تاریخ انتشار: ۰۶:۳۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

مناطق آزاد می‌توانند به برون رفت اقتصاد ایران از صادرات تک محصولی کمک کنند

عضو هيات مديره و مدير ارتباطات و فناوری منطقه ويژه اقتصادي جهرم گفت: باتوجه به تغییر فناوری تولید در دهه اخیر و فاصله گرفتن از تولید انبوه در صنایع مادر و پیشرفته و گرایش به سمت تولید انعطاف پذیر در صنایع کوچک و متوسط لذا مناطق می‌توانند به برون رفت اقتصاد ایران از صادرات تک محصولی و توسعه صادرات کالا‌های غیرنفتی و دانش بنیان کمک موثر کنند.
 
اقتصاد۲۴ - امسال با تدبیر رهبر انقلاب به نام سال «جهش تولید» نامگذاری شده است، این نامگذاری در راستای برنامه‌ای بلند مدت و هدفدار بوده که اهداف اقتصادی به خصوص افزایش کمی و کیفی تولید را به همراه دارد که حرکت در این مسیر می‌تواند کشور را به نقطه مطلوب خود نزدیک کند. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جمله بازیگران اصلی این اهداف هستند که در صورت برنامه ریزی و رفع مشکلات پیش پای آنها می توان نقش‌شان را در جهش تولید پر رنگ و موثر دانست.
 
در همین زمینه زهرا بختیاری، عضو هيات مديره و مدير ارتباطات و فناوري منطقه ويژه اقتصادي جهرم به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: در حال حاضر توسعه صنعت نقش مهمی در برنامه‌ها و راهبرد‌های اقتصادی کشور‌ها دارد و کسب وکار‌های نوپا و دانش بنیان به دلیل رقابت پذیری سهم مهمی در این اکوسیستم برای اشتغال مولد و پایدار دارند. در شرایط کنونی که با معضلات منطقه‌ای و بین المللی مواجه هستیم، با تجمیع مجموعه‌ای از صنایع کوچک و متوسط در یک رشته صنعتی، سازماندهی و اتصال زنجیره تولید به بازار‌های جهانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توان در راستای توسعه اقتصاد کشور نقش موثری ایفا کرد.

وی افزود: با توجه به تغییر فناوری تولید در دهه اخیر و فاصله گرفتن از تولید انبوه در صنایع مادر و پیشرفته و گرایش به سمت تولید انعطاف پذیر در صنایع کوچک و متوسط، لذا مناطق می‌توانند به برون رفت اقتصاد ایران از صادرات تک محصولی و توسعه صادرات کالا‌های غیرنفتی و دانش بنیان کمک موثر کنند.
بیشتر بخوانید: منطقه ویژه اقتصادی جهرم به جولانگاه شرکت‌های دانش بنیان تبدیل می‌شود
بختیاری خاطرنشان کرد: فعال سازی و توسعه ظرفیت واحد‌های تولیدی-صنعتی با رویکرد صادرات در بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی، حمایت از واحد‌های تولیدی جهت بروزرسانی و ارتقای تکنولوژی تجهیزات و ماشین آلات، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی برای انسجام بخشی و هم افزایی امکانات و زیرساخت ها، بازتعریف و فعال سازی کارگاه‌های تولیدی- صنعتی کوچک و متوسط راکد و غیر راکد در این مسیر موثر خواهد بود.

عضو هيات مديره و مدير ارتباطات و فناوري منطقه ويژه اقتصادي جهرم گفت: با توجه به نیاز‌های روز ملی و بازار‌های جهانی، حمایت از صنایع کوچک و مشاغل خانگی و استفاده از منابع و امکانات داخلی جهت تکمیل و موثر نمودن زنجیره تولید، توزیع و فروش، حذف قوانین دست و پاگیر، تامین مواد اولیه، تجهیزات ماشین آلات و تامین قطعات موردنیاز بخش تولید و صنعت در مناطق می تواند به تامین نیاز‌های تولید و کمک به توسعه جهش تولید با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و اهتمام ویژه در صنایع تبدیلی کمک کند.
 
 

وی در پاسخ به این سوال که منطقه ویژه اقتصادی جهرم چه برنامه هایی را برای تحقق جهش تولید دارد، ۲۴ گفت: منطقه ما امسال در نظر دارد حسب فرمایشات مقام معظم رهبری، تلاش خود را در راستای جهش تولید انجام دهد و با توجه به تاکید ایشان در سخنرانی نیمه شعبان با رویکرد فناورانه، این منطقه علاقه مند است به نسل چهارم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که همان نسل دانش بنیان است، توجه ویژه داشته باشد و این بستر و اکوسیستم را دنبال و برنامه ریزی کند.

بختیاری افزود: امسال برای ما سال بسیاری ویژه ای در زمینه جذب سرمایه گذار خواهد بود و با توجه به اینکه همه زیرساخت های ارتباطی، توسعه، کالبدی و فضایی را ایجاد کرده ایم، علاقه مند هستیم در حوزه هایی که در طرح جامع منطقه هم لحاظ شده فعالیت داشته و با توجه به بسترهایی که دانشگاه های جهرم دارند، در نظر داریم کشاورزی هوشمند و فناورانه را به صورت جدی در منطقه داشته باشیم و با حمایتی که وزارت ارتباطات از مجموعه خواهد داشت، بتوانیم معین منطقه ویژه اقتصادی پیام در حوزه آی سی تی و تولید و پخش آن باشیم.

مدير ارتباطات و فناوري منطقه ويژه اقتصادي جهرم گفت: لازم به ذکر است که باغداری و کشاورزی امروز به صورت یک کسب و کار جدی در جهرم در حال انجام است. ما برای اینکه بتوانیم این کشاورزی را به صورت هوشمند و مکانیزه داشته باشیم درصدد آن هستیم زیرساخت‌های کشاورزی هوشمند را در منطقه ایجاد کنیم.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال موضوع مهمی که در پیش داریم بحث بندر خشک است که با توجه به زیرساخت‌ها و مجوزهایی که از طریق نماینده جهرم در مجلس پیگیری کردیم، درصدد هستیم در منطقه بحث بارانداز و فعال کردن بندر خشک را به عنوان بندر پشتیبان بندر عباس داشته باشیم.

ارسال نظر