تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

صنعت بیمه در سال 98 عملکرد خوبی داشت

مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه گفت: سال ۹۸ برای صنعت بیمه سال سختی بود به این دلیل که در اوایل سال ۹۸ سیل، زلزله و بعد حوادث طبیعی دامان صنعت بیمه را گرفت اما با این حال صنعت بیمه عملکرد خوبی داشت.

سحر گلی‌زاده، اقتصاد۲۴- بیمه به عنوان یکی از ابزارهای مالی مدیریت ریسک و تامین امنیت و آرامش خاطر از یک سو سبب گسترش رفاه اجتماعی و از سوی دیگر باعث رونق اقتصادی در کشور می‌شود. صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی از یک سو به عنوان یکی از عمده ترین نهادهای اقتصادی مطرح بوده و از سوی دیگر فعالیت سایر نهادها را پشتیبانی می  کند. آمارهای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی در سال 98 نشان می دهد که حال صنعت بیمه و بیمه مرکزی خوب است هرچند بسیاری از کارشناسان آن را قبول ندارند و عملکرد بیمه مرکزی و در کل صنعت بیمه را ضعیف توصیف می‌کنند.

در همین رابطه مهدی نوروزی، مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه درباره عملکرد صنعت بیمه در سال ۹۸ به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: سال ۹۸ برای صنعت بیمه سال بسیار خوبی بود به خصوص که شاهد همراهی و همفکری خوب بین سندیکای بیمه گران و صنعت بیمه بودیم و تعاملات بسیار مفیدی شکل گرفت.


وی افزود: حضور پررنگ شرکت‌های بیمه در همایش بیمه یکی از اتفاقات خوب سال ۹۸ بود که با نظارت و همراهی بیمه مرکزی، باعث حضور گسترده شرکت‌های بیمه در همایش شد.

بیشتر بخوانید: میزان اعتماد به صنعت بیمه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه اظهار کرد: سال ۹۸ برای صنعت بیمه سال سختی بود به این دلیل که در اوایل سال ۹۸ سیل، زلزله و بعد حوادث طبیعی دامان صنعت بیمه را گرفت اما با این حال صنعت بیمه عملکرد خوبی داشت.

امیر صفری، مدیر کل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی هم در گفتگو با اقتصاد ۲۴، درباره عملکرد بیمه مرکزی در حوزه بیمه‌های زندگی در سال ۹۸ بیان کرد: در سال 98 روابط عمومی بیمه مرکزی با همکاری سایر واحد‌های بیمه مرکزی از جمله اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی مبادرت به تبلیغات و فرهنگ سازی در حوزه بیمه‌های زندگی از طریق حضور در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز کرد. همچنین همانند سال‌های قبل، به تولید و توزیع کتب فرهنگی و انیمیشن‌های تبلیغاتی پرداخت.

وی افزود: از جمله اقدامات اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی، پیگیری موضوع ابلاغ بخشنامه پیاده سازی ایجاد سهولت در دسترسی بیمه گزاران بیمه‌های زندگی به اطلاعات خود روی سایت شرکت‌ها بود. این مسئله در راستای ایجاد شفافیت بیشتر انجام شد و حداقل اقلام اطلاعاتی مورد نیاز بیمه‌گزاران بیمه های عمر و سرمایه گذاری که باید به صورت برخط در اختیار آن‌ها قرار گیرد، بر اساس بخشنامه شماره ۹۶/۱۰۰/۱۲۳۶۸۵ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴از سوی بیمه مرکزی به کلیه شرکت‌های بیمه ابلاغ شد و بیمه مرکزی پیگیر رفع نواقص و اجرای کامل و صحیح مفاد این بخشنامه است.

بیشتر بخوانید: تشکیل کنسرسیوم مقابله با نرخ شکنی‌ در صنعت بیمه بی‌فایده است
صفری در ادامه مطرح کرد: در تبصره ۲ ماده ۲ آیین نامه ۶۸، قبول تعهد پرداخت سرمایه یا مستمری در صورت نقص عضو بیمه‌شده یا هزینه معالجات در بیمه‌نامه‌های زندگی ممنوع است، اما در آیین نامه 68/3 این محدودیت حذف و پوشش‌های دیگری به بیمه‌های زندگی افزوده شد. بر اساس آیین نامه جدید، موسسات بیمه زندگی و مستمری می‌توانند تعهد پرداخت سرمایه یا مستمری اضافی در صورت فوت یا نقص عضو ناشی از حادثه، پرداخت سرمایه و یا معافیت از پرداخت حق‌بیمه در صورت از کار افتادگی دائم (کلی یا جزئی) به هر علت، پرداخت بخشی از سرمایه فوت در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه را به عنوان پوشش تکمیلی انواع بیمه‌های زندگی و مستمری عرضه کنند.

وی افزود: همچنین به منظور تکمیل آمار و اطلاعات بیمه‌های زندگی در سامانه سنهاب اقداماتی درباره طراحی پایگاه داده سامانه آنلاین بیمه عمر با همکاری مرکز فاوا بیمه مرکزی به عمل آمد. پیش بینی می‌کنیم به زودی آمار بیمه‌های زندگی همانند آمار شخص ثالث تکمیل شود. البته یکی از موانع جدی، فقدان ثبت آمار و اطلاعات ذی نفع‌ها در بیمه‌های گروهی است.

