تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
افزایش خرید‌های اینترنتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در تنگنای تأمین نیاز مشتریان قرار داد

دست خالی فروشگاه‌های آنلاین

مسئول روابط عمومی یکی از ‏سوپرمارکت‌های بزرگ آنلاین گفت: حجم سفارش از فروشگاه ما طی یک هفته اخیر افزایش ٧٠‌درصدی داشت و نسبت به همین موقع در‌سال گذشته چهار برابر بیشتر شده است. از آنجایی که به افرادی که کوچک‌ترین علایم را داشته باشند اجازه ورود نمی‌دهیم با ‏مشکل کمبود نیرو مواجه شده‌ایم

اقتصاد۲۴- این روز‌ها تقریبا همه چیز تحت‌تأثیر شیوع کروناست. در چنین شرایطی برای قطع شدن ‏زنجیره بیماری «کووید ١٩» کارشناسان بهداشت و پزشکان توصیه می‌کنند مردم از رفتن به فروشگاه‌های ‏زنجیره‌ای و حتی سوپرمارکت‌ها که بنا بر گفته مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا یکی از کانون‌های شیوع ‏این بیماری است، خودداری کنند. همین موضوع باعث شده اغلب مردم به خرید‌های آنلاین از اپلیکیشن‌‏ها و سایت‌های موجود در این حوزه روی بیاورند. به همین سبب کرونای چینی هرچند روی کسب‌وکار‌های ‏زیادی تأثیر منفی گذاشته، اما در مقابل رونق عجیبی به کسب و کار‌های آنلاین داده است و از همین رو برخی از مردم بیش از نیاز طبیعی خود خرید می‌کنند و با این اقدام بار بیش از ‏اندازه‌ای به سیستم تأمین و توزیع کالا‌ها در این فروشگاه‌ها وارد می‌آورند. این همه سبب شده تا برخی سوپرمارکت‌‏های اینترنتی با دو چالش روبه‌رو شوند، یکی کمبود کالا و مشکل تأمین آن و دیگری ارسال سفارش‌ها به ‏درمنازل مردم. ‏
 

کمبود کالا‌های اساسی در سوپرمارکت‌های آنلاین

 

کافی است سری به فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و معروف بزنید. در اغلب آن‌ها کالا‌های پروتیینی مثل مرغ، ‏گوشت، ماهی و حتی سوسیس و کالباس موجود نیست. حتی در برخی از این سوپرمارکت‌های آنلاین ‏کالا‌هایی مثل برنج و روغن هم موجود نیست و دلیل این موضوع خرید بیش از اندازه مردم است. مسئول ‏پشتیبانی یکی از این سوپرمارکت‌ها می‌گوید: «هرسال در اسفند ماه خرید کالا‌های ‏شوینده، دستمال کاغذی و... طبیعی بود، اما خرید اقلامی مانند برنج و روغن آن هم برای سه ماه غیرطبیعی ‏است‎. حجم سفارش کالا‌هایی مثل مرغ، گوشت و ماهی هم افزایش زیادی داشته و موجودی فروشگاه ما به ‏پایان رسیده است.
 
این افزایش خرید مردم برای خودمان هم جای تعجب داشت و ‏اصلا پیش‌بینی نمی‌کردیم بخواهند به اندازه سه ماه مصرف خود خرید کنند.» به فروشگاه اینترنتی دیگری مراجعه می‌‏کنم، این سوپرمارکت آنلاین هم مثل اغلب هم‌صنفان خود کالا‌های خوراکی اساسی مثل روغن، ‏برنج، گوشت و مرغ و ماهی را موجود ندارد. با پشتیبانی تماس می‌گیرم و زمان موجود شدن کالا‌ها را می‌‏پرسم که جوابی جز هیچ چیز مشخص نیست را می‌شنوم. پشتیبانی این سوپرمارکت با اکراه به سوالاتم ‏پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «آنقدر مردم بیش از نیاز خود خرید کرده‌اند که انبار خالی شده است. چون برای ‏این وضع آمادگی نداشتیم هنوز نتوانستیم موجودی‌مان را افزایش دهیم و مشخص نیست چه زمانی ‏این اتفاق رخ می‌دهد.» ‏
 

اختلال در ارسال سفارش‌های مشتریان مجازی

 

