبگیران هستند، اما هربار که صحبت از کمک به آن‌ها می‌شوند عده‌ای با تمسخر برخورد می‌کنند انگار که فقط باید با بنگاه اقتصادی و صاحبانش ارفاق کرد و مسائل مربوط به اعضای یک خانوار اصلا کوچکترین ارتباطی با مناسبات اقتصادی ندارد.
ارسال نظر