مدیر کل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی اظهار کرد: در حوزه نظارت در سال ۱۳۹۸ نیز ۲۱ پروژه برای تقویت نظارت بر بیمه‌های زندگی و توسعه و رشد بیمه‌های زندگی تعریف و کلیات آن‌ها در هیات عامل بیمه مرکزی به تصویب رسید. برخی از این پروژه‌ها هم اکنون کامل شده اند و برخی نیز توسط اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی در حال اجرا و تکمیل هستند.

بیشتر بخوانید: مشکل صنعت بیمه در ایران، نبود رنکینگ است
صفری با بیان اینکه برای تقویت نظارت، توسعه و رشد بیمه‌های زندگی اقدامات خوبی صورت گرفت، بیان کرد: بررسی صحت محاسبات ذخیره ریاضی هر بیمه‌نامه، تفکیک حساب سرمایه‌گذاری از محل ذخایر بیمه‌های زندگی در حساب‌ها و ترازنامه شرکت، تدوین ضوابط صدور مجوز پیاده سازی و به کارگیری نرم افزار‌های بیمه ای، ضوابط تضمین حقوق بیمه گزاران زندگی، برآورد کفایت سرمایه گذاری‌ها (گزارش برآورد تعهدات، سرمایه گذاری‌ها و کسری یا مازاد آتی بیمه نامه‌های زندگی اندوخته‌دار)، تدوین چارچوب شرایط عمومی بیمه خطر فوت، تدوین چارچوب فرم پیشنهاد انواع بیمه‌های زندگی انفرادی، تدوین ضابطه بیمه‌های عمر مانده بدهکار با همکاری بانک مرکزی، راه‌اندازی سامانه استعلام سرمایه فوت بیمه زندگی انفرادی در چارچوب سنهاب، بررسی سازوکار محصول و مقررات نظارت بر بیمه نامه‌های زندگی متصل به واحد‌های سرمایه گذاری، تشکیل بازار ثانویه معاملات بیمه نامه‌های زندگی، بررسی روند مبلغ و تعداد بازخریدی بیمه نامه‌های زندگی اندوخته‌دار در شرکت‌های بیمه و تحلیل عوامل موثر بر بازخرید در دو سطح خرد و کلان از عوامل تقویت نظارت، توسعه و رشد بیمه‌های زندگی در سال ۹۸ است.

این مقام مسئول در صنعت بیمه تصریح کرد: برای اجرای نظارت عالی بر بیمه‌های زندگی، تدوین شاخص‌ها و طراحی داشبورد مدیریتی بیمه‌های زندگی در دست اقدام قرار گرفت و در سامانه سنهاب اجرا شد. آنچه که هم اکنون در این رابطه در دست پیگیری است تایید صحت تک تک اقلام اطلاعاتی موجود در سنهاب است که توسط شرکت‌های بیمه ارائه شده است. همچنین چارچوب اولیه فرم پیشنهاد بیمه‌های زندگی تدوین و ارائه شد تا اقلام اطلاعاتی مورد نیاز از طریق فرم پیشنهاد بدون کسری و نقص به صورت یکسان توسط همه شرکت‌ها اخذ و ثبت شود.

وی درباره اقدامات روزمره اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی گفت: یکی از اقدامات روزمره این اداره کل دریافت و بررسی شکایات حضوری و کتبی واصله از بیمه گذاران حقیقی، حقوقی و سایر سازمان‌های ذیصلاح هست. در این اداره کل با نگاه حفظ حقوق بیمه گزاران شکایات واصله رسیدگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا ترازنامه شرکت‌های بیمه در ایران را به چالش می‌کشد؟
مدیر کل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی در پایان عنوان کرد: بررسی صحت محاسبات ذخایر ریاضی تک تک شرکت‌های بیمه در انطباق با نرخ سود فنی علی‌الحساب و هزینه‌های اداری و بیمه‌گری در انطباق با مقررات در سال صدور بیمه‌نامه (بند ب و ج ماده ۳ آیین‌نامه شماره ۶۸ و بند ب و ج ماده ۴ آیین‌نامه شماره ۱۳)، همچنین هزینه‌های وصول و کارمزد در انطباق با مقررات در سال صدور بیمه‌نامه (ماده ۸ آیین‌نامه ۶۸، ماده ۹ آیین‌نامه ۱۳ و مواد ۱۰ تا ۱۳ آیین‌نامه شماره ۸۳) از اقدامات دیگر این اداره کل است. در صورت مشاهده عدم صحت محاسبات، موضوع به شرکت ابلاغ شده تا اصلاحات لازم اعمال شود. همچنین در اجرای فصل چهارم آیین‌نامه شماره ۶۸، محاسبات ذخیره مشارکت در منافع شرکت‌های بیمه بررسی و صحت آن ارزیابی می‌شود. در صورت مشاهده عدم صحت محاسبات، موضوع به شرکت ابلاغ شده تا اصلاحات لازم اعمال شود.
ارسال نظر