کمبود کالا و خالی شدن انبار سوپرمارکت‌های آنلاین تنها مشکل این روز‌های این کسب‌وکار اینترنتی ‏نیست. دو سه روزی می‌شود که این فروشگاه‌های آنلاین با اختلال در ارسال مواجه هستند. حتی برخی از ‏این سوپرمارکت‌ها ثبت سفارش هم انجام نمی‌دهند و سفارش نمی‌گیرند. مسئول روابط عمومی یکی از ‏سوپرمارکت‌های بزرگ آنلاین درباره اینکه چرا مشتریان نمی‌توانند سفارش خود را ثبت کنند به «شهروند» ‏توضیح می‌دهد: «حجم سفارش از فروشگاه ما طی یک هفته اخیر افزایش ٧٠‌درصدی داشت و می‌توان ‏گفت نسبت به همین موقع در‌سال گذشته چهار برابر بیشتر شده است. او همچنین می‌گوید: از آنجایی که هر روز هم درحال معاینه ‏همکاران‌مان هستیم و به افرادی که کوچک‌ترین علایم را داشته باشند اجازه ورود نمی‌دهیم با ‏مشکل کمبود نیرو مواجه شده‌ایم. همین موضوع باعث شده برای ارسال کالا‌ها با مشکل روبه‌رو شویم و ‏موقتا نتوانیم ثبت سفارش‌ها را انجام دهیم. البته تأکید می‌کنم که موقتا و سعی داریم با تلاش زیاد ‏مشکلات را برطرف کرده و کالا‌های مورد نیاز مردم را به دست‌شان برسانیم، چون وظیفه داریم جلوی خروج ‏مردم از خانه‌هایشان را بگیریم و کالا‌ها را با رعایت اصول بهداشتی به دست آن‌ها برسانیم. ‏

در حال حاضر علاوه بر کمبود کالا با مشکل ارسال هم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. تعداد پیک‌هایی که ‏داریم در شرایط فعلی پاسخگوی سفارش‌ها نیستند و همین باعث شده سفارش‌ها دیرتر به دست مشتریان ‏برسد.» اختلال در ارسال کالا‌ها گریبان همه سوپرمارکت‌های اینترنتی را گرفته است. آن‌ها حتی اگر هم ‏موجودی انبار‌های خود را تکمیل کنند برای ارسال با دردسر‌های زیادی مواجه هستند. افزایش سفارش‌ها و ‏بی‌رغبتی برخی از پیک‌ها و رانندگان برای کار کردن در شرایط نگران‌کننده این روز‌ها باعث ایجاد اختلال ‏در ارسال سفارش‌ها به مشتریان مجازی شده است.
 
سرپرست یکی از این فروشگاه‌های بزرگ آنلاین هم ‏با بیان اینکه حتی از سازمان تاکسیرانی برای ارسال سفارش‌های مردم کمک خواسته گفته است: «در جلسه ‏اخیر ستاد کرونای شهرداری تهران از سازمان تاکسیرانی خواستیم که تعدادی تاکسی برای ارسال کالا در اختیار ‏ما قرار دهد، اما سفارشات بیش از حد تصور است به همین دلیل برای ارسال کالا مشکل داریم. حتی با برخی ‏از نرم‌افزار‌های حمل‌ونقلی برای ارسال سفارشات مشتریان رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا بتوانیم کالا‌های مورد ‏نیاز مردم را به دست آن‌ها برسانیم.» به نظر می‌رسد با ادامه شرایط فعلی مشخص نیست چه زمانی ‏مشکلات سوپرمارکت‌های آنلاین برای تأمین زنجیره نیاز مردم مرتفع شود، یا باید منتظر ماند تا موج شیوع ‏کرونا عقب‌نشینی کند، یا روند تأمین و توزیع صورت دیگری به خود بگیرد یا حداقل آنکه برخی از مردم ‏دست از دامن شایعات بردارند تا از فشار بیش‌از ظرفیت بر دوش این فروشگاه‌ها کاسته شود.
 

تعطیلی فروشگاه‌های مواد غذایی شایعه است

 

عباس قبادی، معاون وزیر صمت گفت: «تولید، تأمین و توزیع کالا‌های اساسی و اقلام بهداشتی ‏مورد نیاز مردم در انبار‌ها وجود دارد‎.» او افزود: «در ستاد تنظیم بازار دوباره وضع بازار بررسی شد تا به‌موقع اقلام مورد نیاز ‏مردم به دست‌شان برسد و مردم از خرید‌های احساسی اجتناب کنند.» ‏ قبادی با توصیه به مردم که از هجوم به فروشگاه‌ها خودداری کنند، گفت: «اقدام ناگهانی برای خرید ‏علاوه بر تراکم جمعیت باعث افزایش قیمت‌ها هم می‌شود‎.» قبادی از مردم درخواست کرد تحت‌تأثیر ‏فضای مجازی قرار نگیرند و گفت: «با اصلاح فرهنگ مصرف به‌موقع و به‌اندازه برای خانواده خرید ‏کنیم‎.» قبادی با بیان اینکه تأمین و عرضه مواد خورد و خوراک مردم تعطیل‌شدنی نیست، گفت: «میادین میوه‌و‏تره‌بار بر‌خلاف سال‌های گذشته، در ایام نوروز هم فعالیت می‌کنند به‌جز روز اول سال‎.» ‏
منبع: روزنامه شهروند
ارسال نظر